• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roliga WiFi-prylar i hemmet till mobilen

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Roliga WiFi-prylar i hemmet till mobilen:

Larmet: till/från samt utlöst larm
Ytterdörrarna: lås/lås upp samt utlöst larm
Kaffekokaren: till/från
Belysningar: till/från
Roboträsklipparen: till/från
Motorvärmen: till/från
Värmepumpen; till/från, temp, status
Badrumsvågen: vikt, BMI, kroppsfett mm
Smartwatch: Steg, Kcaal, km mm

Vad finns det mer man kan göra med WiFi och mobilen?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Roliga WiFi-prylar i hemmet till mobilen:

Larmet: till/från samt utlöst larm
Ytterdörrarna: lås/lås upp samt utlöst larm
Kaffekokaren: till/från
Belysningar: till/från
Roboträsklipparen: till/från
Motorvärmen: till/från
Värmepumpen; till/från, temp, status
Badrumsvågen: vikt, BMI, kroppsfett mm
Smartwatch: Steg, Kcaal, km mm

Vad finns det mer man kan göra med WiFi och mobilen?
Man klarar sig ju inte utan en eller flera övervakningskameror!
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Roliga WiFi-prylar i hemmet till mobilen:

Larmet: till/från samt utlöst larm
Ytterdörrarna: lås/lås upp samt utlöst larm
Kaffekokaren: till/från
Belysningar: till/från
Roboträsklipparen: till/från
Motorvärmen: till/från
Värmepumpen; till/från, temp, status
Badrumsvågen: vikt, BMI, kroppsfett mm
Smartwatch: Steg, Kcaal, km mm

Vad finns det mer man kan göra med WiFi och mobilen?
Man kanske kan ringa en vän åxå
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv har jeg holdt tilbake på IOT implementasjoner hjemme :D. Det er enkelt å sette opp rene av og på funksjoner, men en blir fort bundet opp av hvilken styrings platform en benytter - noe som er irriterende. Mange av begrensningene kommer fra bruk av IPv4 og hvordan en kan omgå begrensningene som kommer av at en ikke har rutbare enheter, men må benytte triks ved å gå via sky tjenester som igjen snakker med app.

IPv6 vil kunne frigjøre en fra disse begrensningene og fjerne låsningen til leverandører av utstyr. Det en da vil ha er kun en navnetjeneste for å kunne komme til enhetene da hver enhet er direkte rutbare fra internet. Normalt får en fra sin isp delegert mer enn nok IPv6 adresser når en først får IPv6. Selv har jeg fått delegert 2403:5800:7103:8700::/56s om gir meg 72 bit til egne adresser som deles ut av min router. Med litt bedre programvare i DHCP serveren enn den TP Link har puttet inn så kunne jeg lett subnetted opp nett for hvert enkelt rom.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För större flexibilitet, och styrning från en enda app, har jag byggt upp vårt system baserat på Telldus TellStick ZNet Lite.

Vid behov kan man komplettera med IFTTT (som kräver en egen app).

Som kameror har vi valt Arlo (en tredje app).

Dörrlåsen (Danalock) kräver sin app, liksom dörringklockorna (Ring.)


Pålle
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har IKEAs Trådfri som jag styr lampor i fönstren så de tänds vid solnedgång och släcks vid soluppgången. Släcker via appen när jag går och lägger mig. Kan styra dem även om jag inte är hemma och är uppkopplad mot Wi-Fi. Det är kompatibelt med både Google Home och iOS Home. Sen har jag en temperaturgivare i husbilen som är uppkopplad mot bilens Wi-Fi sen mot internet så kan jag se i appen hur varmt det är var jag än befinner mig och få en notis om det är under eller över en temp jag har satt. Jag har köpt det på Amazon. Technoline heter systemet. Det går att bygga ut med tex sensorer till dörrarna, vindmätare, nederbördsmätare och väderstationer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Uj, Ja det finns otroligt mycket roligt man kan göra med trådlöst i hemmet. Vi har en mix av onödiga grejer som kör trådlöst (Wi-Fi, Z-Wave och Zigbee).
Skrytlista på trådlöst och ”smart” hos oss:

Dörrlås på alla dörrar + garaget – Yale Doorman
Bänk & skåpsbelysningar i köket – IKEAs trådlösa
Tända/släcka/dimra rumsbelysningar – Fibaros olika moduler
Diskmaskin, Kyl-Frys och Kaffemaskin – Siemens Home Connect
Temperatur ute och inne – Netatmo
Temperatur och rörelse i garage – Fibaro
Kameror ute – Milestone och Wifikameror
Dörrklocka med kamera – Ring 2
Musik i olika rum och på terrass – Sonos

