• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppling av batteri

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Mitt barnbarn har skaffat sig en epatraktor, en 740,
Som alltid när ungdomarna ska spela musik så skall det ju höras ordentligt,
till detta behövs en massa utrustning som drar massor av ström.
Nu räcker den befintliga strömmen inte till. så jag tänkte hjälpa henne att koppla till
ett extra batteri.
Traktorn är hastghets strypt med en elektronisk regulator så den varvar knappt ingenting,
det får till följd att generatorn laddar väldigt lite.
NU TILL MIN FRÅGA:
Kan jag koppla ett extra batteri och på detta sätt få mera kräm,
det fungerar ju på en husbil.
Generatorn ger 80 amper, hur många amper klarar den att lada?
Tar taxsamt emot svar eller tips om andra lösningar.

Snarken 2
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hej
Mitt barnbarn har skaffat sig en epatraktor, en 740,
Som alltid när ungdomarna ska spela musik så skall det ju höras ordentligt,
till detta behövs en massa utrustning som drar massor av ström.
Nu räcker den befintliga strömmen inte till. så jag tänkte hjälpa henne att koppla till
ett extra batteri.
Traktorn är hastghets strypt med en elektronisk regulator så den varvar knappt ingenting,
det får till följd att generatorn laddar väldigt lite.
NU TILL MIN FRÅGA:
Kan jag koppla ett extra batteri och på detta sätt få mera kräm,
det fungerar ju på en husbil.
Generatorn ger 80 amper, hur många amper klarar den att lada?
Tar taxsamt emot svar eller tips om andra lösningar.

Snarken 2
Parallellkoppla=12V. Seriekoppling ger 24V.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det går ju bra att parallellkoppla två batterier är det bara en kraftig kabel går det ju att sätta batteriet någon annanstans.
Men det finns ju ett stort problem normalt så drar man ju på Oljudet så fort man startar så orkar inte generatorn med så kommer bägge batterierna bli urladdade efter ett tag. Det enda som skulle hjälpa är en större generator eller stänga av oljudet som kommer att ge tinnitus och dålig hörsel och man hör ju inte utryckningsfordon heller.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om inte generator laddar fullt vid tomgång så är den nog trasig
eller så är batteriet full-laddat.
Ibland måste man sätta dit en annan "bättre" generator med ett mindre rem-hjul på
så att den snurrar lite fortare.
Du kan ju parallellkoppla flera 12V batterier men det tar ju längre tid att ladda upp dessa
med en liten generator.
Det borde finnas 100Amp generator till denna 740.
 
F

Fd.47585

Guest
Torde inte hjälpa med ett batteri till. Om ett batteri inte räcker så kommer 2 att räcka dubbelt så länge men sen är det ju stopp i alla fall. Rätt väg är att se till att batteriet bara ger ström vid start, vid drift skall batteriet laddas till fullt igen och all utrustning skall få ström från generatorn. Fungerar inte det så är det fel på laddrelä eller generatorn. Så glöm att sätta in ytterligare batteri. Med tanke på den elkunskap du verkar besitta så skulle jag lämna bilen till verkstad som vet hur sånt fixas. Även 12 voltsystem är inget att leka med, STORA strömstyrkor som kan ställa till stora skador om man kopplar fel!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som tony o nette skriver är nog en bra början en bra och kraftig generator på kanske 100A med ett så litet remhjul som möjligt monterat för att få upp surren på generatorn så mycket som möjligt.
Men det som jag ville tillägga är som vanligt att det är omöjligt att titta på kablar och gissa hur mycket ström som går i dem :).
Det bästa/enklaste instrumentet för att veta i ett sådant här sammanhang är en tångampermätare så man kan mäta runt kablar hur mycket ström som går i dem, annars så är det omöjligt.

Ett startbatteri som just har startat bilen släpper in rätt mycket ström kanske bara tio minuter efter start för att ersätta det som startmotorn tog. Sedan sjunker laddströmmen betydligt för att bara försörja lyse m.m.
Då kommer frågan hur mycket ström som generatorn laddar med när man drar igång en dunderstereo.
Om det då funkar ok. så skall ju generatorn ge lika mycket som stereon drar och batteriet skall bara vara i "vila" mellan laddning och förbrukning, om man bortser från att det skall ge extraström vid strömspikar vid basstötar m.m. som generatorn inte hinner med.

(Om det är en herrejösses stereo kan det behövas stora kondningar som tar hand om strömstötarna........)

Om man då har en tångamp.mätare och sätter den runt kabeln mellan generatorn och batteriet och får ett amp.värde på laddningen som sker med stereon på för fullt.
Sedan flyttar man mätaren till kabeln eller kablarna som går från batteriet till bilen och stereon m.m.
Då ser man vad som sker med laddningen.
Om värdet i kabeln mellan generator och batteri är lika eller helst lite högre än värdet i kablarna mellan batteri och förbrukare så orkar generatorn med belastningen och allt är skapligt ok.
Om värdet i kabeln mellan generator och batteri är lägre än värdet på kablarna från batteriet och förbrukare så räcker inte laddningen till utan batteriet måste ge ett tillskott för att försörja förbrukningen och batteriet laddar då ur med skillnaden i uppmätt Amp. hela tiden.

Två bra batterier parallellkopplade är säkert jättebra att ha som buffert, men om generatorn inte orkar ersätta förbrukningen så tömmer man ju bufferten (batterierna) även om de är två, men det tar bara längre tid och funkar inte i längden.
--------------------------
Om man överför det till en husbil med ett bobatteri och solcell på taket.

TV'n på, och solen skiner. Solcellen laddar tillräckligt för att försörja TV'n och även lite extra för underhållsladdning av batteriet.
När du stänger av TV'n så är bobatteriet fullt och allt är ok.

TV'n på, men det är mulet ute. Solcellen laddar inte tillräckligt för att försörja TV'n så en del av förbrukningen tas från batteriet som sakta laddas ur.

När du stänger av TV'n så måste batteriet på något sätt laddas upp till fullt, ev. länge med solcellen eller ev. med en extern laddare.

Om du har två bobatterier så har du större reserv att ta ifrån när det är mulet, och som då räcker längre, och du kan ha TV'n på längre, men du måste ladda mera/längre med solcellerna eller extern laddare när du stängt av TV'n.

Hoppas det inte blev för långdragen förklaring :msn_sleep:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På 90-talet byggde jag (och sedemera tävlade) i billjud (jag ångrar det lite idag som hörselskadad), hursom.
I början hade jag ett batteri vilket inte räckte så långt så det kompletterades med ett till och det funkade bättre, sedan kom någon och tipsade om Optima batterier som funkade väldigt bra.
Hade ju även 6 extraljus med ljusorgel och 100W lampor å det drog en del.
Dock ströps ljudet ibland när man spelade högt (lätt över 120db) så då monterades två 1 Farads kondensatorer innan slutstegen.
Dessa släpper ström betydligt snabbare än ett batteri.
Men generatorn orkade inte ladda allt på de korta körningarna (max 2h per kväll) så det löstes med dubbla generatorer som laddade var sin krets, en för motor, ljus mm och en för billjudet.
Så körde jag under de tre åren jag hade den bilen.
Sedan blev det mindre och mindre billjud och bättre bilar med bättre och bättre orginalljud.
Nuvarande Xc60 har baslåda och mycket ljud redan i original så även biltillverkarna börjar lära sig, även om de fortfarande har en bit kvar till min nivå på 90-talet :cool:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hur stort batteri ( hur många amper ) går att ladda med en generator på 80 amper??
Det enkla svaret är JA.
Men... (batteristorlek mäts i Amperetimmar, Ah, generatorn levererar Ampere) generatorn är dimensionerad för att ganska snabbt återställa det som startmotorn förbrukade, och ytterligare ett batteri orkar den säkert med (experterna kan ge ett utförligare svar).
Mindre remskiva på generatorn, så att den kommer upp i någorlunda full kraft låter som bästa boten, 80 A, 12V (eller13-14) innebär ca 1 kW, borde räcka till ljudet i ett litet rum.
Bra tillbehör kan vara Sound Meter - Apps on Google Play , ingen riktig mätare, men ger en viss uppfattning om när ljudet är tillräckligt ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det enkla svaret är JA.
Men... (batteristorlek mäts i Amperetimmar, Ah, generatorn levererar Ampere) generatorn är dimensionerad för att ganska snabbt återställa det som startmotorn förbrukade, och ytterligare ett batteri orkar den säkert med (experterna kan ge ett utförligare svar).
Mindre remskiva på generatorn, så att den kommer upp i någorlunda full kraft låter som bästa boten, 80 A, 12V (eller13-14) innebär ca 1 kW, borde räcka till ljudet i ett litet rum.
Bra tillbehör kan vara Sound Meter - Apps on Google Play , ingen riktig mätare, men ger en viss uppfattning om när ljudet är tillräckligt ;)
Ljudet blir aldrig tillräckligt!!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Oavsett lösning med extra batterier och större generator m.m. kan det vara bra att skruva i en fast monterad batteriladdare med en smart/enkel sladdlösning för att enkelt kunna koppla in 230V. Enkelt och billigt.
På så vis kan hon vara säker på att batterierna alltid är toppladdade när hon lämnar hemmet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns appar till mobilen som mäter ljudet då får man ett ungefärligt värde. Som gammal lärare vet jag att det är lätt att skada hörseln för all framtid och följden blir att man inte kan uppskatta musik längre eftersom vissa ljudfrekvenser inte går att höra. Man måste mäta för att förstå skadans omfattning. Detta borde vara viktigare än att en kortare tid i sin ungdom dra på sig oreparabla skador som varar livet ut. Mitt råd är att inte göra något alls åt strömmen tar den slut är det bara att stänga av eller bärga bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns appar till mobilen som mäter ljudet då får man ett ungefärligt värde. Som gammal lärare vet jag att det är lätt att skada hörseln för all framtid och följden blir att man inte kan uppskatta musik längre eftersom vissa ljudfrekvenser inte går att höra. Man måste mäta för att förstå skadans omfattning. Detta borde vara viktigare än att en kortare tid i sin ungdom dra på sig oreparabla skador som varar livet ut. Mitt råd är att inte göra något alls åt strömmen tar den slut är det bara att stänga av eller bärga bilen.

En bra start kan ju vara att först kolla eller byta ut det befintliga batteriet mot största möjliga, sedan ladda ur batteriet en bit och med hjälp av en tångamperemeter mäta hur mycket ström generatorn ger vid tomgångs respektive det begränsade maxvarvtalet, och sedan vidta åtgärder när man har data, så slipper man famla i mörker? Kanske är batteriet dåligt, kanske generatorn? Slirar generatorremmen, inte ovanligt på gamla Volvo där remskivan på generatorn redan är väldigt liten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett alternativ är att byta remskiva på generatorn för att få högre varvtal på den,men en frisk generator borde ge hyfsad laddning även på lågt varvtal
Det är frågan om det går att sätta på mindre, om remskivan blir alltför liten kan remmen inte överföra tillräcklig kraft och slirar istället.
 
Toppen