• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sökes torkarmotor Solifer - 88 Fiat Ducato

F

F.d. 54342

Guest
Min vindrutetorkarmotor har gått sönder och två olika Fiatverkstäder har försökt hitta en passande motor men säger att det inte går att få tag i varken ny eller begagnad. Hitta en skrotad säger de eller 'svävande' bygga om. Någon som har en lösning, eller bär det iväg ända till skroten? Jag befinner mig på Österlen med bilen. Tacksam för svar!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min vindrutetorkarmotor har gått sönder och två olika Fiatverkstäder har försökt hitta en passande motor men säger att det inte går att få tag i varken ny eller begagnad. Hitta en skrotad säger de eller 'svävande' bygga om. Någon som har en lösning, eller bär det iväg ända till skroten? Jag befinner mig på Österlen med bilen. Tacksam för svar!!

Kolla beteckningen på motorn och sök på nätet, oftast används samma motor till många olika bilar.
 
F

F.d. 54342

Guest
Ja jag har förstått det som att torkarmotor är Solifers lösning och inte Fiats.
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Kolla med motor och bilelektra i Kävlinge, de fixar det mesta när det gäller elmotorer
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Om motorn är trasig. Då är det väl enklast att ta lös motorn och titta om du hittar något nummer eller text på den. För i vilket fall som helst så måste du ta bort den gamla. Det kan även vara så att den går att repa.
Ha det
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Motor och bilelektra i Kävlinge ligger i Skåne strax norr om Lund, eftersom du befinner dig i Skåne, de lagar det motorer till industri och privat kunder
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde for lenge siden en tilsvarende bil, og tok da med den dårlige motoren til en grossist i bilelektriske deler. Fant der en motor som passet (hadde samme skruefester og funksjon) med noe mer krefter enn den orginale. Nesten alle tørkermotorer kommer fra noen få produsenter, faktisk kan de fleste brukes om hverandre var påstanden fra spesialisten den gangen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
På vilket sätt har motorn gått sönder? Har du öppnat den och kollat att det inte är samma fel som många helintegrerade hymer har att fettet från kugghjulen rinner ner till kontaktytan enl bil.som det va på min hymer.
Hoppas att du kan öppna bilderna..
 

Bilagor

  • 2650016C-78CC-48E4-8A0C-C71A334FBF77.jpeg
    2650016C-78CC-48E4-8A0C-C71A334FBF77.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 45
  • C72B4595-14CB-4FAB-85D7-DBCBD8749430.jpeg
    C72B4595-14CB-4FAB-85D7-DBCBD8749430.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 45

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På vilket sätt har motorn gått sönder? Har du öppnat den och kollat att det inte är samma fel som många helintegrerade hymer har att fettet från kugghjulen rinner ner till kontaktytan enl bil.som det va på min hymer.
Hoppas att du kan öppna bilderna..

Eftersom Solifer-bilen ifråga är tillverkad av Hymer, är det mycket troligt att detta är felet. Om inte annat, så borde en "Hymer-motor" kunna passa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min vindrutetorkarmotor har gått sönder och två olika Fiatverkstäder har försökt hitta en passande motor men säger att det inte går att få tag i varken ny eller ............. Tacksam för svar!!
--------------------------------------------------------------------
Hejsan, att gå till en Fiatverkstad och försöka få tag i delar till äldre husbilar med Fiat som bas är troligen fortfarande totalt meningslöst för det var det redan för tio/femton år sedan, Heldumma svar och undanflykter är det enda de kan åstadkomma, för de hittar inget längre.

Allt går i princip att få tag i utan större bekymmer på eftermarknadsfirmor, eBay m.m. det gäller bara att fundera ut om ursprunget på delen är Fiat eller husbilstillverkarens special.

På HYMER's gamla helintegrerade i alla fall upp till -95 (tror jag) så sitter original Fiat motorn, så det är mycket troligt att den även sitter på SOLIFER som Ingrid o Pålle nämner.
Om det är så, så är Fiat's reservdelsnummer: 9942874. (Har en originalkartong kvar.)
Om man går efter torkarmotorns nummer så är det: Magneti Marelli TGE 423 B 12V.

Den verkar stämma med de som finns i länkarna fast med nummer 9948307

Ser ut så här.
Torkarmotor.JPG
Ps. Torkarmotorn i de här äldre bilarna brinner ibland upp p.g. av att det är spänningsfall i kablar och kontakter, så när torkarmotorn är igång kan spänningen vara nedåt 9 eller 10 V vilket gör att den inte orkar och går sönder i stället. Lite större torkarblad än original hjälper också till att sega till det.
Att använda original torkarspak, kabelhärva och även släpkontakter endast som styrning av två reläer och mata dem med 12V från batteriet via en säkring och även en nydragen jordkabel, som förser själva torkarmotorn med uppåt 14V ger en helt ny upplevelse framme på rutan när det regnar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har också märkt mysko spänningfall när torkarmotorn går på intervall. Min fusklösning har varit att smörja överallt och behandla torkarblad och ruta med medel för att vattnet ska rinna av lätt. Minskar friktionen och strömförbrukningen mycket. Annars tycker jag att någon räknenisse hoppas inte ingeniör sparat väl mycket på arean i samtliga kablar kopparn kostar ju.
Tyvärr ser jag samma i all elektronik producerat i china fast än värre plus att plastisoleringen är närmast ett skämt det finns också en ytbehandling på flertrådig kopparkabel som inte är förtennad utan något annat som gör trådarna spröda och svårlödda.
 
Toppen