• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så utrustas husbilen för besök på vingårdar

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fin sammanfattning kring inomhusmiljö med standard utrustning, men där skiljer vi oss åt en del med tanke på vår impulsiva körning och inte minst fjäll turer. Om man använder gasol till det mesta, då är man beroende av flaskbyten och i.o.m. det, längden på vistelsen. Vi har gasol bara för matlagning! Uppvärmning med diesel är en ”option” när man köper husbil, men bekväm lösning. Är man ute längre pass på vingårdar eller i naturen i övrigt, då behövs även gott om lagrad el-energi i brist på 230V anslutning. En balansgång mellan solcells kapacitet och generator under drift i proportion till batterikapacitet är ett måste. Räknar man ”rätt” då kan man ”ligga” på en vingård/fjäll upp till en vecka, om man naturligtvis har tänkt på vattentankens & restprodukt-tankens kapacitet (också option vid husbilsköp).

Tack för en informativ och proffsigt inspelad video och en bra vägledning för alla som funderar på att köpa husbil.

Vi har idag avverkat Cognac, köpt lite bubbel och ska nu övernatta 3-4 mil utanför Bordeaux. ”Man tar seden dit man kommer” sägs det, så en årgång fr. 2019 borde sitta fint till kvällens kyckling på en ställplats mitt bland tusentals vinrankor. OBS! här finns ingen som helst service, bara 100% Bordeaux natur (vi njuter)…

1638026941746.jpeg

1638027164711.jpeg
 
Toppen