• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa med veteran ut i Europa, är det för vågat?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag tittar på min gamla buss byggd 1990, med bensinmotor och 29300 mil på mätaren.
Den har inte krånglat under den tiden jag ägt den, pyssel självklart vanlig service och lite byten av slit detaljer.
Absolut ingen racer, men tagit mig runt i Sverige i fem år och 5000 mil. Jag har funderat på en resa söderut i Europa, men tvekar ändå.
En buss som är 32 år, vågar man? Jag betalade inte mycket för den, så om den brakar ihop under resan klarar jag det ekonomiskt. Men jag gillar verkligen min
gamla buss, och vill inte skrota den. Att det går lite sakta fram gör mig inte så mycket, måste ändå vila lite då och då. Så att det tar lite tid ger mig utrymme att utforska platser, då jag behöver hitta platser att natta på.
Har alltid med verktyg för att klara lite mindre reparationer efter vägen, en koppling vajer har jag bytt då den gick av, ett snabbt problem att lösa, hade en vajer i reserv.
Tänker byta en del delar, tänd detaljer byta filter och olja, kika över bromsarna mm. Skapa ett litet lager med lampor mm.
Lite osäker känner jag mig, är det klokt att ge sig ut på ett sådant äventyr? Vet på ett sätt att jag egentligen inte har något att förlora, kanske är det jag själv som är största hindret? Men jag blir inte yngre, har lite hälso problem och borde göra det innan sådant sätter stopp för en resa.
Men ändå väldigt gammal buss, kan man tro på att det går att komma fram och tillbaka?
Egentligen har jag väl svaret, bara åka och inte ta ut problem i förskott.
Kanske är det lite moraliskt stöd jag behöver för att få igång resan?
Vi får se, tänker också på en rundresa i Sverige på ett par månader, kanske mer realistiskt? Finns väldigt många platser jag inte besökt i vårt fantastiska land.,
När jag tänker på det, är det nog så jag borde göra. Varför ge sig iväg längre än man behöver för att uppleva världen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Åk.....
Själv har jag kört nästan 12 år utomlands 365 dagar om året...
Det som har hänt för mig är... Kopplingen gick sönder uppe i Pyrenéerna, start problem långt ute på sydöstra delen av kreta, kylaren läckte när verkstaden fixade startproblemet, rutor gått sönder, turbon rasade i italien, punktering i Maroco, bromsarna slutade fungera i Tjekien, röt skador i undergolvet i lagad grekland, utsatt för mordförsök i Marocko och träffat kvinnor i de olika länder. :eek:
Jag är just nu i Sverige och söker sjukvård pga kraftiga smärtor framförallt i mina knän och ena foten... Men ändå känner jag att jag vill fortsätta resa bort från Sverige..... Så gör det nu... Imorgon kan det vara försent..... Lycka till :bye:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
För min del kan jag inte resa i Sverige med min gamla bilen.Blir för dyrt och nästan ogenomfarbart! Motor ska gå på 95 oktanig bensin ,men den är borta och då blir det att tanka 98 oktanig soppa och den soppa finns inte på alla mackar plus att den är svindyrt ,tycker jag . Då återstår att åka till sydligare nejder som jag gör med nöje. Billigare i alla anseender och på våra gamlingar finns inga dyra elektronik kretsar som kan krångla. Bilen har nosat sig fram genom hela Europa ända ner till Kroatien med lite besvär för länge sedan i form av gamla dåliga tändkablar som gjorde att den vägrade att starta i riktigt blött väderlag.Efter diverse byte sen dess inga problem .Så att åka med gamla bilar är ingen problem ,dom klarar sig bättre än dom nya !
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kylningen av motorn kan behöva få en uppgradering om du ska åka utomlands.
Montera grövre kablar direkt från batteriet via ett relä till kylfläkten för att minska spänningsfallet. Montera även en säkring.
Använd original matningen för att styra relät. Det blir mycket bättre fart på fläkten.
Jag satt fast i köer på autobahn i Tyskland. Det var drygt 30 grader varmt. Temperaturgivaren passerade mitten och bara ökade.
Jag hade tur att motorn inte kokade. Då hade det varit kört med havererad motor som följd. Efter den upplevelsen gjorde jag uppgraderingen med grövre kablar.

