• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkring går vid spolning Thetford C3

TeeJay

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
33743
Medlemskap
2024
Hej,
så var det dags att skriva mitt första inlägg här i forumet. :)
Vi har en husbil från 2000 med en Thetford C3. Spolvattnet i denna kommer från bilens färskvattentank och det sitter tryckpump i bilen som pumpar fram vattnet.

Problemet är att spolningen inte fungerar. I luckan där kassetten ska sitta hittade jag en 3A säkring som hade gått. Jag bytte den mot en ny och testade att spola. En liten skvätt kom det, uppskattningsvis en tesked och så gick säkringen igen. Jag gjorde om detta flera gånger med samma resultat. Varje gång en ny säkring sätts i så kommer det ytterst lite vatten innan säkringen går.

Med detta sagt så skulle jag vara tacksam för goda råd om vad felet kan vara. Det känns ju inte som att det egentligen finns så mycket elektronik som kan krångla?

Tack på förhand
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,
så var det dags att skriva mitt första inlägg här i forumet. :)
Vi har en husbil från 2000 med en Thetford C3. Spolvattnet i denna kommer från bilens färskvattentank och det sitter tryckpump i bilen som pumpar fram vattnet.

Problemet är att spolningen inte fungerar. I luckan där kassetten ska sitta hittade jag en 3A säkring som hade gått. Jag bytte den mot en ny och testade att spola. En liten skvätt kom det, uppskattningsvis en tesked och så gick säkringen igen. Jag gjorde om detta flera gånger med samma resultat. Varje gång en ny säkring sätts i så kommer det ytterst lite vatten innan säkringen går.

Med detta sagt så skulle jag vara tacksam för goda råd om vad felet kan vara. Det känns ju inte som att det egentligen finns så mycket elektronik som kan krångla?

Tack på förhand
Se inlägg #5

 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Fungerar Jankro`s test så kan du sätta dit en 21Watts lampa istället för
magnetventilen och då ser du om den lyser utan att säkringen går.
Då har du belastningsprovat kablaget och strömställaren till mellan
1.5-2Amp.
Går säkringen ändå så har du problem med kablaget, strömställaren
eller kanske ett relä eller annan elektronik som manövrerar spolnings ventilen.
 

TeeJay

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
33743
Medlemskap
2024
Toppen