• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring löser ut på 230

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Hej alla, har ett litet problem med min Niesmann flair 8000 från 1998. När jag kopplar in 230 strömkabeln så löser automatsäkringen ut/slår ifrån. Försöker tyda instruktionsboken, men allt står på tyska. Displayen som sitter på huvudpanelen är svart, så den verkar inte få ström överhuvudtaget. Vart ska jag börja felsöka? Kan tillägga att det sitter en solpanel monterad. Den enda lampan som man kan tända är ovanför dörren. Bilen är ny för oss. Har tidigare haft en Iveco från 83. Läste på ett utskrivet papper om en huvudströmbrytare. Den ska man vrida av vid vinterförvaring, har försökt lokalisera den men inte hittat. Men om den är avslagen så borde väl det inte gå att köra bilen? Hoppas ni kan hjälpa en som är ganska ny.
Mvh Jonas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Huvudströmbrytaren är säkert för 12V och för bodelen. Den har inget med bildelen och motorn att göra så det går säkert att köra med den avslagen. Den har heller inget med 230V att göra.

Nästa fundering: är det överström eller jordfel? Säkringen är sannolikt en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. En vanlig källa till jordfel är åldrade värmeelement. Antingen i pannan eller i kylskåpet. Försök koppla bort dom från 230V och testa igen.

Går säkringen fortfarande så koppla bort allting från 230V som du har möjlighet att koppla bort, inklusive batteriladdare. Testa om säkringen fortfarande löser ut. I så fall är det någon av de prylar du inte har lyckats koppla bort.

Löser den inte ut så kopplar du in allt bortkopplat. En sak i taget. Den pryl som gör att säkringen löser ut är den felande prylen.

Som alltid: metodisk felsökning och succesiv uteslutning av felorsaker, är det som gäller.

MVH
Hans
 

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Halloj, skrev ett inlägg om att automatsäkringen löser ut när jag kopplar in 230 kabeln(HB i fråga är en Niesmann Flair 1998. Fick tips om att testa koppla ur alla 230 artiklar. Men problemet finns kvar. Vart ska jag börja felsöka? Lyckades få igång 12volt. Svårt att läsa manualerna då allt står på tyska. Bilen är ny för oss. Hoppas någon eller några kan hjälpa oss.
Mvh Jonas
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Koppla ifrån matningen till husbilen.
Se till att alla säkringar är på.
Mät motstånd (ohm) mellan polerna i husbilens yttre uttag.
Det bör vara oändligt eller åtminstone M ohm mellan kontakterna.
Har du mindre eller inget motstånd är det kortslutning.
Dock tror jag att felet ligger i själva automatsäkringen (de kan gå sönder och slår då ifrån direkt).
Är det automat säkringen eller jordfelsbrytaren som löser?
 

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
IMG_20210715_113337.jpg
Hej, tack för ett snabbt svar. Det är den Vita dosan till vänster som slår ifrån. Vågar inte svara på om det är en jordfelsbrytare eller automatsäkring.
Mvh Jonas
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ser ut att vara en två polig personskyddautomat, dock en känslig sådan. Koppla ur allt i alla vägguttag och stäng av allt 230 volt med huvudbrytare på laddare, panna, kyl o.s.v. Tills du kan slå till den igen och den blir i till läge. Sedan slår du på förbrukare en efter en och ser när den löser ut igen. Ha inte för bråttom då.
 

Bogy

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
18068
Medlemskap
2024
Hej, har haft ett liknande fel en gång. Det visade sig att det var fel på kabeln mellan eluttaget (stolpen) och husbilen som orsakade att jordfelsbrytaren utlöste.
Tips. kolla med en annan kabel innan du börjar rota i elsystemet.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Tror inte det är anslutningssladen ,eftersom den sitter före personskyddsbrytaren i husbilen som mäter jordfel efter sig
Är det fel på anslutningssladden löser säkring eller jordfelsbrytare i stolpen/uttaget
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ibland saknas det jordfelsbrytare i stolparna på ställplatser och campingar.
Eller som vid vår sista resa. Det var två personskyddautomater med CEE kontakter i stolpen på en camping.
Tryckte på testknapparna, inget hände

Kopplade in 230V sladden till bilen.
Satte ett testinstrument som jag har i ett uttag i bilen, tryckte på testknappen på instrumentet.
Jordfelsbrytarna löste inte ut i stolpen. Vände även på instrumentet i uttaget.

Jag kopplade in en portabel jordfelsbrytare i stolpen och utförde samma procedur i bilen. Den portabla löste då ut.

Jag har ingen fast monterad JB i min bil.

Kontentan är att även en JB kan vara trasig i en elstolpe eller ett annat uttag.
Ska man felsöka bör man kolla upp hela linan av elinstallationen.
Så visst kan dålig sladd orsaka en del strul.

Ja sa till i receptionen att jordfelsbrytarna var trasiga när vi checkade ut.
De visste inte vad en jordfelsbrytare var för sak.
 

