• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rost

F

F.d. 59981

Guest
Min husbil Weinsberg är från 2015. Mellan tak och kaross så flagar lacken av. Självklart så rostar den otäckta plåten. Nu undrar jag om detta är vanligt. Kan det vara ett reklamationärende? Finns det garanti mot rost? Hur ska skadan åtgärdas? Undrar Birgitta Elfving, 072 74 33 610
 

Bilagor

  • IMG_4225.jpeg
    IMG_4225.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 481
  • IMG_4228.jpeg
    IMG_4228.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 478
  • IMG_4230.jpeg
    IMG_4230.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 450
  • IMG_4232.jpeg
    IMG_4232.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 460

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Rostskyddsgaranti gäller i princip enbart genomrostning,oftast mycket svårt att få ut något på denna,men försök!
Skadan bör åtgärdas,kontakta din verkstad,som det ser ut måste överdelen i plast monteras bort för åtgärd.
 
F

F.d. 59981

Guest
Tack för svar. Men vad är orsaken till skadan? Hur förhindrar jag att det upprepas efter reparation?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag misstänker att grundorsaken är att det inte finns tätningsmedel mellan basfordon och påbyggnad. När man tittar på dina bilder ser jag ingen på sidan heller! Då tränger det in vatten och rosten får så småningom fäste även där. Måste tätas efter reparationen.
 
F

F.d. 59981

Guest
Tack för visat intresse. Ska visa upp skadan för Lödde husbilar, där jag köpte husbilen, i nästa vecka. Har talat med min bilverkstad och visat bilderna. De tror att fel tätningsmedel har använts och ev. kan fler Weinsbergs husbilar av årgång 2015 ha samma problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är inte plåttaket bortklippt så innertaket i hytten hör till plastpåbyggnaden med inredning.
I så fall kan kanske lacken ha börjat lossna redan från skadorna som blir vid kapningstället när plåten stukas/bockas där.
I vilket fall som helst så ser det ganska löjligt/amatörmässigt ut, utan någon list mellan plasten/glasfibern och den lackade originalplåten.
Stå på dig och driv det långt om de gör motstånd, så där skruttigt skall det inte se ut från början och absolut inte sabba och driva fram rost redan efter några år.

M.v.h. JANKRO.
 

Walbon

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
22492
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse. Ska visa upp skadan för Lödde husbilar, där jag köpte husbilen, i nästa vecka. Har talat med min bilverkstad och visat bilderna. De tror att fel tätningsmedel har använts och ev. kan fler Weinsbergs husbilar av årgång 2015 ha samma problem.
Hej, har samma husbilmärke, från samma år. Som ni, har vi rost precis vid kanten till "takhuven". Vi köpte våran på Lödde husbilar med! Hur gick det för er, blev det någon garantiåtgärd från Weinsberg/Lödde husbil?

Mvh
Kristoffer
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Gång på gång förvånas man över hur otroligt amatörmässigt husbilstillverkarna verkar bygga sina produkter....Lämna obehandlad plåt som kan utsättas för väta och rosta och alla fuktskador som berör på att tätningsmedel saknas från fabrik. De tillverkare av vanliga personbilar som skött sitt kvalitetsarbete på detta sätt hade varit borta för länge sedan men de som köper husbilar för uppemot miljonen accepterar tydligen fusket!
 
F

F.d. 59981

Guest
Hej, har samma husbilmärke, från samma år. Som ni, har vi rost precis vid kanten till "takhuven". Vi köpte våran på Lödde husbilar med! Hur gick det för er, blev det någon garantiåtgärd från Weinsberg/Lödde husbil?

Mvh
Kristoffer
Hej! Hur har det gått med skadan? Du får gärna ringa mig 0727433610. Ska lämna HB på onsdag till wintsents i Varberg till försäljning. Jag är orolig att de inte vill ta emot HB. Hälsar Birgitta Elfving
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Varför skulle dom inte ta in din bil till försäljning?
Har du haft problem med att få skadan åtgärdad ?
 
F

F.d. 59981

Guest
Det blev stora problem. Fukt under biltaket och stillastående vatten till och med svamp!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Dessa klåpare till fabrikanter borde hängas ut ordentligt så att folk avskräcks från att köpa deras produkter! Helt otroligt att man inte ens kan förvänta sig 10 år utan bekymmer!
 
F

F.d. 59981

Guest
Den skadan la de en silikontätning på. Värre är med lösa skruvar på Weinsberg. Tydligen har de skruvat upp sig på takdelen mot öppningsbara fönstret ovan vindrutan, den biten det står Weinsberg på. Där har ansamlats fukt och det är ett vanligt problem hos just denna modell. Jag har också fått skruva i skruvar som håller plåten mot husdelen. Dessa skruvar har en vit "mössa" så kolla om de sitter i ordentligt! Visa bilaga _4270048.jpg
 

Walbon

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
22492
Medlemskap
2024
Hej! Hur har det gått med skadan? Du får gärna ringa mig 0727433610. Ska lämna HB på onsdag till wintsents i Varberg till försäljning. Jag är orolig att de inte vill ta emot HB. Hälsar Birgitta Elfving
Hej, vände mig till Nordic Center Göteborg istället, eftersom jag inte längre bor i Skåne. De är också återförsäljare av Weinsberg. Tyvärr inte mycket hjälp här heller. Tydligen inget Weinsberg tar på sig, ännu mer så efter att 5-års garantin löpt ut. De föreslog en plåtfirma i stan som hanterar skadeärenden åt dem. Där fick jag veta att detta inte klassas som ett försäkringsärende, så vi får täcka reparationen ur egen ficka. Jag fick ett ungefärligt pris på ca 50.000 kr. Inte kul.
Nu tar jag helg och funderar hur jag ska gå vidare.
Kristoffer
 
Senast ändrad:
Toppen