89:a Hymer med 75HK bensinare.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Kylningen av motorn kan behöva få en uppgradering om du ska åka utomlands.
Montera grövre kablar direkt från batteriet via ett relä till kylfläkten för att minska spänningsfallet. Montera även en säkring.
Använd original matningen för att styra relät. Det blir mycket bättre fart på fläkten.
Jag satt fast i köer på autobahn i Tyskland. Det var drygt 30 grader varmt. Temperaturgivaren passerade mitten och bara ökade.
Jag hade tur att motorn inte kokade. Då hade det varit kört med havererad motor som följd. Efter den upplevelsen gjorde jag uppgraderingen med grövre kablar.

89:a Hymer med 75HK bensinare.
Ja värmen kan stiga om det blir mycket köer samt i långa branta uppförsbackar över alppassen. Hände ofta när man hade husvagnen efter bil samt med min första husbil, en bensinare, men för oss hjälpte det med att skruva på värmen till kupén och fläkten på högsta hastighet, då sjönk tempen till normalt på direkten
 
F

F.d. 72435

Guest
Oavsett var du kör så finns alltid risk för haveri, oavsett årsmodell!
Fördelen med att få haveri söderut är väl att det blir billigare att åtgärda?
Lev livet, kör på och njut av tiden du har på jorden!
Ps. Jag är anvundsjuk på dig !!!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja värmen kan stiga om det blir mycket köer samt i långa branta uppförsbackar över alppassen. Hände ofta när man hade husvagnen efter bil samt med min första husbil, en bensinare, men för oss hjälpte det med att skruva på värmen till kupén och fläkten på högsta hastighet, då sjönk tempen till normalt på direkten
Jag brukar sätta på fläkten och då sjunker temperaturen på direkten,varför vet jag inte men det funkar
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tack för alla tips, kylning har jag redan tänkt på, monterat en extra kylfläkt som jag styr manuellt via strömbrytare.
Har haft användning av det dessa varma somrar vi haft, att sätta på värmen och köra kupé fläkten fungerar men varmt blir det.
Annika har jag kikat på, hon har verkligen satsat på att åka husbil.
Någon gång kommer det att gå sönder saker som är för dyra att lägga tid och pengar på, men total ras är en mardröm.
Min buss som hållit mig varm i minus 26, skyddat från regn och blåst, har en plats i mitt hjärta.
Det är väl meningen att det ska åkas, varför annars ha den?
Tänkte ta en liten "snabb" tur neråt Tyskland, har lite åtaganden under sommaren. Ska stapla in 20m3 ved se om jag kan hjälpa pojken att få igång
en bil med 0 kompression på en cylinder.
Har lovat att resa en vecka tillsammans med vänner och deras husbil, under sommaren.
Så om resan blir av är det till hösten det kommer att ske, tycker det är lite väl varmt mitt i sommaren i södra Europa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns väl en annan fördel också..... Det finns väl knappast någon gammal bysmed nere i Europa som inte har meckat med en gammal bensin Peugeotmotor, och troligen inte heller kunnat undvika europachassit på transportbilarna som låg på topp då. Delar är säkert lättare att få tag i än här hemma t.o.m. Även vi skickar ju efter delar nerifrån EU för att få vettigt pris.
Ett väl fungerande kylfläktsystem på runt 14 Volt och relästyrt, samt gärna en (eller två) friska fläktar i kylaren, samt ev. en termokontakt som slår till vid typ 82° och inte originalets ca. >92°, och/eller en extra manuell brytare om man hamnar i varma köer på vägen eller inne i städer som redan nämnts, och även bra att ha hemma i svenska bilköer på sommaren.
Det finns en sak som är lite bökigt/jobbigt/tråkigt att byta i förebyggande syfte, (och det gäller väl de flesta beg. semesterbilar) men ännu mer hopplöst att bli tvingad att byta ute på resa, och det är en strulande koppling. Inte allt för mycket pengar hemma med gott om tid, men rätt mycket jobb och pengar även med hjälp av en bysmed nere i Frankrike.