Allt ihopkopplat med bl.a. en Homey och Google assistant som kan styra det mesta med röstkommandon eller från app.
Skitkul att hålla på med men knappast 100% driftsäkert och kräver en hel del underhåll emellanåt.
Gumman tycker väl inte att det är lika kul och drar sig lite för att ropa och be Google sätta på kaffemaskinen när hon kliver upp ur sängen:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Uj, Ja det finns otroligt mycket roligt man kan göra med trådlöst i hemmet. Vi har en mix av onödiga grejer som kör trådlöst (Wi-Fi, Z-Wave och Zigbee).
Skrytlista på trådlöst och ”smart” hos oss:

Dörrlås på alla dörrar + garaget – Yale Doorman
Bänk & skåpsbelysningar i köket – IKEAs trådlösa
Tända/släcka/dimra rumsbelysningar – Fibaros olika moduler
Diskmaskin, Kyl-Frys och Kaffemaskin – Siemens Home Connect
Temperatur ute och inne – Netatmo
Temperatur och rörelse i garage – Fibaro
Kameror ute – Milestone och Wifikameror
Dörrklocka med kamera – Ring 2
Musik i olika rum och på terrass – Sonos

Allt ihopkopplat med bl.a. en Homey och Google assistant som kan styra det mesta med röstkommandon eller från app.
Skitkul att hålla på med men knappast 100% driftsäkert och kräver en hel del underhåll emellanåt.
Gumman tycker väl inte att det är lika kul och drar sig lite för att ropa och be Google sätta på kaffemaskinen när hon kliver upp ur sängen:)

Roger... är du nöjd med din Homey?
Jag har några kinesiska kameror kopplade i wifi 3st hemma, 1st i stora garaget samt 1st i husbilen, av märket Vstarcam, de styrs med appen Eye4, sen har jag 3st kinesiska led takarmaturer i gillestugan som styrs med appen MagicHome.
Tror du dessa skulle gå att styra via en Homey?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Roger... är du nöjd med din Homey?
Jag har några kinesiska kameror kopplade i wifi 3st hemma, 1st i stora garaget samt 1st i husbilen, av märket Vstarcam, de styrs med appen Eye4, sen har jag 3st kinesiska led takarmaturer i gillestugan som styrs med appen MagicHome.
Tror du dessa skulle gå att styra via en Homey?
Ja den fungerar helt ok och blir bättre och bättre hela tiden. När jag köpte den för snart 2 år sedan var den dock väldigt buggig. Bara att köpa och sätta igång

Jag har inte mina kameror kopplade direkt till Homey då dom kör Milestone Xprotect(suveränt) på egen server men om dina kameror har stöd för Onvif så skall det inte vara några problem att få in dom direkt i Homey. Det finns en app för Onvif till Homey.
Googlade lite snabbt och dina kameror har troligen stöd för Onvif.
Samma med Magic Home. Det verkar finns en app till Homey som styr i alla fall en Magic Home Led Controller. Googla Homey och apps så får du fram det Homey kan hantera och det är mycket.

Jag glömde faktiskt att min Homey även har en koppling till vår Withings våg och till Samsung TV’n. Har inte testat men det går säkert att få Homey att stänga av TV’n om vågen visar för mycket :D
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har en RaspberryPI 3B med Home Assistant och en Xiaomi gateway med olika Mi och Aqara sensorer, två kameror samt Netatmos ute/inne väderstation. Home Assistant hämtar upp all wifi utrustning som stöds, tex. gateway, sensorer, väderdata, cromecast, skrivare, ljudanläggning, dammsugare osv. och allt presenteras snyggt på dator eller i mobilapp. Känns bra att kunna ha koll på hemmet när man är ute och reser.
Mitt system har en svaghet och det är Raspberry PI:n som har ett microSD kort i stället för hårddisk. Kortet brukar hålla ungefär ett år och har man då inte någon kopia så får man börja om från början :confused:.

HomeAss.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kul modul å bruke er EPS32, billig og med både BT og WiFi . Klart at Arduino eller Lua er noe mer komplisert å programmere enn Rasberry, men med alle inn og ut mulighetene både digitalt og analogt så kan en håndfull av disse sammen med en RPI hvor en kun laster systemet fra microSD og resten fra en usb tilkoblet disk styre det hele. En av ESP enhetene kan og være BT gateway i systemet :D
IMG_20210201_084846.jpg
Et utviklings kort for ESP32 er ikke store saken - venstre halvdel er selve ESP32 mens høyre halvdel er usb interface og strømkonverter fra usb til 3,3V for modulen. Det er og på kortet to knapper en for boot og en for enable som brukes ved opplasting av kode fra pc under utvikling. Første oppdatering er for meg en kort snutt som kun inneholder det som skal til for OTA oppdatering av programmer.

For video overvåkning ESP32-CAM Video Streaming Web Server (works with Home Assistant) | Random Nerd Tutorials har endel bra tips
 
Toppen