• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker tips på alternativ 12v kompressorkylskåp för att byta ut en Dometic AES RM7405L

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej på er:

Jag hat en Dometic RM 7405L som fungerar, men tyvärr duger inte den åt mig hela vägen när jag vistas i södra Europa med 30+ grader värme. Åter igen, den fungerar men man får alldeles för klen kyla förutom i frysfacket och under den, dvs vid dörren blir aldrig ölen kallt... (jag gillar inte ljummen öl)
Jag har googlat lite och sökt i Dometics hemsida och det verkar som det rekommenderade ersättningsprodukt heter

Dometic RCS 10.5XT och kostar hela 19.340kr​


Jag tycker det är lite mycket för något som man använder en gång per år.
Därför undrar jag om ni VET och känner till om någon annan produkt som har något som jag skulle kunna använda istället. Min nuvarande har 82 cm i höjd och 52 cm bred. Jag vill inte ha mindre eller större kylskåp utan använda samma utrymme.

Jag har kollat på Isotherm/Tethford och även Carbest och Sundwind men de har hel andra produkter som är mindre och anpassade främst till båtar och mindre skåpbilar.

Tanken är så klart att komplettera med solpanel för att ha tillgång till 12v även när husbilen står.

Sedan blir det en annan historia hur man tar ut den, då jag har ingen servicelucka i min husbil, den har skorsten från golv till tak....

Någon som gjort sådan byte och kan dela med sig av lite erfarenhet och tips?

Tack
 

Bilagor

  • rm7405l.JPG
    rm7405l.JPG
    27,3 KB · Visningar: 10

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Hej.
när mitt kylskåp slutade att fungera p.g.a ålder så installerade jag ett kompressorkylskåp inte lika stort som ditt men de bytet & lite tilläggs kablage för att få det att fungera (grov + & - kabel med relästyrning). Det bästa bytet jag gjort. Har haft +3c• oavsett ytter & innertemp i HB. Med solpanel på 120w & 85Ah fritidsbatteri så behövs landström var 3dje dag & ölen är väl kylda.
Lars
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag monterade ett kompressorskåp från solarlab i min förra HB.
För mig att skåpet var på runt 90liter.
Körde med ett 95Ah batteri och dubbla solpaneler (ca 300W).
Funkade kanonbra, fick tillverka två lister att fylla utrymmet mellan kyl och sidoskåp då nya kylen var ca 4cm smalare.
Tror det gick på strax under 5 000:-.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man kan ju även ha en fundering på ett "vanligt" 230V kylskåp som drivs av en inverter.
Det kräver visserligen lite funderingar och uträkningar så man hamnar inom vettiga energigränser, och även en fundering på hur mycket det skall gå på batteri/12Vtill230V när bilen inte är igång och laddar, och man inte heller har tillgång till elstolpe.
Det problemet finns ju även med ett 12V kompressorkylskåp, men när det är varmt och mer energi krävs för att hålla kylen kall, ju mer lyser ju då solen för det mesta på några skapligt stora solpaneler.
Den stora fördelen är väl att beroende på modell så får man mellan fem till tio 230V kylskåp i stället för ett av Dometic's rekommendation. Nackdelen är att kunna försörja det med energi för det går åt lite mer än till ett rent 12V skåp.
Om det inte finns för mycket ren elektronik i skåpet så behöver inte invertern ge så ren sinus enligt vad jag har läst, men inte törs vara säker på.

Det är en lösning som verkar användas rätt ofta av de som själva bygger lite större husbilar av bussar m.m.

Bara en tanke... M.v.h. JANKRO.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Kan vara längre tid på ett ställe så varför inte hyra ett kylskåp modell "hemma" alla kör kanske inte omkring. Resorna mellan orterna klara man oftast med bilens skåp. Inte riktigt samma elsäkerhet som hemma- men i förtältet står det ju torrt.
Vi står i Spanien oftast längre tid på samma ställe- och där har campingen skåp för uthyrning.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Ok, tack för alla svar.

Tanken är att dels inte ha extra prylar som kylboxar mm och bara ersätta nuvarande kylskåp. Så 220v kylskåp är inte heller för mig.

Jag brukar inte stanna längre än en vecka på ett ställe oftast så hyra mm är inte heller min lösning.

Har hittat en till kandidat men den verkar också vara lite mindre, märken är Alpicool. Verkar vara kinesisk… har inte hittat mycket info om den.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tänk noga igenom elförbrukningen så att ni inte blir mer eller mindre beroende av elstolpar. Står ni mest på platser med eluppkoppling så lär det inte vara något problem men en vecka utan extern el kan bli kritisk.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Det lutar åt

Isotherm CR115 eller DOMETIC CRX-110


Vilken är bäst av dessa återstår att läsa och googla mycket på...
Någon som kan dessa produkter bättre och vill kommentera?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det lutar åt

