• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RVS

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Har ju hällt i RVS i 3 bilar, läste lite om kunder på deras sida och det stämmer ganska bra med min uppfattning. Kollade upp några stycken och de är verkliga och har de bilar de skriver om.
Läs och begrunda, går ju även att läsa tester och kan man tyska och finska så finns det en del att läsa, upptäcktes i ryssland men finland tog över produktionen så det är därifrån det kommer.
Har ingen koppling själv men köpt för flera 1000 kr.
De som har negativa åsikter men inte testat får gärna fördjupa era kunskaper innan ni yttrar er.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har testat det en gång på en mercedes automat 722.6 med vinande ljud från turbinen och hårda växlingar.
lådan spolades först sedan byttes lite delar i ventilpaketet som inte klarade vakuum test. testade tillslut annat ventilpack utan framgång.
Sista steget innan lådan åkte isär va att testa RVS. följde instruktionerna och körde ca 200mil innan jag gav upp å bytte låda.
kunde inte uppleva någon varken förbättring eller försämring. så till just det problemet jag hadde fungerade det inte.
Men jag skulle inte vara rädd för att testa det i slutväxlar eller liknande.

nu bara för att du nämner så tror jag faktiskt jag ska testa det i fram diffen på 4-matic mercan den har en oroväckande sång. har testat olika produkter från Redline - Castrol 75w140 mfl. antingen OMEGA eller RVS... får fundera lite
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har testat det en gång på en mercedes automat 722.6 med vinande ljud från turbinen och hårda växlingar.
lådan spolades först sedan byttes lite delar i ventilpaketet som inte klarade vakuum test. testade tillslut annat ventilpack utan framgång.
Sista steget innan lådan åkte isär va att testa RVS. följde instruktionerna och körde ca 200mil innan jag gav upp å bytte låda.
kunde inte uppleva någon varken förbättring eller försämring. så till just det problemet jag hadde fungerade det inte.
Men jag skulle inte vara rädd för att testa det i slutväxlar eller liknande.

nu bara för att du nämner så tror jag faktiskt jag ska testa det i fram diffen på 4-matic mercan den har en oroväckande sång. har testat olika produkter från Redline - Castrol 75w140 mfl. antingen OMEGA eller RVS... får fundera lite
Har ju bara testat på två manuella lådor och tre motorer. Det har fungerat väldigt bra första gången var det akut eftersom jag inte hade varken pengar ny låda eller vettig verkstad.
Borde fungera bra på diffen eftersom den ju ska nötas in på materialet, däremot synkringar tror jag inte på att lådan blivit bättre där beror nog på en minskad friktion på kugghjulen synkringarna måste ju ha friktion för att fungera.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”
Alla kemiska produkter som skall blandas med olja i våra drivlinor, som påstås laga samt ge lägre förbrukning är bondfångeri
En motor eller växellåda som på grund av förslitning går inte att laga med mirakelmedicin samt ge lägre förbrukning.
Det är att kasta pengarna i sjön, det enda som hjälper är renovering eller utbyte.
Vi vill så gärna tro, men mirakelmedicin till våra drivlinor finns ej
 
F

F.d. 22252

Guest
”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt”
Alla kemiska produkter som skall blandas med olja i våra drivlinor, som påstås laga samt ge lägre förbrukning är bondfångeri
En motor eller växellåda som på grund av förslitning går inte att laga med mirakelmedicin samt ge lägre förbrukning.
Det är att kasta pengarna i sjön, det enda som hjälper är renovering eller utbyte.
Vi vill så gärna tro, men mirakelmedicin till våra drivlinor finns ej
Jo jag har ju inte heller trott på sagor men man är inte dummare än att man kan ändra sej, för att man själv inte förstår tekniken och hur det kan fungera betyder inte att det inte gör det.
Analogt kan man säja att jag struntar i att ta medicin eftersom jag inte tror på den, det har jag hört från flera.
Industrin använder ju medlet, googla och läs på det brukar jag göra och efter ett antal timmars läsande och forskande kan man vara klokare utan att tro. Tror gör man i kyrkan och knappt där.
Att man inte kan förstå eller ta till sej något om metallurgi betyder inte att det inte fungerar.
Oljan som vi har idag gör ju att motorerna går mycket längre de flesta bilarna på skroten står där av helt andra anledningar än att motorn är slut. Finns en massa tillsatser i oljan som gör att det fungerar varför skulle då en mycket dyr tillsats inte fungera, att det blir en beläggning kan man både se och mäta med en vanlig ohmeter. Medlet finns inte kvar i oljan efter en tids körning den sitter på själva metallen i motorn.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Att motorer och växellådor idag är bättre än gårdagens beror på flera orsaker.
Bättre oljor, bättre tillverkning med snävare toleranser samt bättre material.
Att googla kan bli väldigt fel om man tar åt sig faktafel.

