• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceminded

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Har läst här på forumet att dom flesta som köpt husbil i Tyskland är nöjda med köp och service.
Nu har jag bestämt mig att affären hamnar där.
För en vecka sedan skrev jag till en firma i Tyskland. Det gällde ett kostnadsförslag att montera in en hubbett i en liner med barlösning. Skickade frågan på Söndag kl. 15 och hade ett färdigt svar samma dag kl. 16. Då hade ändå säljaren varit i kontakt med fabriken.
Skickade en annan fråga till ett av våra största husbilsföretag i Sverige. Det var för två veckor sedan. Fortfarande inget svar ...!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst är det blandat bland våra svenska återförsäljare, men som jag tror läget är även i Tyskland, hela skalan finns troligen representerad i båda marknaderna. Vi själva har valt att alltid köpa i Sverige, även under åren vi bodde permanent utomlands.

Det har under åren blivit 9 husbilar, den första köptes privat och 8 hos svenska återförsäljare. 3 återförsäljare var riktigt dåliga, usel leveranskontroll och ingen eftermarknadsservice värd namnet, 3 var helt ok, inget att klaga på och 2 har varit helt outstanding som jag därför nämner vid namn och rekommenderar:
- Husbilslandet där Jonas är vår kontakt och som jag fortsatt ”utnyttjar” när vi har problem. När vi varit i köptagen har vi alltid först kollat med Husbilslandet och Jonas.
- Lilla Bilsalongen och Eric, en ny återförsäljare, som vi träffade i oktober förra året, då vi sökte en alldeles speciell planlösning, som vi fann hos den franska husbilen Autostar. Otroligt serviceminded, perfekt leveranskontrollerad, efter 200 mils ”testkörning” var det en lampa i duschen som var glapp, men som omedelbart fixades när vi passerade Stockholm. Eric har sedan följt upp affären för att kolla att allt är bra med bilen, det kallar jag unik eftermarknadsservice.

För oss känns det bra att köpa bilen i Sverige, framförallt från handlare som Husbilslandet och Lilla Bilsalongen känns det tryggt, vilket hemma hos oss har hög prioritet.

Tommy
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Min erfarenhet från olika handlare jag haft att göra med är att de troligen inte läser mail eller inte vet hur man svarar. De svarar inte ens om man vill köpa! Så läser inte, kan inte eller har det då bra att de inte behöver besvärliga kunder som sänder mail (lata)?
De enda som svarat på mail är BiÖ och Pukavik.
En känd handlare i Örebro ringer inte ens upp när man sökt honom. När den stackars växeltelefonisten sa att han ringer upp och jag svarade att det var du lovat 10 gånger och han har aldrig ringt upp, varför ska jag tro på det den här gången
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Så olika det måste vara! De handlare jag har haft kontakt med svara på mail inom några timmar och ringer upp ändå fortare... De är alla svenska handlare.
 
Senast ändrad:

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag skrev till en annan tysk handlare i Söndags och fick svar igår morse. Har nu fått 3 mail från honom med olika frågor och svar.
Man kan inte klaga på intresset i alla fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så olika det måste vara! De handlare jag har haft kontakt med svara på mail inom några timmar och ringer upp ändå fortare...

Det beror nog väldigt mycket på hur mailen är formulerade och när de skickas, som företagare inom husbilsbranschen kan jag
föreställa mej att du blir överöst med mail med olika frågor på våren, när all personal i nuvarande marknadsläge redan har fullt upp
med utleveranser, serviceförfrågningar m.m.
Som företagare lär man sig också att gallra mailen, när du ser prisförfrågningar som antagligen är skickade till massor av handlare
blir du förmodligen mindre benägen att svara, eftersom dessa kunder i många fall är rabattjägare som bara värderar lägsta pris,
och då det är ju ganska mycket arbete att göra en seriös offert, väljer du kanske hellre att hjälpa de som kommer in och visar seriöst
intresse på plats. Det är ju inte precis brist på presumtiva kunder för handlarna idag, och resurserna är ju begränsade.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det beror nog väldigt mycket på hur mailen är formulerade och när de skickas, som företagare inom husbilsbranschen kan jag
föreställa mej att du blir överöst med mail med olika frågor på våren, när all personal i nuvarande marknadsläge redan har fullt upp
med utleveranser, serviceförfrågningar m.m.
Som företagare lär man sig också att gallra mailen, när du ser prisförfrågningar som antagligen är skickade till massor av handlare
blir du förmodligen mindre benägen att svara, eftersom dessa kunder i många fall är rabattjägare som bara värderar lägsta pris,
och då det är ju ganska mycket arbete att göra en seriös offert, väljer du kanske hellre att hjälpa de som kommer in och visar seriöst
intresse på plats. Det är ju inte precis brist på presumtiva kunder för handlarna idag, och resurserna är ju begränsade.
Jovisst kan det vara belastade men om man ställer en fråga om en bil de har i lager för att få klarhet i en fråga innan man kör 20-30 mil så är det väl rimligt att svara. Om de inte avser att svara ta bort emailadressen på hemsidan. Och som är fallet med handlaren i Örebro att inte ens ringa upp när man är kund och har handlat.
Men som sagt det finns undantag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jovisst kan det vara belastade men om man ställer en fråga om en bil de har i lager för att få klarhet i en fråga innan man kör 20-30 mil så är det väl rimligt att svara. Om de inte avser att svara ta bort emailadressen på hemsidan. Och som är fallet med handlaren i Örebro att inte ens ringa upp när man är kund och har handlat.
Men som sagt det finns undantag.

Jag håller i princip med, men för många företag i säsongsbranscher, som ju husbilar tillhör, är det närmast omöjligt att hålla resurser
för att besvara allting under högsäsong, samtidigt som det kanske är mer eller mindre "stendött" under det sista kvartalet på året.
Som ett tips för att underlätta för alla, försök att göra förfrågningar, service och ombyggnader under hösten, så blir det lättare för
alla! :)
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag skickade mejl med enkel fråga till två handlare i Januari och inte f..n fick jag något svar. Den tredje svarade samma dag. Det är klart de ska svara på mejl oberoende om det är högsäsong eller ej, kan man inte svara samma dag så kan man väl svara dag två, tre eller fyra, finns ingen säljare som är så upptagen beror nog mer på ren slöhet, ointresse, (-jag får mina bilar sålda ändå..haha) eller hål i huvudet. Än värre är det ju när säljare inte ringer upp när man sökt dem vilket iofs jag inte råkat ut för...ännu, respektlöst mot kunden skulle jag säga. Dåliga handlare/säljare ska inte tas i försvar utan fördömas så de kan bli bättre tycker överlag vi är dåliga på att klaga här i Sverige..gör vi inte det får de ju inte reda på att vi är missnöjda.
 
Toppen