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Huvudströmbrytaren är säkert för 12V och för bodelen. Den har inget med bildelen och motorn att göra så det går säkert att köra med den avslagen. Den har heller inget med 230V att göra.

Nästa fundering: är det överström eller jordfel? Säkringen är sannolikt en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. En vanlig källa till jordfel är åldrade värmeelement. Antingen i pannan eller i kylskåpet. Försök koppla bort dom från 230V och testa igen.

Går säkringen fortfarande så koppla bort allting från 230V som du har möjlighet att koppla bort, inklusive batteriladdare. Testa om säkringen fortfarande löser ut. I så fall är det någon av de prylar du inte har lyckats koppla bort.

Löser den inte ut så kopplar du in allt bortkopplat. En sak i taget. Den pryl som gör att säkringen löser ut är den felande prylen.

Som alltid: metodisk felsökning och succesiv uteslutning av felorsaker, är det som gäller.

MVH
Hans
Hej Hans. Tack för hjälpen. Jag kopplade ur allt på 230V och det visade sig vara konventen som förra ägaren har kopplat in var boven. Nu fungerar det som det ska. Vi har inget större behov av att ha konventen inkopplad, så den får vara urkopplad.
 

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Koppla ifrån matningen till husbilen.
Se till att alla säkringar är på.
Mät motstånd (ohm) mellan polerna i husbilens yttre uttag.
Det bör vara oändligt eller åtminstone M ohm mellan kontakterna.
Har du mindre eller inget motstånd är det kortslutning.
Dock tror jag att felet ligger i själva automatsäkringen (de kan gå sönder och slår då ifrån direkt).
Är det automat säkringen eller jordfelsbrytaren som löser?
Hej Bäckis. Tack för hjälpen. Jag kopplade ur allt på 230V och det visade sig vara konventen som förra ägaren har kopplat in var boven. Nu fungerar det som det ska. Vi har inget större behov av att ha konventen inkopplad, så den får vara urkopplad.
Mvh Jonas
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Bäckis. Tack för hjälpen. Jag kopplade ur allt på 230V och det visade sig vara konventen som förra ägaren har kopplat in var boven. Nu fungerar det som det ska. Vi har inget större behov av att ha konventen inkopplad, så den får vara urkopplad.
Mvh Jonas
Vad bra att du har hittat felet.
Konventen, menar du inverter / växelriktare.
 

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Vad bra att du har hittat felet.
Konventen, menar du inverter / växelriktare.
Halloj, det som felade är den som omvandlar 12 volt till 230. Har inte hunnit vara så mycket i nya husbilen sen vi köpte den pga arbete. Nu ska jag fundera ut hur man får igång aldepannan. Har haft sådan panna i båda våra husvagnar, då var det ju bara att trycka igång den när vi stod kopplade till el. Nu verkar det vara lite annorlunda.
Mvh Jonas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, verkar lite underligt kanske och något som inte stämmer. När invertern är inkopplad och och går på 12V så löser personskyddet för 230V in i bilen ut och bryter strömmen.
Jag tycker nog att det hela borde kollas upp så inte invertern är inkopplad och försörjer 230V systemet så fort den är igång, eller något annat, för om personskyddet löser ut för att invertern drar mycket 12V ström från bobatteriet verkar inte som en ok. förklaringen på problemet.
Om det är kopplat så att invertern ger ström till 230V systemet i bilen så skall absolut inte båda varianterna kunna vara inkopplade samtidigt av misstag, om det nu är därför personskyddet löser ut.
Samt 230V systemet måste vara uppdelat på flera delar så invertern bara försörjer vissa 230V delar när den är igång.

Det är liksom ingen idé att invertern ger 230V ström åt laddaren som laddar bobatteriet, som ger ström till invertern, som ger ström till laddaren, som ..................

Kolla upp så du vet hur det är meningen att det skall funka, eller om det är något som är felkopplat från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag håller med Jankro om att elanläggningen behöver en översyn.
Det är många sockerbitar på bilden. Starkström och lågspänning är nära varandra. Även ett öppet kretskort bredvid elcentralen.
Skulle vara bra att få se en bild på invertern.
Hur är invertern inkopplad, inbyggt relä eller hemmasnickrad lösning.
Är skyddsjorden bruten på något ställe.
Är fas,nolla och skyddsjord förväxlade på något ställe.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Hej alla, har ett litet problem med min Niesmann flair 8000 från 1998. När jag kopplar in 230 strömkabeln så löser automatsäkringen ut/slår ifrån. Försöker tyda instruktionsboken, men allt står på tyska. Displayen som sitter på huvudpanelen är svart, så den verkar inte få ström överhuvudtaget. Vart ska jag börja felsöka? Kan tillägga att det sitter en solpanel monterad. Den enda lampan som man kan tända är ovanför dörren. Bilen är ny för oss. Har tidigare haft en Iveco från 83. Läste på ett utskrivet papper om en huvudströmbrytare. Den ska man vrida av vid vinterförvaring, har försökt lokalisera den men inte hittat. Men om den är avslagen så borde väl det inte gå att köra bilen? Hoppas ni kan hjälpa en som är ganska ny.
Mvh Jonas
Som Herbet säger ser det inte bra ut med sockerbitarna, det ser ju ut som invertern är inkopplad på 230v direkt (min gissning). För ingående 230V (landström) vet man aldrig vad som är fas och nolla därför måste man ha tvåpoliga jordfelbrytare och säkringar (eller personskyddsautomater), vilket du har. Däremot har ju invertern fast fas och nolla och om allt är ihopkopplat kan det ju bli korskopplat beroende på hur landströmmen är kopplad. Då är det bra att jordfelsbrytaren löser ut! Sen vet vi ju inte om invertern är inkopplad före eller efter jordfelsbrytaren. Är den inkopplad efter borde jordfelsbrytaren alltid lösa ut när landström är inkopplad eftersom man matar ut ström bakvägen?
Har man inverter måste det finna ett relä som kopplar om mellan landström och inverter annars matar man ut 230V till omgivningen! Detta är livsfarligt eftersom stiften på anslutningskontakten blir strömförande. En enkel installation av inverter har ett eget uttag för invertern, för säkerhets skull med en egen personskyddsautomat, om man inte använder befintligt uttag i invertern.

