• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sjuk i Frankrike - fick betala själv

D

Deleted member 11118

Guest
Jag var i augusti inlagd på sjukhus i Avignon för förmaksflimmer, låg där knappt ett dygn. Trodde jag inte skulle betala något, men fick hem en räkning som jag betalade och krävde sen ersättning från Försäkringskassan. Här kommer svaret ungefär 9 månader senare.

Motivering till beslutet
Du får ersättning för dina kostnader enligt vårdlandets regler eftersom det är mest förmånligt för dig då du inte skulle få någon utbetald ersättning för läkemedelskostnaderna enligt svenska regler.

Du kan inte få ersättning för din vårdkostnad eftersom du betalt gällande fransk patientavgift. (Patientavgiften var 170 euro som jag betalt).

Jag får 162 svenska kronor eftersom jag betalt mer än gällande egenavgift för läkemedel i Frankrike.

Underlag som beslutet grundas på
Svar från myndigheten från Frankrike
Yttrande från Region Skåne


Så var det med dessa EU-regler. :)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Klart jag har det blå kortet, men det jag lärt mej är det bara berättigar till sjukhusvård i EU.
Låg på ett privat sjukhus i Malaga och där var de bara intresserade av att jag hade försäkring och tur var det.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lasse, vad jag förstår efter ivrigt Googlande så ligger Avignon i Frankrike och Frankrike i EU och där har man alltså en patientavgift på 170 Euros per besök.
Du måste ha besökt en privat klinik.

Men Lasse, skicka fakturan till försäkringsbolaget där du har din hem-/reseförsäkring, så får du dina pengar.

Hade det hänt i Spanien och ett sjukhus kopplat till Seguro Social, dvs statens så hade det inte kostat ett öre och som pensionär hade även medicinen varit gratis.

TommyD
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det var ingen privat klinik utan ett allmänt sjukhus, skrev en artikel om det. När jag låg i Malaga i november 2019 var det en privat klinik och det kostade runt 60 000 svenska. Där tog försäkringsbolaget kostnaden, kostade mej 0 kronor. Jag har en kopia på Frankrikes svar och där står 170 euro som det kostar i patientavgift för den behandling jag fick.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag trodde att jag skulle få betala det jag betalar i Sverige, men så är det inte och det är en nyttig lärdom. Vården jag fick var väldigt bra.:msn_thumbup:
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
EU-kortet ger dig rätt till sjuk- och tandvård när du är i ett EU/EES-land eller Schweiz. EU-kortet gäller bara för sjuk- och tandvård som

  • inte kan vänta tills du kommer tillbaka till Sverige
  • du får hos vårdgivare som är anslutna till det allmänna sjukvårdssystemet i landet.
Med vård som inte kan vänta tills du kommer tillbaka till Sverige menas inte bara akutvård, utan även vård som orsakas av kronisk sjukdom. I sådan vård inkluderas provtagningar och medicinska kontroller.

Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvården som de som bor i landet. Därför betalar du själv patientavgiften. I vissa länder måste du först betala hela vårdkostnaden själv och sedan begära ersättning hos landets motsvarighet till Försäkringskassan. I Schweiz och Liechtenstein krävs förutom att du har ett svenskt EU-kort också att du är medborgare i ett EU/EES land eller i Schweiz.
 
Toppen