• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 SBL BATTERI

lajarp

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
38130
Medlemskap
2026
Jag har full laddning på respektive dc/ dc laddare och även 220v laddare , victron. Ca 38A vid körning och 15A vid stolpe. Dock visar bms 100 % och ca 13,6V. Då borde laddningsströmmen gå ner enligt inställningar och kablar känns bara ljumma. Är det bms eller batterifel?
Batteri 110ah och 2 år...

En shunt, oavsett ifall den är extern eller inbyggd i bms'et i batteriet har ofta en liten felvisning så över tid då kommer ett felaktigt SoC att uppstå, speciellt ifall man inte når 100% SoC vid laddning.
När man brukar husbilen/batteriet så bör man få till en fullständig laddning iallafall en gång per vecka, just bara för att hålla cellerna välbalanserade, samt få en reset på SoC.

13,6V är inte fulladdat när laddning pågår, 14,4V +/- 0,2V är fulladdat LFP 12V batteri.

Har du lyckats få en större obalans mellan cellerna, når man inte alltid fulladdat, då kan du få upprepa laddningen, balansering sker i slutfasen absorbtionen, ofta över 13,6V i batterispänning.

Kan du se hur bra balans du har nu, i appen?

Har du laddaren inställd på litium? hur många ampere laddar den med vid 13.6V? starta om laddningen några gånger, balansering tar tid som PeterK skriver.
Det kan vara så att BMS bryter på grund av övervolt i en cell, då krävs flera upprepade laddningar för att få balans , jag råkade ut för det i våras när bilen togs i bruk.

Jag har full laddning på respektive dc/ dc laddare och även 220v laddare , victron. Ca 38A vid körning och 15A vid stolpe. Dock visar bms 100 % och ca 13,6V. Då borde laddningsströmmen gå ner enligt inställningar och kablar känns bara ljumma. Är det bms eller batterifel?
Batteri 110ah och 2 år...
BMS'en i mina SBL batterier mäter inte små strömuttag eller i vart fall visas inte dessa i appen. Jag har för mig att tröskeln ligger på 1,5A. Detta är lite lurigt om man bara slänger en snabb blick på SoC vid ex. vinterförvaring då det kommer att stå 100% ända tills att BMS bryter för låg spänning givetvis förutsatt att det finns en lite belastning som drar ström. Däremot visas i mitt fall alltid cellspänningen korrekt och det är den man skall hålla koll på om man saknar extern shunt med högre noggrannhet. Så fortsätt ladda bara tills att BMS bryter och börjar blancera, detta syns i appen men du kan även använda dig av Powerbely appen, där tycker jag att det blir tydligare.

Powerbely för Android:

Hälsningar
Peter

BMS'en i mina SBL batterier mäter inte små strömuttag eller i vart fall visas inte dessa i appen. Jag har för mig att tröskeln ligger på 1,5A. Detta är lite lurigt om man bara slänger en snabb blick på SoC vid ex. vinterförvaring då det kommer att stå 100% ända tills att BMS bryter för låg spänning givetvis förutsatt att det finns en lite belastning som drar ström. Däremot visas i mitt fall alltid cellspänningen korrekt och det är den man skall hålla koll på om man saknar extern shunt med högre noggrannhet. Så fortsätt ladda bara tills att BMS bryter och börjar blancera, detta syns i appen men du kan även använda dig av Powerbely appen, där tycker jag att det blir tydligare.

Powerbely för Android:

Hälsningar
Peter
Om BMS bryter pga. högvolt i en cell så bryts balancering också, då får man vänta till cellen är inkopplad igen, och börja om med laddning, men det sker automatiskt.
Jag brukar lämna batteriet med 80% SOC samma värde hela vintern visas, men när jag börjar ladda igen efter 5 månader så får jag i betydligt mer Ah än dom 20 som fattas enligt appen, brukar bli minst 50% laddat.
Men som skrivs ovan håll koll på spänningen istället, låt den inte gå under 13V

Om BMS bryter pga. högvolt i en cell så bryts balancering också, då får man vänta till cellen är inkopplad igen, och börja om med laddning, men det sker automatiskt.
Jag brukar lämna batteriet med 80% SOC samma värde hela vintern visas, men när jag börjar ladda igen efter 5 månader så får jag i betydligt mer Ah än dom 20 som fattas enligt appen, brukar bli minst 50% laddat.
Men som skrivs ovan håll koll på spänningen istället, låt den inte gå under 13V
I min bms app har har 2 reglage. En urladdning en för laddning.

Om jag slår av urladdning är det lika som att jag kopplat ur polerna?

Batteriet sitter trångt till så det skulle vara smidigt om Man kunde använda bms appen för att slå av urladdning...?

Senast ändrad:
I min bms app har har 2 reglage. En urladdning en för laddning.

Om jag slår av urladdning är det lika som att jag kopplat ur polerna?

Batteriet sitter trångt till så det skulle vara smidigt om Man kunde använda bms appen för att slå av urladdning...?
Du får ställa frågan till den som tillvrekat batteriet, jag vet att vissa batterier har en knapp på utsidan för att stänga av batteriet helt.

Du får ställa frågan till den som tillvrekat batteriet, jag vet att vissa batterier har en knapp på utsidan för att stänga av batteriet helt.
Min har en knapp på utsidan men det är bara för att slå av/på USB uttag på batteriet.

Få testa med appen och en voltmätare och se vad som händer...

Tänker på den inbyggda BMS. Den borde väl dra lite ström vid långtidsförvaring?

Min har en knapp på utsidan men det är bara för att slå av/på USB uttag på batteriet.

Få testa med appen och en voltmätare och se vad som händer...

Tänker på den inbyggda BMS. Den borde väl dra lite ström vid långtidsförvaring?
BMS drar lite ström men det laddar inte ur batteriet under vintern, jag lossar bara minuspolen fungerar bra,kan läsa av spänningen under vintern.

Tillbaka
Toppen