• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

mediavia

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1872
Medlemskap
2021
Vi hade planerat en resa till Kroatien och eventuellt Italien men kom inte längre än till strax nedanför Prag när olyckan inträffade. En bilist som somnat vid ratten körde på fel sida av vägen och med full kraft in i vår Knaus. För att undvika frontalkrock vejde min man åt höger men lyckades ändå inte undvika katastrofen. Vi lyckades hålla bilen på vägen men "förövaren" kastades efter kollisionen in i min syster och svågers Rapido som låg bakom oss varpå den bilen välte och la sig över vägen. Min andra syster och hennes man som låg som nummer tre i vår lilla karavan lyckades inte få stopp på sin Kabe utan körde in i den liggande bilen!!!!!!
Vår bil och Rapidon ansågs vara så förstörda att de fördes till en uppställningsplats för skrotbilar medan Kaben kördes till en verkstad för renovering.
Efter stora bekymmer och sorger är vi nu alla välbehållna hemma i Sverige igen.
Försäkringsbolagen upplyste oss om att vi inte skulle bli drabbade utan skulle naturligtvis kompenseras för de skador bilarna fått. Det lät bra och vi lugnade ner oss. Men ...nu till saken! Olyckan inträffade den 28 maj och våra kvaddade bilar skall föras till Sverige för bedömning av expertis. Visar det sig att bilarna går att reparera kommer de att bli klara om 4- 6 månader. Vi kommer således inte att kunna använda våra husbilar under denna säsong!! Enligt försäkringsbolagen kan ej heller ersättningsbilar bli aktuellt.
Nu undrar vi om någon varit utsatt för något liknande och i så fall hur det har löst sig??? Som vi ser det är det riskfyllt att använda bilen tidigt på säsongen. Någon kan ju vålla en olycka och då är man utan bil resten av den sommaren!! Bifogar ett par bilder från olycksplatsen.
:rolleyes: :msn_angry:

Knausen........jpg

Rapidon......jpg
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Hu! Har bara ett svar: Var glada att Ni LEVER!!

Husbilar????, Det finns fabriker som gör sådana, / Kurt
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Väldigt otrurligt att brabbas av en sådan olycka. Det har nog inget att göra med platsen/landet
där olyckan hände. Du kunde drabbats i Sverige likaväl.
Själva hävdar vi motsatsen att det är lugnare trafik tidigt på våren än under högsommar/
semestertid.
Vi var själva i Tyskland mm under april månad.
Vi hoppas det löser sig.
mvh
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Jag tror man menar att den största risken med vårkörningen är att man blir utan bil hela sommaren....
Inte att olycksrisken är större under våren.....

DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Huga huga vilken otrolig händelse. Var glada för att ni är oskadade och lever framför allt.
Hur försiktig man är själv så finns det andra som kan orsaka katastrof. Det är verkligen för oss alla att tänka på när vi är ute i trafiken.
Hälsningar och hoppas att allt löser sig för er till det bästa trots situationen // Bror
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Fruktansvärt tråkigt det ni råkade ut för. Jag blir verkligen ledsen för er skull.
Risken att något sådant ska hända är ju ändå inte stor, tack och lov, ni hade ju extrem otur. Hoppas att ni inte blir avskräckta från att åka under försäsongen för detta, det är
ju så fantastiskt att möta våren söderut.
Lycka till och kram från
Wania 65
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Bra att ni klarade er utan skador men hur gick det för den som körde på er?

Jappe
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Det lät bra och vi lugnade ner oss. Men ...nu till saken! Olyckan inträffade den 28 maj och våra kvaddade bilar skall föras till Sverige för bedömning av expertis. Visar det sig att bilarna går att reparera kommer de att bli klara om 4- 6 månader. Vi kommer således inte att kunna använda våra husbilar under denna säsong!! Enligt försäkringsbolagen kan ej heller ersättningsbilar bli aktuellt.
Nu undrar vi om någon varit utsatt för något liknande och i så fall hur det har löst sig??? Som vi ser det är det riskfyllt att använda bilen tidigt på säsongen. Någon kan ju vålla en olycka och då är man utan bil resten av den sommaren!!

Det finns ingen som har ett svar på frågan som fanns i inlägget,det skulle var bra att veta.
 

mediavia

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1872
Medlemskap
2021
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Hej
Tack alla ni som visat er omtanke beträffande olyckan. Av era svar förstår jag att jag uttryckt mig lite otydligt i mitt inlägg. Jag menar inte att det under våren skulle vara mer riskfylld att färdas ute på vägarna (tvärtom), utan att det är så fel att man inte har möjlighet att genom försäkringsbolaget kunna försäkra sig om att inte behöva bli av med sin bil resten av säsongen. Speciellt då man inte själv är orsak till olyckan.
Visst .......självklart håller jag med Kurt m fl......vi är oerhört tacksamma för att vi är i livet och att det inte blev några större personskador. Dessutom hade vi sammanlagt 10 småhundar med oss i de tre bilarna och även dom var utan skador ....men skärrade förståss. Även chauffören i den mötande bilen klarade sig till synes oskadd!!!!
Hälsningar
Monica & Per
:msn_dontknow:
 
F

F.d. 52940

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Hej!!!
Vi var med om en olycka i Danmark i våras .. Blev påkörda bakifrån av en stor buss vid rött ljus, där vi stod stilla.. Men vår bil var fyra månader gammal. o blev så förstörd att försäkringsbolaget ansåg att det blev för dyrt att laga .. om reparationen blir mer än halva nypriset lagar de dem inte ..
Så vi hade tur vi fick en ny bil efter ca en månad .. men vi var i kontakt med alla inblandade nästan vaje dag ..för att de skulle skynda på det hela.. för att få veta om den skulle lagas ..
mvh Anita
 

mediavia

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1872
Medlemskap
2021
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

:rolleyes: Tack Anita
....då får vi hoppas att det bedöms på ett liknande sätt för oss så kanske vi har chans till "nya" bilar innan augusti. Om inte tvingas vi nog att försöka förhandla oss till någon form av ersättningsbilar åtminstone under senare delen av sommaren. Jag tycker det är tillräckligt illa att tvingas vara utan bilar under två av sommarmånaderna.
Hälsn
Monica o Per
:eek:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Bästa Grannar. Har suttit länge å funderat på vad jag skall svara (säga) osv. utan att bli bedömd som en Besserwisser.
När man skall försöka att ge ett råd eller kalla det vad som helst. Jag kom fram att det är lika bra att berätta direkt --- från Hjärtat---.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att Ni skall vara glada att Ni lever. Jag menar detta verkligen. Sedan detta med att vara utan Husbil resten av säsongen måste väl trots allt vara bättre än att sitta på ett Moln och ändå vara utan Husbil.

Har varit inblandad i Mc, Bil, Flyg, Sjukdomar, Hissolyckor o.s.v. Har hittills lyckats lura Döden 10 ggr. Om det blir en 11 gång vet ingen.

Vad vill jag ha sagt med detta. Jo, som jag skrev tidigare.

VAR GLADA ATT NI LEVER. ALTERNATIVET skall vi inte tänka på.
/ Kurt
 

mediavia

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1872
Medlemskap
2021
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Menar Kurt att man skall vara tyst och inte vidare bekymra sig för vardagens problem för att man överlevt en vårdslös förares framfart????
I så fall behövs inga forum över huvud taget .....det räcker ju att man lever!! Förmodar att du inte har några bekymmer....du har ju överlev så mycket!
Monica
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Nej Monica, det menar jag verkligen inte. Jag har full förståelse för Era problem. Jag menar bara att man skall vara tacksam för att det har gott bra. Missförstå mig inte bästa Granne.
Med vänlig Hälsning / Kurt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Så lenge det ikke er tvil om at dere ikke har skyld i ulykken burde forsikringsselskapet deres hjelpe dere med å få dekket leiebil evt. skaffe ny bil på forsikringen til skadevolder. Selskapet kan se på dette som en nesten gratis reklame, vet av erfaring at norske forsikringselskaper er flinke med dette så lenge de ikke også har forsikringen for motparten.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Som sagt.. Var glada att ni lever, tydligen inte ens har fått svårare skador. Har mycket svårt att tänka mej att bilarna kommer att repareras då dom dels ska forslas till Sverige för bedömning och sedan eventuellt lagas. Säg till försäkringsbolaget att skicka ner en skadereglerare som kommer att konstatera att billigast blir att skrota bilarna på plats och forsla hem de personliga ägodelarna som kan finnas kvar. Då olyckan inte var vållad av er så kan jag inte förstå varför inget har hänt försäkringsmässigt även om olyckan hände i "Långtbortistan". SOS International fungerar alltid, bolagen har samma källor.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Tycker också att ni skall vara glada att allt trots allt gått bra. Materiellt är av underordnad betydelse. Men visst- en bra försäkring för oss husbilsåkare borde ge oss kompensation eller ersättning för förlorade semesterdagar - semester. Motsvarande problem finns inom båtvärlden. En stöld eller annan skada tidigt på säsongen så är hela säsongen förstörd.

Nu till en liten pekpinne. Vad hade ni för avstånd mellan bilarna i er lilla konvoj. Med tillräckligt avstånd mellan bilarna kanske bara den första blivit skadad. Vi försöker alltid köra passivt med bra avstånd till framförvarande. Jag släpper hellre fram den som är bakom och ligger nära. Om den inte hinner bromsa är det våra nackar som får ta stryk. Så med passiv körning bra avstånd och förutseende är kanske ännu viktigare än bra försäkringar.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Riskfyllt att använda bilen tidigt på året...eller?

Hej! Huvaligen var hemskt det såg ut olyckan. Men var glada att ni klara er oskadda men förståss tråkigt och besvärligt när bilarna blev förstörda men det finns alltid verkstäder som tar hand om dem. Man vet aldrig när olyckan är framme. Det kan hända även här i Sverige. Även om man kör bra själv så finns det andra på vägen som kör som jag inte fattar något vad ibland. Min man håller alltid långa avstånd tills nästa bil framför för att vara säker på att hinna bromsa men då finns det andra bakom som ligger nära istället så man kan aldrig vara säker när olyckan är framme ändå. Men var innerligt glada att ni lever för det såg illa ut på bilderna.

Mvh
Anita o Risto i Täby
 
Toppen