• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service ny husbil

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner !

Vi har köpt en ny husbil vi fick den 1 juni , vi har fram till tills idag kört nästan 700 mil , det bör bli typ ca: 800-850 mil före vinterförvaring .

Det är en Carado T 135 ,.automat , 160 Hk .

Vad jag undrar över , när är det dags för service och fukttest ?

Uffe
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hallo Uffe
Du skall nog skilja på service på motordelar , Fiat ? , och bodelen , Carado.
Om jag vore du skulle jag vända mig till närmaste Fiat verkstad och registrera bilen där samt ansluta mig till My Fiat på nätet och där registrera bilen ( chassinumret). Bodelen servar du där du köpt husbilen.
Lycka till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.064
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner !

Vi har köpt en ny husbil vi fick den 1 juni , vi har fram till tills idag kört nästan 700 mil , det bör bli typ ca: 800-850 mil före vinterförvaring .

Det är en Carado T 135 ,.automat , 160 Hk .

Vad jag undrar över , när är det dags för service och fukttest ?

Uffe
Service på FIAT är vart annat år (2år/4800mil) ,många väljer att byta motorolja varje år men detta är inget krav för garantierna.
Fukttest oftast var 12månad ,men detta kan variera från olika tillverkare,det borde stå i garantipappren som levererades med bilen.
Bodelsservice har jag aldrig gjort på mina husbilar på verkstad, det omfattar normalt självklara saker som en normalhändig person klarar själv,
men det gäller även här att läsa ev. garantikrav.
När du ställer in bilen för vintern töm den på allt ätbart som möss kan gilla, samt töm vattensystemet noga.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej husbilsvänner !

Vi har köpt en ny husbil vi fick den 1 juni , vi har fram till tills idag kört nästan 700 mil , det bör bli typ ca: 800-850 mil före vinterförvaring .

Det är en Carado T 135 ,.automat , 160 Hk .

Vad jag undrar över , när är det dags för service och fukttest ?

Uffe
hej ! förmodar att du fick med en servicebok och garantihäffte ? öppna den och läs ! allting står i den ! lycka till !
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Var väldigt uppmärksam på villkoren för fuktgarantin.
Missar man men en enda dag kan fuktgarantin vara körd.
Kolla detta med stället där ni köpte bilen.
Vi fick tydliga instruktioner när vi köpte vår bil
 
Toppen