• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservnycklar

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hej
Vi ska köra ut i Europa på semestern.
En sak som vi funderar på. Man har oftast en nyckel med sig när man lämnar husbilen. Om man nu tappar nyckeln. Var gör man av reservnyckeln? Några tips?
Finns det något ställe att lägga nyckeln på så man kommer åt den utifrån?
Fastskruvad undertill eller?
Finns säkert någon av Er gamla husbilsrävar som har ett bra förslag.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Reservnycklar

Finns att köpa en liten magnetisk ask som man kan lägga extra nyckeln i och fästa någonstans under bilen. Kommer ej i håg vart jag såg det men den bör finnas hos te x låssmeder eller kanske hos claes olsson. tar liten plats och lätt att gömma på en balk etc.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Reservnycklar

Det verkar som de flesta hä är par. Då kan ni ju ta en nyckel var. Gillar själv inte tanken på en nyckel på utsidan.
Jag har själv en nyckel inne i bilen eftersom det inte finns någon andra person. Visst, det hjälper ju inte om jag står på utsidan, men in i Skorven är det inte så svårt att ta sig för låssmed/polis/lokal missbrukare... Antagligen värre för er med nya fina bilar förstås, men då är ni ju som sagt oftast 2 personer...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservnycklar

Det bör påpekas att om man "gömt" en nyckel någonstans utvändigt av bilen och den hittas och användes vid stöld av bil eller innehåll, gäller ingen försäkring.

Är man två i bilen bör båda ha var sin nyckel och en reservnyckel kan ev. gömmas inne i bilen.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Reservnycklar

Tror ju att risken att någon skulle krypa under bilen och leta en liten svart låda är minimal, som man givetvis gömt hemma när ingen ser. För om dom vill in eller rent ut sagt ta bilen så har dom nog lite mera brutala metoder att tillgå.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservnycklar

Ja, jag för min del har alltid en reservnyckel i plånboken .
Detta har jag haft sedan 1965 då jag blev utelåst.

Jag hade alltså glömt att ta ut nyckeln ur bilen och sedan stängt alla dörrar.

Jag har visserligen gjort om samma tabbe flera ggr.
Men det har ju löst sig, hälsar nr 35.
;) :D
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Reservnycklar

Köp en plaströrmuff med lock i båda ändar, låt gummipackningen vara kvar i en ände ta bort packningen i andra ändan och tejpa den annars får du inte isär den vid behov. Storlek 50 eller 75 mm. Storleken beror på om du har en större typ av nyckel eller inte. sätt fast den på chassit med buntband där den inte syns. Sitter den med ena änden mot en balk eller annat ser den ut att höra till bilen. Du kanske måste låna kniv eller tång för att få bort den men det är ju ganska enkelt fixat.
Ove.G:yes:
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Gömsle för reservnycklar

Hej, var "gömmer" ni reservnycklarna när ni är ute och åker?
Tacksam för tips!!
Elisabeth
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Reservnycklar

Hej
Vi "gömmer" reservnycklarna under vognen bag "skørterne" i en liten plastpose ( sort ) surret fast med en stykke ledning.
Ingen kan se den :swoon: men den er at merke.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Reservnycklar

Nu mera finns en box att lägga nycken i och för att öppna denna måste till en kod för att öppnas , där förvarar nycklar hemma och under våran husbil så klart. bra tips
finns på smarta saker.?? SmartaSaker
 
Toppen