• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa med husbil från Portugal till Sverige (husbil sökes)

F

F.d. 57795

Guest
Hej alla!

Detta är mitt första inlägg här på HBK. Jag fick tips om att skapa ett konto här för jag har en väldigt specifik dröm och det är förmodligen bara här jag kommer lyckas organisera detta.

Min fru och jag bor just nu i Portugal, men vi vill resa med husbil till Sverige för att sedan bosätta oss i Göteborg. Vi äger ingen husbil och har aldrig gjort det, men kommer förmodligen inte vilja ha husbil längre efter att vi kommit till Sverige. En idé jag har är att försöka hitta en svensk husbil till salu i södra Europa, helst Spanien eller Portugal, köpa den, resa till Sverige och sen sälja den i Sverige. Jag tittar regelbundet på blocket.se men tar tacksamt emot tips om någon här på HBK känner till husbilar till salu.

En ännu mer intressant idé vore om jag kunde hitta någon husbilsägare som kunde dra nytta av att jag vill till Sverige. Tror ni att det vore möjligt att hitta någon som vill semstra ner till Portugal/Spanien och sen flyga hem igen till Sverige? I så fall skulle ju min fru och jag kunna köra hem bilen igen till Sverige åt dem. Någon som känner till personer som kan vara intresserade av detta?

Tacksam för alla råd!
Hälsningar,
Oscar
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det har jag varit intresserad av att någon kör hem bilen eller kör ner den har varit i Portugal två vintrar en gång körde min son ner den men får se hur det blir i framtiden
 
F

F.d. 57795

Guest
Det har jag varit intresserad av att någon kör hem bilen eller kör ner den har varit i Portugal två vintrar en gång körde min son ner den men får se hur det blir i framtiden
Tack för ditt svar. Detta var ju intressant! Om det blir aktuellt i år igen så får du gärna höra av dig till mig. Allt gott!
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir mycket billigare att flyga till landvetter man får inte med sej möbler i en husbil mest kläder.
Det som kunde vara intressant är ju för ett svenskt par att hitta ett billigt boende i portugal då skulle man säkert kunna göra en deal.
 
F

F.d. 57795

Guest
Jag förstår hur ni tänker. Och det är riktigt att totalt sett är det billigare att flyga. Möbler har jag dock inga som jag vill ta med till Sverige så det vore inget problem.

Jag inser att att jag glömde skriva i mitt första inlägg att hela anledningen till denna idé är att min farbror och faster åkte husbil Sverige-Portugal och tillbaka, och jag blev inspirerad av deras resa. Anledningen är alltså inte enbart att jag vill flytta, utan framförallt att jag är intresserad av äventyret.

Allra helst åker vi husbil men vi har också funderat på att bila, men då tillkommer kostnader för boende längs vägen, plus de risker detta innebär i dagsläget. Dessutom skulle inte vår nuvarande bil duga, och om vi ändå ska köpa ett fordon kan det lika gärna vara en husbil!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det spiller mindre rolle om husbilen er svensk registrert eller annet EU land. En omregistrering til svensk koster en avgift for ursprungskontrollen og en registreingsbesiktning pluss nye skilter.
 
F

F.d. 57795

Guest
Det spiller mindre rolle om husbilen er svensk registrert eller annet EU land. En omregistrering til svensk koster en avgift for ursprungskontrollen og en registreingsbesiktning pluss nye skilter.
Tack för informationen! Ska tänka på detta.
 
Toppen