• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringsplacering för fläkt till kupen.

S

Sigge12

Guest
Hej,hittar inte den extra säkringsboxen för säkringen för innefläkten på en Fiat ducato före 2002 för modellen 230.Alltså inte den i handsfacket utan en ytterligare som jag tror finns någonstans.
Har letat under instrumentbrädan och i motorrummet osv....
Tacksam för svar Janne o Anna
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,hittar inte den extra säkringsboxen för säkringen för innefläkten på en Fiat ducato före 2002 för modellen 230.Alltså inte den i handsfacket utan en ytterligare som jag tror finns någonstans.
Har letat under instrumentbrädan och i motorrummet osv....
Tacksam för svar Janne o Anna

Det tror jag inte att du hittar någon, möjligen om du har AC?
 
S

Sigge12

Guest
Ok. Har fläkt och glödstiftrelä något m varann att göra? Fick igång fläkten men nu funkar varken glödtändningen eller fläkten.
Tacksam för svar.
Janne o Anna
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok. Har fläkt och glödstiftrelä något m varann att göra? Fick igång fläkten men nu funkar varken glödtändningen eller fläkten.
Tacksam för svar.
Janne o Anna

Det vanligaste problemet där fläkten är inblandad på såpass här gamla bilar är att fläktmotorn börjar gå trögt, till slut ger fläktmotståndet upp p.g.a. överbelastning och fläkten går eventuellt bara på 4:e läget. I övrigt är jordningsfel mycket vanligt, men då spökar ofta fler saker.
Om det inte är gjort bör man lossa och rengöra alla jordpunkter från bilbatteriets poler och framåt/inåt. Speciellt viktigt jordpunkten under batteriets framkant och jordflätan mellan chassie och motor.
Naturligtvis när man ändå håller på även pluspolen!
 
S

Sigge12

Guest
Det vanligaste problemet där fläkten är inblandad på såpass här gamla bilar är att fläktmotorn börjar gå trögt, till slut ger fläktmotståndet upp p.g.a. överbelastning och fläkten går eventuellt bara på 4:e läget. I övrigt är jordningsfel mycket vanligt, men då spökar ofta fler saker.
Om det inte är gjort bör man lossa och rengöra alla jordpunkter från bilbatteriets poler och framåt/inåt. Speciellt viktigt jordpunkten under batteriets framkant och jordflätan mellan chassie och motor.
Naturligtvis när man ändå håller på även pluspolen!
 
Toppen