Isotherm CR115 eller DOMETIC CRX-110


Vilken är bäst av dessa återstår att läsa och googla mycket på...
Någon som kan dessa produkter bättre och vill kommentera?
Kolla vilken kompressor det är. Sannolikheten är stor att det är samma kompressor (BD35) och då är det mest en fråga om utseende och kvalitet på bygget. Finns inte uppgift om kompressor så kolla strömåtgång. Är den lika så är det ofta samma kompressor. Kolla medelströmmen också, den är mätt på standardiserat sätt och kan ge en indikation på hur bra isoleringen är (om strömmen skiljer sig)

MVH
Hans
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Isotherm kompressor Secop BD35F
Dometic kompressor Danfoss BD35F

Olika märken men verkar vara samma modellberäkning (skumt)

Dometic


Volym: 108 liter (10 liter frysfack).
Drivspänning: 12/24 volts DC.
Effektbehov: 50 W.
Strömförbrukning: 1,6 Ah.
Storlek, med dörr (BxHxD): 520x745x558 mm.
Vikt: 28 kg


Isotherm

Tekniska data:
Driftspänning: 12-24V
Volym: 115L
Dimensioner: H796 x B525 x D495 mm
Vikt: 21 kg
Strömförbrukning medel/max 12V: 1,1/4A
Kompressor: Secop BD35F
Volym Frys (-6°C): 32L

Hur ska man välja här?
Isotherm mindre vikt och verkar ha mindre strömförbrukning. (kan det stämma?)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Se upp litet: På Dometic står det "Strömförbrukning 1.6 Ah". "Ah" är inte strömförbrukning utan energiförbrukning.

Så frågan äör om det är "Ah" som är fel och skall vara "A" (=ström) eller om det är "Strömförbrukning" som borde vara "Energiförbrukning"?
Dometics web så står energiförbrukningen som "0.36 kWh/24h". Om man räknar om det så blir det medelförbrukning på 1.25 A vid 12V (360Wh/24h dela med 12V blir 30 Ah/24h och 30/24 = 1.25A)

MVH
Hans
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej på er:

Jag hat en Dometic RM 7405L som fungerar, men tyvärr duger inte den åt mig hela vägen när jag vistas i södra Europa med 30+ grader värme. Åter igen, den fungerar men man får alldeles för klen kyla förutom i frysfacket och under den, dvs vid dörren blir aldrig ölen kallt... (jag gillar inte ljummen öl)
Jag har googlat lite och sökt i Dometics hemsida och det verkar som det rekommenderade ersättningsprodukt heter

Dometic RCS 10.5XT och kostar hela 19.340kr​


Jag tycker det är lite mycket för något som man använder en gång per år.
Därför undrar jag om ni VET och känner till om någon annan produkt som har något som jag skulle kunna använda istället. Min nuvarande har 82 cm i höjd och 52 cm bred. Jag vill inte ha mindre eller större kylskåp utan använda samma utrymme.

Jag har kollat på Isotherm/Tethford och även Carbest och Sundwind men de har hel andra produkter som är mindre och anpassade främst till båtar och mindre skåpbilar.

Tanken är så klart att komplettera med solpanel för att ha tillgång till 12v även när husbilen står.

Sedan blir det en annan historia hur man tar ut den, då jag har ingen servicelucka i min husbil, den har skorsten från golv till tak....

Någon som gjort sådan byte och kan dela med sig av lite erfarenhet och tips?

Tack
Vi har ett Dometic 90 liters skåp av lite tidigare modell. Vid +30 är det långa drifttider på kompressorn. Du bör nog räkna med att märkeffekten behövs stor del av tiden vid den temperaturen.
 

The_Haunted

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Avesta
Jag höll lite koll på FB market och hittade ett crx140 i närheten för 4k.
Mitt kylskåpsbyte historia är rätt lång och lustig men har inte tid för den just nu.
Just bytesmässigt var det inte så mycket mer än ut med det gammla, bytte kabel till en grövre och in med det nya samt skruva fast.
Kallt på lite över en timme, kan få minusgrader i hela kylen, glass klarar sig fint i frysen som också fryser is så gt:n blir rätt.
Med en 100w cell på taket och 210ah så är jag inte under 12v på 4dagar.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Här kommer en liten uppdatering...vet inte om jag borde lägga detta som ny tråd eller inte, men hur som helst.
Jag har inte lyckats ta ut min kylskåp då det är inte lika enkelt om man saknar servicelucka. Ja min husbil har ingen sådan.
Så jag mejlade Leif från MacMoller och fick lite info som jag lägger upp här och som kanske kan hjälpa någon annan i samma situation.


Gasröret är anslutet på ovansidan av kylen, även elkablarna tror jag. Så du får lossa kylen och dra fram den ca. 10-15 cm så du kommer åt gasröret och elkablarna. Som standard har din husbil kylen under köket. Du har inte berättat om din bil är extrautrustad med stora kyl/frys då sitter den troligen till bakom köket istället för en garderob.
Mvh
Leif möller
 

Bilagor

  • kylskåp1.gif
    kylskåp1.gif
    53,1 KB · Visningar: 31
  • kylskåp2.gif
    kylskåp2.gif
    32,9 KB · Visningar: 31
Toppen