• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips SIM-kort till GPS tracker

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Hej!
Ni som har erfarenhet av att ha en GPS-tracker i er HB, har ni tips om vilken typ av SIM-kort som passar bäst. Kontantkort, abonnemang? Operatör?
Kanske några tips om bra tracker? Och vad man bör undvika?
/Tomas
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kontantkort. Jag har haft Telia i några år. Det har kostat 50 kr per år tidigare, men numer drar de 15 kr per månad
Jag har GeoSafe tracker
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Telias kontantkort fungerar utomlands om du har registrerat det,sedan är frågan om kommunikationen sker med SMS eller data.
Här är en tracker tex. någon med erfarenheter av den?
GeoSafe gpslarm – Hjertmans.se
SMS eller/och Blåtand.
Jag har en. Fungerar bra. Man kan använda den som larm om man kopplar in IR-detektor eller dörrkontakter e d.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Använder GeoSafe och Telenor kontantkort. Funkar fint och billigt. Och ja den funkar - det har jag märkt när jag glömt larma av och öppnat bodelsdörren. Eller åkt iväg utan att larma av :) Snart 3 år och bara ett fellarm.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
GeoSafe fungerar bra, har också åkt iväg utan att larma av och när man åker utanför geo.stängslet får man ett sms med en länk till Google-map där man kan se vart bilen är
den larmar även för låg batterispänning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Använder GeoSafe och Telenor kontantkort. Funkar fint och billigt. Och ja den funkar - det har jag märkt när jag glömt larma av och öppnat bodelsdörren. Eller åkt iväg utan att larma av :) Snart 3 år och bara ett fellarm.
Ja, man får inte ställa in staketet för snävt, då det inte alltid går att lita på GPSsignalens noggrannhet.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Behövs verkligen en Tracker? Hur vanligt är det att en husbil blir stulen? Vi hade en Tracker i vår Kabe (följde med bilköpet) och nyttan med den var för barnbarn att kolla via föräldrarnas mobil var morfar och mormor befann sig med husbilen....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder GeoSafe och Telenor kontantkort. Funkar fint och billigt. Och ja den funkar - det har jag märkt när jag glömt larma av och öppnat bodelsdörren. Eller åkt iväg utan att larma av :) Snart 3 år och bara ett fellarm.
Vilken typ av laddning har du på kontantkortet,krävs både SMS och surf?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Behövs verkligen en Tracker? Hur vanligt är det att en husbil blir stulen? Vi hade en Tracker i vår Kabe (följde med bilköpet) och nyttan med den var för barnbarn att kolla via föräldrarnas mobil var morfar och mormor befann sig med husbilen....
Har GPS inbyggt i routern (RUT955) så det är bara att skicka ett SMS med rätt fråga så kommer svaret med vändande SMS:
"
Fix time: 2020-07-18 13:10:56 Latitude: 58.201007 Longitude: 16.608045 58°12'03.6"N 16°36'29.0"E
20 jul 14:10
"
Och som sagt mest använt av barn/barbbarn.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Behövs verkligen en Tracker? Hur vanligt är det att en husbil blir stulen? Vi hade en Tracker i vår Kabe (följde med bilköpet) och nyttan med den var för barnbarn att kolla via föräldrarnas mobil var morfar och mormor befann sig med husbilen....
Kanke inte, men jag såg en artikel på nätet i husvagnochcamping.se från juli iår:

"...Mats Carlsson arbetar som utredningsinspektör på Larmtjänst – och enligt efterforskningar som han har gjort anmäldes cirka 45 husbilar och 208 husvagnar stulna i Sverige under 2019."

Du har kanske rätt, risken för stöld är egentligen inte så stor, men om man kombinerar med inbrottsskydd så kanske det kan vara vettigt att skaffa en tracker?

Risken är större för dem som hyr ut sin hb eller låter ett ombud försöka sälja.

/Tomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den använder endast SMS när inte blåtand är tillgängligt. Men använd inte simkort från operatören 3, dom använder inte 2g bandet för SMS. Jag laddar med vanligt standard
Telia fungera utomlands,hur är det med Telenor Tele2?
Detta är mycket viktigt eftersom bilen troligen försvinner över gränsen ganska snabbt.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Telia fungera utomlands,hur är det med Telenor Tele2?
Detta är mycket viktigt eftersom bilen troligen försvinner över gränsen ganska snabbt.
Jag har i mobilen Tele2 den fungerar utmärkt utanför gränsen. Men såg att Tele2 säljer inte kontantkort längre utan det är Comviq, även detta är det inget problem med. Har Comviq i larmet å trackern och Truma inet
 
Toppen