• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Växellåda Robotlåda 3,0

maed

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
45728
Medlemskap
2026
Har en Burstner i810 3,0 2012 med robotlåda och 10500 glada mil runt kontinenten. Funderar på hur ni andra i forumet ser på livslängden vad gäller kopplingslameller m.m. Lådan har hittintills funkat klockrent. Oljebyte i både robot och vxl. är gjorda. Men lamellernas livslängd är en öppen fråga. Hur många mil har ni kört innan det blev dags för rep?

Ja, ackumulatorn är gasfylld med 24 bar och gasen läcker sakta så med tiden minskar trycket vilket långsamt försämrar funktionen. Trycket går att testa men det är lite omständligt att göra.
Membranet kanske kan spricka med tiden och då är det kaputt på en gång.
Så jag är inne på att byta efter 10 år.

Fast det där rör ju sig mera om vikten bilen kan bära, inte om hur mycket motor och transmission orkar dra. Jag vill nog påstå att de flesta
av bilarna med tandemaxel och upp till 6 ton totalvikt fungerar alldeles utmärkt, t.o.m. bättre än större chassier i vissa avseenden, om man inser dess begränsningar när det gäller att köra i terräng, men det gör ju väldigt få med 8-9meters bilar ändå.
Instämmer
Att chassiet egentligen "är tänkt" för en lägre totalvikt stämmer inte. Snarare att originalchassiena egentligen är överdimensionerade och klarar en mycket högre vikt än vad dom har på pappret.

Fiat har ju godkänt den högre totalvikten och lämnar fulla garantier på allt. Naturligtvis har dom räknat på det och har det med när dom utvecklar och konstruerar chassiet. Att leverera husbilschassier är ju ingen liten affär för Fiat. Tror jag sett någonstans att runt ca 50% av alla tillverkade blir husbilar.

Ja, ackumulatorn är gasfylld med 24 bar och gasen läcker sakta så med tiden minskar trycket vilket långsamt försämrar funktionen. Trycket går att testa men det är lite omständligt att göra.
Membranet kanske kan spricka med tiden och då är det kaputt på en gång.
Så jag är inne på att byta efter 10 år.
Jag har aldrig sett någon info om att membranet har spruckit, däremot att trycket i accumulatorn gått ner så att pumpen måste jobba mer eller mindre kontinuerligt istället! Och då kan man få nöjet att byta den längre fram istället.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen