• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Se upp vid täthetskontroll gasol hos Opus Bilprovning.

OveB

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Falun
HBK-Nr
42673
Medlemskap
2026
Besiktade husbilen den sista mars, på en station i Dalarna. Samtidigt gjordes täthetskontroll av gasolen. Som vanligt mycket trevligt bemötande och gott arbete. Trodde jag!! Premiärturen gjordes i början på April. Rastplats i Danmark för första övernattning i regn och blåst. Skulle "vrida på" gasolen i mörkret och får en sprut rakt in i ansiktet. Visade sig att anslutningsslangen låg vid sidan om. Alltså inte tillbakasatt efter testet. Dessutom var reglagen till köket i "på-läge". Detta var väl inte så farligt eftersom ingen gasol strömmar ut förrän man också trycker in knapparna. Vände mej till deras kundtjänst som vidarebefordrade mailet till utpekad station och jag blev lovad att de skulle höra av sig. Inget hände och efter 2 veckor skickade jag ett nytt mail. Samma resultat. Meddelade på nytt kundtjänst att jag tycker att de åtminstone kunde slå en signal och be om ursäkt. Detta svarade inte ens kundtjänst på. Jag har inte på 1 månad hört ett ljud från Opus. Så liten varning om ni låter Opus utföra gasoltest. Kolla noga att de satt tillbaka slangen till gasoltuben !
 
Besiktade husbilen den sista mars, på en station i Dalarna. Samtidigt gjordes täthetskontroll av gasolen. Som vanligt mycket trevligt bemötande och gott arbete. Trodde jag!! Premiärturen gjordes i början på April. Rastplats i Danmark för första övernattning i regn och blåst. Skulle "vrida på" gasolen i mörkret och får en sprut rakt in i ansiktet. Visade sig att anslutningsslangen låg vid sidan om. Alltså inte tillbakasatt efter testet. Dessutom var reglagen till köket i "på-läge". Detta var väl inte så farligt eftersom ingen gasol strömmar ut förrän man också trycker in knapparna. Vände mej till deras kundtjänst som vidarebefordrade mailet till utpekad station och jag blev lovad att de skulle höra av sig. Inget hände och efter 2 veckor skickade jag ett nytt mail. Samma resultat. Meddelade på nytt kundtjänst att jag tycker att de åtminstone kunde slå en signal och be om ursäkt. Detta svarade inte ens kundtjänst på. Jag har inte på 1 månad hört ett ljud från Opus. Så liten varning om ni låter Opus utföra gasoltest. Kolla noga att de satt tillbaka slangen till gasoltuben !
Gasoltesten som utförs av bilbesiktning fyller normalt inte kraven på en godkänd kontroll, det är alltså bortkastat pengar.
Gör kontrollen hos en godkänd firma som gör ett korrekt test.
 
Gasoltesten som utförs av bilbesiktning fyller normalt inte kraven på en godkänd kontroll, det är alltså bortkastat pengar.
Gör kontrollen hos en godkänd firma som gör ett korrekt test.
Mig veterligen finns det inte något bilbesiktningsföretag i Sverige som gör en täthetskontroll av gasolen. Det man gör är ett läckagetest vid normalt arbetstryck, och det kan man ju göra själv med lite såpvatten.

Som Olof G skriver: Det är bortkastade pengar, gör testet hos en husvagns- eller husbilsverkstad!

Pålle
 
Senast ändrad:
Vår täthetskontroll gjordes av GGM i Göteborg genom att mäta trycket med ett påkopplat instrument. Snart dags igen då detta gjordes för 10 år sen…
 
Mig veterligen finns det inte något bilbesiktningsföretag i Sverige som gör en täthetskontroll av gasolen. Det man gör är ett läckagetest vid normalt arbetstryck, och det kan man ju göra själv med lite såpvatten.

Som Olof G skriver: Det är bortkastade pengar, gör testet hos en husvagns- eller husbilsverkstad!

Pålle
Hos Opus i Örebro(Truck Stop) görs läckagetestet vid ca 3 ggr normalt arbetstryck. Hur vet jag det? Ställde frågan samband med besiktningen.
Hur man gör på andra ställen vet jag inte, men en rimlig gissning är att Opus har samma testrutin över hela landet.
 
Hos Opus i Örebro(Truck Stop) görs läckagetestet vid ca 3 ggr normalt arbetstryck. Hur vet jag det? Ställde frågan samband med besiktningen.
Hur man gör på andra ställen vet jag inte, men en rimlig gissning är att Opus har samma testrutin över hela landet.
Det intressanta är var de ansluter sin testutrustning.
Vid en provtryckning så ansluts maskinen på provtryckningsanslutningen på Truma DuoControl.
Saknas den anslutning får man ta isär rörkopplingen efter DuoControl, provtrycket är 150mbar alltså 5 gånger högre än systemtrycket i husbilen som är 30mbar, denna maskin ger även en utskrift på testprotokollet.

Ett läckagetest som ofta erbjuds på bes.stationer ansluts däremot före regulatorn (tex DuoControl), regulatorn sänker trycket till 30mbar, normalt tryck före regulatorn från gasolflaskan är 7000-9000mbar.

Så det är en stor skillnad i metod på en provtryckning och ett läckagetest på en besiktning.
 
Tillbaka
Toppen