• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Polen

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Reste med Stenaline Karlskrona-Gdynia, mycket behaglig resa med Stena Spirit, 34 år gammal men still going strong. Efter att ha kört av färjan bland de sista, 8 minuter efter ankomsttid stannade vi på första bensinstationen och lämnade tillbaka min Viatoll dosa och fick 120 zt tillbaka. Därefter aktiverade jag min etoll app där jag tidigare laddat 50 zt och körde mot Torun som var vårt mål. Efter Swiecie blev vi omkörda av en minibus med blåljus och siren med en digital skylt "Follow me" vilket vi lydigt gjorde.De var från någon myndighet för att kontrollera att man betalar vägavgift och kanske beroende på att vi inte hade någon dosa i fönstret stoppade de oss och då visade jag den nya etoll appen och det var de nöjda med men däremot hade de synpunkter på att jag bara har b-behörighet medan fordonet jag framför kräver c1 kort. De hade visst behörighet att hålla oss kvar tills polis kommit på plats.
Jag letade febrilt på internet för att finna körkortsbestämmelser på olika språk men misslyckades. Hade dock ett svagt minne av att jag skrivit ut dessa för kanske 10 år sedan då jag köpte min första bil över 3500kg och när jag lugnat mig så hittade jag denna utskrift på Polska i en folder som jag flyttat från bil till bil men inte haft behov av förrän nu.När Tjänstemännen läst detta fick jag tillbaka regbevis och körkort och allt var väl, ingen polis. De var hela tiden vänliga, bossen hade varit i Sverige och kunde säga "tack så mycket"

Lärdom
Läs på om vägavgiftssystemet för tyngre fordon. Bättre vägar är avgiftsbelagda och det indikeras med en minimal skylt efter varje korsning.
Skriv ut särbestämmelserna om körkort EU 2016/1945 från 14 oktober 2016 på språket i de länder ni avser att besöka. Bra att ha även om jag bara blivit kollat en gång på 10 år och kanske 16000 mil

Det var ingen gränskontroll, i Gdynia 3 tjejer i uniform som log mot oss när vi lämnade terminalen, men munskyddskrav i affärer även om många fuskade lite och hade munskyddet under näsan för att slippa imma på glasögonen.
Tankade efter vår kontroll 83 liter 12.37SEK per liter, 1,52 per mil ganska bra för 7,2 tons bil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Konstigt vi har snart varit i polen i 3 veckor körde via gränsen kolbaskovo nära stettin fick ta den gamla boxen då det nya var försenat
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Viatoll och E-toll fungerar båda i någon månad sedan upphör viatoll. Etoll kom nog inte igång förrän sista veckan i Juni. För de som kontrollerade mig var det första gången de kollade någon som använde e-toll. Det är ingen ny box utan en app som laddas ner i telefonen och man måste starta en resa varje gång man kör avgiftsbelagda vägar. Appen använder GPS i telefonen. Verkar fungera sådär. När jag reste från Gdynia mot Torun, så visade det fortfarande att jag hade 50zt kvar på kontot när jag kom fram men när jag loggade in på datorn så hade jag 37zt kvar och det var en förteckning över varje kontrollpunkt jag passerat så det fungerar. Vi körde från färjan i Gdynia till motorvägen A1, körde av vid Nove Marzy då vi skulle till norra delen av Torun. Motorvägen kostade 42 zt och avgiften för etoll var 13zt- Så här efteråt vet jag att jag skulle fortsatt på A1 till Torun och förmodligen undvikit kontrollen och 30 km vägarbete med smala körfält och hård trafik, lastbilar. Glad att jag har backspeglarna kvar.
Motorvägen A1 håller hög standard, maxfart för personbilar 140km i timmen för tyngre fordon max 80 men lastbilarna körde alla i 90 så det gjorde jag också. Hade extra hög avgift på motorvägen eftersom jag har tvillinghjul bak hade nog kostat 18zt med bara 4 hjul.
 
Toppen