• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här skall man nog inte göra

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag var på ön Limnos (Gr) så såg jag första gången ett inlägg här på Hbk forum.... Det handlade om Torisionbak axeln på alko chassi då jag har dubbla bakhjul så har jag två sådana axlar.... Jag läste att dessa skall smörjas varje år..... Så jag försökte skaffa rätt typ av fett här på ön.... Efter att ha kört runt halva ön så gav jag upp. Försökte via internet och hittade en firma i Thessaloniki som hade rätt typ av fett... Och de kunde skicka det till mig... Om jag köpte 5 kg .... Jag hittade en liten händig tryckspruta på Ebay från Kina så den beställde jag....
Tiden rullade på utan att jag fick tag i rätt fett.... Så en dag såg jag det på ebay Tyskland... Köpte en tub...
Idag bestämde jag mig för att fylla på bakaxelarna... Fyllde först sprutan... Och testar den.... Då trycks fettet ut där bak på sprutan så det bildas en stor klump fett just där jag håller sprutan :eek: hur jag än gör så kommer fettet ut därbak på sprutan.... Så det var bara att ta ut all fett.... Som jag hade ett himla jobb att få in i sprutan.... Torka rent allt från fett ....misstänker att gummipackningen är kass... Försöker hitta något annat jag kan använda som packning.. Men får snart ge upp.... Något är säkert fel på sprutan... Så jag skruvar den helt isär... Och då ser jag att gummipackningen är konisk och vänt på fel håll... Fixar detta och skruvar ihop den sen.. I med fett.. Och så testar jag.... Den fungera som tänkt :yes:
Sen var det bara att lyfta upp bilen så hjulen går fria och pumpa in fett i axeln..... För första gång på 10år :eek:

IMG_20200410_170552.jpg
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Då har du inte sett vad som kan hända (i verkligheten).
Hoppas du inte slinter med verktygen eller annat så att ventilen åker av.
Om det händer så kommer kanske du att bli upplyst.
 
Toppen