Det är tydligen felkopplat någonstans, vad och var kan man inte lösa på distans.
Som Herbet och Jankro säger: det behövs en översyn av någon som kan mäta och förstå innan en olycka händer! Använd inte invertern före det. Så länge den är avstängd går det bra.
(Med sedvanlig friskrivning från alla felaktigheter och missförstånd som bara beror på mitt bristfälliga förstånd.)
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inkoppling av inverter om man inte har ett omkopplingsrelä inbyggt i invertern. Har man det, så skall invertern kopplas in där reläet i schemat sitter. Lägg märke till att skyddsjord (PE) och nolla skall vara hopkopplade på inverterns utgång. Kopplingen är den som fabriken gjorde med min modifiering med ett extra relä, när inverterns inbyggda relä slutade fungera.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Matning_230V.pdf
    188,7 KB · Visningar: 123

Fam.Malmqvist

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32481
Medlemskap
2023
Som Herbet säger ser det inte bra ut med sockerbitarna, det ser ju ut som invertern är inkopplad på 230v direkt (min gissning). För ingående 230V (landström) vet man aldrig vad som är fas och nolla därför måste man ha tvåpoliga jordfelbrytare och säkringar (eller personskyddsautomater), vilket du har. Däremot har ju invertern fast fas och nolla och om allt är ihopkopplat kan det ju bli korskopplat beroende på hur landströmmen är kopplad. Då är det bra att jordfelsbrytaren löser ut! Sen vet vi ju inte om invertern är inkopplad före eller efter jordfelsbrytaren. Är den inkopplad efter borde jordfelsbrytaren alltid lösa ut när landström är inkopplad eftersom man matar ut ström bakvägen?
Har man inverter måste det finna ett relä som kopplar om mellan landström och inverter annars matar man ut 230V till omgivningen! Detta är livsfarligt eftersom stiften på anslutningskontakten blir strömförande. En enkel installation av inverter har ett eget uttag för invertern, för säkerhets skull med en egen personskyddsautomat, om man inte använder befintligt uttag i invertern.

Det är tydligen felkopplat någonstans, vad och var kan man inte lösa på distans.
Som Herbet och Jankro säger: det behövs en översyn av någon som kan mäta och förstå innan en olycka händer! Använd inte invertern före det. Så länge den är avstängd går det bra.
(Med sedvanlig friskrivning från alla felaktigheter och missförstånd som bara beror på mitt bristfälliga förstånd.)
Hej, tack så mycket för meddelandet. Vi kommer inte använda inverten alls. Tittade lite noggrannare på den igår och den är kopplad så den tar ström från bodelsbatterierna. På framsidan så finna det 4st 230 ingångar varav 3 var lediga. I den 1a så satt det en kontakt i som går in i en kabellist vidare in till bodelen. Den drog jag ur och då fungerade det att ta emot markströmmen. Det sitter även on/off knapp på inverten och den är avslagen.
Mvh Jonas
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Hej, tack så mycket för meddelandet. Vi kommer inte använda inverten alls. Tittade lite noggrannare på den igår och den är kopplad så den tar ström från bodelsbatterierna. På framsidan så finna det 4st 230 ingångar varav 3 var lediga. I den 1a så satt det en kontakt i som går in i en kabellist vidare in till bodelen. Den drog jag ur och då fungerade det att ta emot markströmmen. Det sitter även on/off knapp på inverten och den är avslagen.
Mvh Jonas
Ok, men kolla så att det inte är ström på stiften på den kontakt du tog ut från invertern. Det är det nog. När du har landström alltså. Stoppa kontakten i ett par plastpåsar och tejpa ihop som isolering så det inte blir kortslutning och brandrisk. Att koppla om allt så det blir rätt är egentligen inte så svårt men man måste ju veta hur man gör… Schemat från Skalman (Hans) visar ju hur det ska kopplas.
 
Toppen