Det finns ingen mirakelmedicin som lagar och ger lägre förbrukning på en komponent som är försliten och ligger utanför toleransen
Detta är fakta!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror heller inte på mirakelkurer däremot tror jag på att det går att kompensera för konsekvenserna av en del förslitning genom att t.ex. använda en olja med en annan specifikation än den som normalt används.
Det har ju skett en förslitning och toleranserna är kanske inte längre i nivå med vad tillverkaren utgick från när smörjningen i produkten ursprungligen designades.
En justering av t.ex. oljetyp fixar ju inte ett redan uppkommet slitage men det kan ju minska eller kanske helt ta bort symptomen av slitaget och produktens livslängd kanske även förlängs. Tänker då främst på oljetryck, oljud från spel i lager samt smidighet vid t.ex växling.

Jag har en förpackning Slick50 ståendes som säkert är över 30 år gammal. Har ingen tanke på att hälla i det i en motor men kul att ha kvar som kuriosa :) . Dom var väl först ut med ett metallurgiskt undermedel till dom stora massorna?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror heller inte på mirakelkurer däremot tror jag på att det går att kompensera för konsekvenserna av en del förslitning genom att t.ex. använda en olja med en annan specifikation än den som normalt används.
Det har ju skett en förslitning och toleranserna är kanske inte längre i nivå med vad tillverkaren utgick från när smörjningen i produkten ursprungligen designades.
En justering av t.ex. oljetyp fixar ju inte ett redan uppkommet slitage men det kan ju minska eller kanske helt ta bort symptomen av slitaget och produktens livslängd kanske även förlängs. Tänker då främst på oljetryck, oljud från spel i lager samt smidighet vid t.ex växling.

Jag har en förpackning Slick50 ståendes som säkert är över 30 år gammal. Har ingen tanke på att hälla i det i en motor men kul att ha kvar som kuriosa :) . Dom var väl först ut med ett metallurgiskt undermedel till dom stora massorna?

Någon som var tidigt ut med kemiska undermedel var ju STP, det hälldes överallt där motorer och annat var slitet på 70-talet! :)
Innehållet var väl detsamma som skapar viskositet i vanliga oljor, så resultatet blir detsamma som att hälla i tjockare olja, känns
konceptet igen..? Alla har väl drömt om en kemisk motor- eller växellåds-renovering när det börja låta illa någonstans, men verkligheten
är tyvärr en annan.
Annars känner man ju igen marknadsföringskoncepten, konstiga tester där motorer går viss tid utan olja..??
Vittnesmål från nöjda ägare där den utslitna motorn gick så mycket längre efter behandling (hur vet dom det) och andra nästa sektliknande
påståenden som väl är uppdrömda av marknadsföraren?!
Sedan må det heta STP, SLICK eller hela den uppsjö av liknande medel som finns/funnits på marknaden.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Någon som var tidigt ut med kemiska undermedel var ju STP, det hälldes överallt där motorer och annat var slitet på 70-talet! :)
Innehållet var väl detsamma som skapar viskositet i vanliga oljor, så resultatet blir detsamma som att hälla i tjockare olja, känns
konceptet igen..? Alla har väl drömt om en kemisk motor- eller växellåds-renovering när det börja låta illa någonstans, men verkligheten
är tyvärr en annan.
Annars känner man ju igen marknadsföringskoncepten, konstiga tester där motorer går viss tid utan olja..??
Vittnesmål från nöjda ägare där den utslitna motorn gick så mycket längre efter behandling (hur vet dom det) och andra nästa sektliknande
påståenden som väl är uppdrömda av marknadsföraren?!
Sedan må det heta STP, SLICK eller hela den uppsjö av liknande medel som finns/funnits på marknaden.
Du har så rätt, tror att det fortfarande går att köpa STP.
Tillsatsen ändrar viskositeten som du nämner
Hög viskositet (trögflytande) kan förbättra NVH sidan, men ger andra nackdelar bl.a sämre verkningsgrad.
Nyare växellådor är konstruerade för att klara låg viskositet som är drivet av att förbättra verkningsgraden och minska CO2 utsläppen
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant om någon kunde göra en analys av vad det verkligen innehåller. för vad jag kan minnas så var det en ganska liten mängd i en sån RVS dos. så att den skulle kunna påverka viskositeten låter helt uteslutet.
Men det skulle lika gärna kunna vara en kladd swedol EP fett. utan att göra någon form av labb analys har man bara säljarens ord att gå på och sin egen tro
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skulle vara intressant om någon kunde göra en analys av vad det verkligen innehåller. för vad jag kan minnas så var det en ganska liten mängd i en sån RVS dos. så att den skulle kunna påverka viskositeten låter helt uteslutet.
Men det skulle lika gärna kunna vara en kladd swedol EP fett. utan att göra någon form av labb analys har man bara säljarens ord att gå på och sin egen tro

