• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänka förar- och passagerarsätet

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är det någon som gett sig på att sänka framsätena på en Ducato 01-06 ?

Jag retar upp mig på att behöva stirra in i överkant på framrutan och behöva huka mig för att se vägen längre fram. Inte bra för ryggen heller. Gumman irriterar sig också på att benen blir lite hängandes i luften på passagerarsidan. En pall känns lite som att gå runt själva grundproblemet.

Eftersom jag är för snål för att lägga ut nästan 4.000:- på nya lägre underreden tänkte jag gå loss med vinkelkapen och svetsen för att få ner dom ca 6cm. Är det måhända någon som gjort det och har lite tips på hur man bäst lägger snitten ? Givetvis består underredena av rör i olika vinklar så det blir lite trixande att få ihop det snyggt.
Handbromsinfästningen ser ut som att man bara kan vrida ner en aning.
Någon?
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Hej.
Då sätenas infästning är av stor betydelse för den passiva säkerheten i bilen så skulle jag inte ge mig på att modifiera dessa. Känns som att sy om säkerhetsbältena. Men det är jag det:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Är det någon som gett sig på att sänka framsätena på en Ducato 01-06 ?
I tanken har jag varit på väg flera gånger, i praktiken har det dock inte hänt ännu. På min husbil (Fiat 2004/5 nånting) sitter det vridplattor under stolarna och det känns som att de 4-5 centimeter vridplattorna har höjt stolarna har helt fördärvat resten av Fiats tanke och design av lämplig sittposition, långt ner till pedalerna samtidigt som man skallar solskyddet när solen lyser.
Jag skulle gärna kompensera den extra höjd vridplattorna gett mig genom att modifiera konsollerna, men än så länge ligger det bara på tankestadiet. Kanske ändrar sig när jag ser bilderna från din operation Roger. :angel:
 

Lugnet

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
7762
Medlemskap
2024
På min Frankie 00 tog bort stolen kvar var lådan som stolen var fäst i Lådan är fastskruvad i golvet med 4st bultar ta ur lådan och fram med vinkelslipen kapa bort lämplig plåt bit ca 5-10 cm runt hela lådan så den blir sänkt Svetsa ihop dom två delarna Måla svetsen montera lådan bilen sen stolen med vridplatta o justering
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
I vår Ducato 2006 var passagersätet på tok för högt. Det berodde på att Pössel stoppat in en 6 cm hög vridskiva utan att ta bort något annat. Därför plockade jag bort den ram som satt mellan vridskiva och själva stolen. Minnet är kort, men jag vill minnas att jag bara borrade nya hål i vridskivan och skruvade stolen direkt. Den borttagna ramen var ca 8 cm så sätet blev nog 2cm lägre än original Ducato (såvitt jag inte satte några distanser??). Plåtlådan mot golvet rörde jag aldrig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lugnet, Tyvärr ser inte underredena likadana ut på 01 och framåt. Det är ingen låda utan hela underredet är gjort i rör som alla givetvis går i olika vinklar.

Jag skred till verket direkt och har precis plockat ut ett underrede och funderar lite på hur man bäst syr ihop rören efter en avkortning.
Eftersom det är olika vinklar mellan benen går det inte att få dem i linje igen utan att helt bygga om underredet. Funderar på en mellanplåt som plattform i skarvarna för att ta upp förskjutningarna som blir. Svårt att förklara så skall fixa en bild.
När det gäller säkerheten så blir det nog bra om man bara ser till att svetsa ihop allt ordentligt igen. Lever ändå lite farligt med en 15 år gammal bil som dessutom saknar airbag...
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju en -89 och tycker jag sitter för högt trots 193cm lång. Har undrat hur kortväxta klarar det? Ganska besynnerligt har för mej att Italienare har korta ben och långa armar för så brukar deras personbilar vara gjorda. Långa män ska ju vara intelligentare än korta, kanske ett inbyggt Iq test i bilarna. :blabla:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Så här ser underredet ut:

Bakifrån.jpgSidan.jpg
Som synes inga raka fina vinklar någonstans. Viktigt också att behålla rätt hålbild för snurrskivan.


Så här tänkte jag:

Sidan - Snitt.jpgSidan - Sänkt.jpg

Det gula är vinkelräta snitt och ungefär det som skall bort på främre delen(ej exakt mått). Det röda är den plattform jag tänkte sätta för att ta upp förskjutningen och låta rören mötas på. Det blir en förskjutning både i sidled och bakåt så jag tänkte mig en bit 4-5 mm stålplåt vid varje skarv.
Hålbilden säkrar jag genom att skruva fast en bit OSB i säteshålen vid svetsningen.

Vad tror ni?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den röd markerade konsolen tog en kompis bort på sin bil.
De blev bra för mej i stolshöjd men det blev konstigt med benen att sitta så lågt.
Det är svårt att få det att passa alla kroppar. :)

konsoll.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Bäst att testa först på passagerarstolen den brukar det ju inte vara så noga med om det råkar bli fel.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Den röd markerade konsolen tog en kompis bort på sin bil.
De blev bra för mej i stolshöjd men det blev konstigt med benen att sitta så lågt.
Det är svårt att få det att passa alla kroppar. :)

Visa bilaga 206307
Du verkar ha en annan typ av stol. I min bil ligger stolarna nästan dikt an mot skenorna och mot snurrplattorna. Det finns en mekanism för att höja stolarna men den bygger i princip ingenting. Snurrplattorna bygger däremot en hel del men dom vill jag inte ta bort.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bäst att testa först på passagerarstolen den brukar det ju inte vara så noga med om det råkar bli fel.
Ja det är den jag tagit bort nu ;). Verkar å andra sidan vara exakt likadana underreden på båda sidorna.
Är inte så orolig för att det blir helt fel men vill ju gärna att det skall bli snyggt också
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jo det har du rätt i. Vi har ju inga snurrisar. Jag missade att du har snurrisar.
Där sitter ju konsolen på våra bilar och då blir det ju lite svårare för dej att få till det.
Lycka till.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tillverka en platta av ex plywood som kan ersätta stolen medan du gör jobbet, då behöver du inte mäta så noga på snitten eftersom de bitar du kapar av sitter fixerade.
Kan ju vara då att du behöver värma upp lite och justera vinklarna också, korta rörstumpar eller svarvade passbitar inne i rören gör allt enklare.

Hälsningar
Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tillverka en platta av ex plywood som kan ersätta stolen medan du gör jobbet, då behöver du inte mäta så noga på snitten eftersom de bitar du kapar av sitter fixerade.
Kan ju vara då att du behöver värma upp lite och justera vinklarna också, korta rörstumpar eller svarvade passbitar inne i rören gör allt enklare.

Hälsningar
Peter
Ja tanken var att använda en bit OSB-skiva till det. Det gör det absolut lättare att måtta in allt innan det loppas fast.
Att få direktpassning mellan rörändarna har jag lagt ner då det skulle innebära att jag mer eller mindre skulle behöva bygga om hela underredet. Det blir för stor förskjutning mellan ändarna eftersom dom är vinklade som dom är.
 
Toppen