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, JANKRO visst har du rätt om delar, alldeles för dyrt och litet sortiment här hemma i Sverige.
Har bytt en del, driv axlar båda sidor när jag köpte bussen hade de satt strippor på bäljarna till drivknutarna.
Inget jag tänkte på vid köpet. Koppling hade de bytt året före jag köpte. En startmotor som var helt slut i lagren, är ett annat
exempel på lite slit delar jag bytt. Nya bromsbackar och hjulcylindrar handbroms vajer, och även lite bromsledningar.
Allt är slit delar som är normalt på ett gammalt fordon, att göra det i lugn och ro hemma är en sak. Ligga på någon parkering efter
vägen något annat, man kan ju inte ha med sig allt för att klara alla reparationer.
Har inte bytt vattenpumpen, eller kam kjedjan. Båda är väl något som börjar närma sig.
Har en motor som jag tror gått ca 5000 mil liggandes, bensin den också. Men ryggbesvär och andra sjukdomar gör att jag inte orkar byta till den.
Tänkte hitta någon som kunde göra jobbet, men många jag frågat vill inte ta på sig jobbet. Skulle kännas lite bättre med en fräschare
motor, karossen är ju 32 år så visst lite skavanker och rost. Men det kan jag leva med.
Har förutsättningar att få till det riktigt bra, bara att kroppen inte vill.
Så resan skulle kunna gå utan farhågorna på motorhaveri. Vi får väl se vad framtiden ger, det brukar ordna sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kylningen av motorn kan behöva få en uppgradering om du ska åka utomlands.
Montera grövre kablar direkt från batteriet via ett relä till kylfläkten för att minska spänningsfallet. Montera även en säkring.
Använd original matningen för att styra relät. Det blir mycket bättre fart på fläkten.
Jag satt fast i köer på autobahn i Tyskland. Det var drygt 30 grader varmt. Temperaturgivaren passerade mitten och bara ökade.
Jag hade tur att motorn inte kokade. Då hade det varit kört med havererad motor som följd. Efter den upplevelsen gjorde jag uppgraderingen med grövre kablar.

89:a Hymer med 75HK bensinare.

Jag tycker att på så här gamla bilar är det lämpligt att byta kylaren, kostar inte särskilt mycket, det finns alltid lite beläggningar inuti som gör att den inte kyler lika bra som när den var ny. Med stor sannolikhet slipper man då köra med värmen på i uppförsbackar och det räcker med original kylfläktar. På vår bil -96 och 27.000 mil gjorde kylarbytet ca 5 grader lägre temperatur under belastning!
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har bytt kylare till en bättre begagnad, då kylflänsarna började vittra sönder. Så den verkar fungera bra, och med hjälp av den extra fläkt jag monterat inga problem hitintills. Extra fläkten styr jag via strömbrytare, så kan köra den då jag tycker det behövs.
Det har ju varit några varma sommardagar även här i Sverige, lite kö körning i låg hastighet har fungerat.
Har värmeväxlare till Alde systemet, så det går ju att vid extrem fall skicka värme till bo delen. Vilket ännu inte behövts, landsvägskörning är inget problem. Tagit isär el kontakterna och gjort rent, så fläkten startar som den skall.
Har genom att läsa på forumet lärt mig, det JANKRO skrivit och många andra, är mycket viktig och nyttig information.
Hade en tid då jag ville få ut mer av motorn, och det har gett resultat. Tyvärr ger det också högre förbrukning, så håller mig på 80 - 85 kmh.
Då ligger oftast, förbrukning 1,1 - 1,2 l/mil, fast mycket motvind och stora backar ökar på bensintörsten.
Hoppas ju att man inte blir för stor "bromskloss" på vägarna i Europa, här hemma blir man ju omkörd väldigt ofta så ögat i backspegeln har blivit en vana.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Kylningen av motorn kan behöva få en uppgradering om du ska åka utomlands.
Montera grövre kablar direkt från batteriet via ett relä till kylfläkten för att minska spänningsfallet. Montera även en säkring.
Använd original matningen för att styra relät. Det blir mycket bättre fart på fläkten.
Jag satt fast i köer på autobahn i Tyskland. Det var drygt 30 grader varmt. Temperaturgivaren passerade mitten och bara ökade.
Jag hade tur att motorn inte kokade. Då hade det varit kört med havererad motor som följd. Efter den upplevelsen gjorde jag uppgraderingen med grövre kablar.

89:a Hymer med 75HK bensinare.
Har råkat ut för samma sak i Italien, men vi klarade oss genom att veva ner rutorna och dra på full värme i bilen.
 
Toppen