• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Ryck i ratten vid frikoppling

Lustigcurry

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Hudiksvall
Peugeot J5 -90, 2.5 TD

Hej,

jag har fått ett otrevligt fel på bilen. När jag släpper på gasen, alternativt frikopplar, så rycker det till i ratten. Det rycker ganska kraftigt åt vänster och fortsätter tills att jag antingen gasar eller motorbromsar/bromsar. Det är endast vid frikoppling, aldrig annars. Jag vet att jag har dåligt med fett i höger yttre drivknut (dålig damask), kan det vara den som går torr eller har gett upp? Har läst mig till att det kan "knarra/knaka" i en dålig drivknut vid fullt rattutslag men det är inget jag har märkt.

Har ni några idéer på vad det annars skulle kunna vara och hur man kan felsöka? Jag är just nu uppe i Tromsö så det blir ändå till att lämna in, men jag skulle gärna kika lite på det själv innan ändå.

Vänligen,
Anton
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
tycker nästan det låter som om det kan vara ett motorfäste som har torkat ihop.
Testa om du för hand klarar av att rucka i motorn och se om den känns "lös" någonstans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.688
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Peugeot J5 -90, 2.5 TD

Hej,

jag har fått ett otrevligt fel på bilen. När jag släpper på gasen, alternativt frikopplar, så rycker det till i ratten. Det rycker ganska kraftigt åt vänster och fortsätter tills att jag antingen gasar eller motorbromsar/bromsar. Det är endast vid frikoppling, aldrig annars. Jag vet att jag har dåligt med fett i höger yttre drivknut (dålig damask), kan det vara den som går torr eller har gett upp? Har läst mig till att det kan "knarra/knaka" i en dålig drivknut vid fullt rattutslag men det är inget jag har märkt.

Har ni några idéer på vad det annars skulle kunna vara och hur man kan felsöka? Jag är just nu uppe i Tromsö så det blir ändå till att lämna in, men jag skulle gärna kika lite på det själv innan ändå.

Vänligen,
Anton

Jag skulle nog gissa på bärarmsbussningarna tillsammans med drivknuten, vet du om ett sådant fel och åker så långt bort, du är inte rädd för problem? :)
 
Toppen