Någonstans i huvudet har jag för mej att det är estrar som är förtjockningsmedlet, det kan säkert gå att kemiskt göra tillräckligt koncentrerat
så att det påverkar viskositeten. Kanske någon här som kan kemi lite bättre, och har den mera aktuell än undertecknad.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant om någon kunde göra en analys av vad det verkligen innehåller. för vad jag kan minnas så var det en ganska liten mängd i en sån RVS dos. så att den skulle kunna påverka viskositeten låter helt uteslutet.
Men det skulle lika gärna kunna vara en kladd swedol EP fett. utan att göra någon form av labb analys har man bara säljarens ord att gå på och sin egen tro
Du har helt rätt, tror inte RVS ändrar viskositeten, men STP gör detta.
Vad RVS innehåller kan nog ingen svara på, men att ”laga” pitting skador och förbättra verkningsgraden är bondfångeri
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom jag bara i husbilen kört 3000mil med rvs och speciellt i växellådan blev det enorm skillnad, så jag talar av erfarenhet. Av det ni skriver förstår jag att ingen läst testerna inte heller kan förklara varför en motståndsmättning visar avbrott på den delen som är behandlad eftersom det skiktet inte är ledande.
Jag skulle knappast kostat på behandlingar till flera bilar om det inte fungerade har lagt ut flera tusen men det har varit värt varenda krona. Det är ju synd att experter som inte testat och inte läst allt som står kan uttala sej i frågan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det finns ingen mirakelmedicin, tyvärr.
Att detta medel skall förbättra verkningsgraden är inte sant, tro mig jag vet.
Att mäta verkningsgrad är mycket komplicerat, och kräver mycket noggrann mätutrustning. Om man exempelvis byter viskositeten på oljan så kan oljan påverka den totala verkningsgraden med högst någon %. Denna skillnad är omöjlig för en kund att verifiera.
Att detta supermedel även kan ”laga” ytstrukturen är hokuspokus.
Samt ytskador ”pitting” påverkar inte verkningsgraden nämnvärt, det går inte ens att mäta skillnaden i en rigg
Enda vägen är att renovera eller byta växellådan, då den uppvisar kraftigt oljud eller synkronisering har slutat att fungera
Undvik att slå i mirakelmedicin, du kastar pengarna i sjön

Sedan finns det ju personer som fortfarande tror på mirakelmedicin, dom får väl fortsätta att tro....


PS! Vilka bilar experterna har är helt irrelevant i denna tråd
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu finns ett liknande medel på biltema att blanda i oljan ska bli en keramisk yta kostar 179kr. Det är nytt för i år, antar att ett antal kommer att testa sen står ni med byxorna nere när jag har rätt. Vilket jag brukar ha eller så är det andra som har fel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vill inte klanka ner på dej Bengt, men ifall dessa "mirakeltillsatser" hade fungerat så hade vi på min arbetsplats (tung kemisk industri) haft dessa då ett oplanerat produktionsstopp för t.ex. ett nära förestående växellådshaveri på en drift kan kosta miljoner i produktionstapp.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade en Volvo 240 med elektrisk o.d. Den hackade i lådan när man peta i och ur o.d.
På Mekonomen fick jag tipset att byta olja och i samband med det slå i Slick50.
Lådan blev liiite tystare men hackade fortfarande.
Frågade då en kompis far som var verkmästare på Volvo och fick svaret att inget mirakel medel finnes bara bra och mycket bättre oljor.
"Slå i Mobil1 motorolja i växellådan så blir det bra".
Var tvungen att ringa tillbaka för å fråga om han verkligen menade motorolja vilket han gjorde.
Så jag gjorde som han sa och efter 100mil var lådan knäpptyst och växlade silkeslent....
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Inget hokuspokus här inte.
Den inte bara lagar. Den gör motorn starkare, sänker bränsleåtgången och balanserar axlar så vibrationer försvinner.
Det är helt sant.
Det står på deras hemsida. Jättefina teckningar med som förklarar på ett lätt och pedagogiskt sätt;)
Hällde i ett liknande medel en gång på vinst o förlust, det blev förlust
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen