• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risker med utomhusförvaring över vintern

F

F.d. 30486

Guest
Hej, vad finns det för risker med att förvara sin husbil utomhus över vintern?

Om jag nu ska det, är det bra/bättre om jag täcker över den med presenning?

Tack på förhand!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Jag har min husbil utomhus året om. Ingen täckning, men bilen står alltid parkerad med lite lutning bakåt så att vatten kan rinna av vid regn och snösmältning. Jag kör 15 grader värme med el patronen i Alde pannan och kontinuerlig cirkulation på cirkulationspumpen hela tiden.
Bilen är alltid klar för avfärd, bara att ladda vatten och mat, sedan rycker man elkontakten och drar iväg.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Köp ett Julaskynke finns mycket att läsa på forumet. Presenning ger bara fukt. Många bilar står i snön på försäljningsställena och är gjorda att vara ute på vintern med vinteregenskaper så det borde fungera om det inte kommer mycket blötsnö som kan bli obehagligt vilket skynket skyddar emot. Har haft Julaskynke sedan 08 inga problem trots jobbiga vintrar för ett par år sedan men då fick man fösa bort snö för att lätta på trycket.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Vi gör precis som goldfinger, lite lutning och värme så fort utetemperaturen går ner mot 5 grader på natten. Sedan står elvärmen på till våren eller när vi är ute på tur. Det har fungerat bra dessa sex år hittills och fungerade med förra bilen också.
 
F

F.d. 29964

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Lutning bakåt ett måste om det är halvintergrerad med alkov över förarhytt. Hade en tidigare med lutning framåt och med lite stödvärme på under vintern men vid stark kyla och mycket snö så blev det isbildning då det droppade smältvatten från taket och skapade stora istappar som hotade att slå ner på motorhuven vilket det också gjorde och huven fick sig en törn. Vis av detta så är det lutning bakåt som gäller för att slippa buckla på huven.

Lärt sig läxan :msn_cry:

Ps Kör helintergrerat nu
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Nya bilar kan säkert stå utan tak över vintern - borde åtminstone vara byggda för att tåla blöta. Många bilar har tätningar mellan tak och hytt resp sidor som med åren torkar, och riskerar att börja läcka om de står under vattentryck.
Bakåtlutat - bra, gammal fog omtätad - bättre, under tak - bäst.
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Ok, tack!
Jag har en helintegrerad. Hur viktig är lutningen då?


Lutning bakåt ett måste om det är halvintergrerad med alkov över förarhytt. Hade en tidigare med lutning framåt och med lite stödvärme på under vintern men vid stark kyla och mycket snö så blev det isbildning då det droppade smältvatten från taket och skapade stora istappar som hotade att slå ner på motorhuven vilket det också gjorde och huven fick sig en törn. Vis av detta så är det lutning bakåt som gäller för att slippa buckla på huven.

Lärt sig läxan :msn_cry:

Ps Kör helintergrerat nu
 
F

F.d. 30486

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Ok, något in den här stilen:
Husbilsöverdrag
?


Köp ett Julaskynke finns mycket att läsa på forumet. Presenning ger bara fukt. Många bilar står i snön på försäljningsställena och är gjorda att vara ute på vintern med vinteregenskaper så det borde fungera om det inte kommer mycket blötsnö som kan bli obehagligt vilket skynket skyddar emot. Har haft Julaskynke sedan 08 inga problem trots jobbiga vintrar för ett par år sedan men då fick man fösa bort snö för att lätta på trycket.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Allt material som utsätts för UV ljus och skitig nederbörd åldras mycket fortare! Men alla kanske inte har möjligheten att ha sin HB under tak. Ska man ställa av sin HB i flera månader tycker jag att man ska utnyttja den tiden till att vårda och spara sin HB.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Jag tycker att det är viktigt att mössen borta. De kan gnaga vansinnigt på inredningen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Jag har vrje vinter täckt bilen med en pressening, detta för att skydda tackluckor och parabolantenn. I övrigt stänger jag all ventilation, har aldrig haft problem med fikt och mögel. allasängkläder är kvar i bilen. se en bild från snörik vinter.
 

Bilagor

  • IMG_0677.JPG
    IMG_0677.JPG
    242,5 KB · Visningar: 100

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Allt material som utsätts för UV ljus och skitig nederbörd åldras mycket fortare! Men alla kanske inte har möjligheten att ha sin HB under tak. Ska man ställa av sin HB i flera månader tycker jag att man ska utnyttja den tiden till att vårda och spara sin HB.

Det är helt riktigt som Livsnjutarn säger att UVljus och skit påskyndar åldringsprocessen. För att motverka detta i största möjligaste omfattning då jag inte kan förvara husbilen inomhus eller under skydd, så tvättar jag bilen om möjligt en gång i månaden även under vinterperioden om vädret tillåter. Om temperaturen är några grader över nollan så blir det tvätt med vatten och såpa. Bilen är fortfarande efter 6 år i bra skick.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Jag låter min stå ute, med lutning bakåt och pressening på. Har en enkel påbyggnad som vilar på takräcket. Takluckor på glänt och ett par cm springor på hyttens fönster, för ventilation. Se bilder!
Bilderna tagna då presseningen 5 x 8 m, tagits bort på våren.
 

Bilagor

  • IMG_1122.JPG
    IMG_1122.JPG
    974,8 KB · Visningar: 107
  • IMG_1124.JPG
    IMG_1124.JPG
    1,2 MB · Visningar: 91
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Har precis satt på ett julaöverdrag, lite väl stort för min bil dock, skall bli intressant att se vad som händer när första stormen drar in över Skåne. Ställt in en luftavfuktare som jag tänkt köra kanske en gång i veckan samtidigt som jag underhållsladdar batterierna plus en musfälla.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Jag låter min stå ute, med lutning bakåt och pressening på. Har en enkel påbyggnad som vilar på takräcket. Takluckor på glänt och ett par cm springor på hyttens fönster, för ventilation. Se bilder!
Bilderna tagna då presseningen 5 x 8 m, tagits bort på våren.

Ser bra ut i princip, men är inte de tvärgående reglarna lite klena? Ser ut att svikta redan utan snötryck. Händer det inte att ni får någon halvmeter snö vid NO vindar?

aake
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Risker med utomhusförvaring över vintern

Dom är ganska kraftiga, ca 35mm. Bilden är tagen 1/4 , efter en vinter, dom sviktar lite. Har använt denna " byggsats" i 5 år. Enda problemet är att blötsnö inte rasat av utan kan samlas i en ficka, som sedan kan frysa, eller bilda en "vattenbalja", som jag har fått tömma med typ " hävert". Har fått sätta spännband på tvären, över nocken.
 
Toppen