• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa med Charley

F

F.d. 7502

Guest
En av de mest inspirerande böcker som finns om att resa runt i husbil är skriven av John Steinbeck 1960. Han var då sjuk i cancer och ger sig i väg för att se sitt land en sista gång innan han dör.
Charley är hans hund, en korsning mellan pudel och något annat.

Wkipedia skriver att han köpte en pickis vilket är fel.
"År 1960 köpte Steinbeck en pickup och körde genom Amerikas Förenta Stater med sin pudel Charley. I den bok som av många beskrivs som alternerande komisk och melankolisk beskriver Steinbeck vad han ser mellan Maine, Montana och Kalifornien, och därifrån till Texas och Lousiana och tillbaka till hans hem på Long Island. Den resan var på nära 1600 mil. Enligt hans son Thomas åkte Steinbeck runt i USA för han visste att han var döende och ville se landet för en sista gång."

Den här boken finns inte att köpa i din bokaffär - utan du får leta upp den på antikvariat eller nån boklåda. Jag fann mitt ex på bokborsen.se och den anlände prydligt inslagen för 24 kr plus porto.
Det är intressant att få en bok från en bokintr. privatperson, redan det prydliga paketet visar kärlek och respekt för den tryckta boken som media. Läsplattan släng dig i väggen.

Naturligtvis har jag läst den förut, i min ungdom läste jag sönder den,
så nu i vänta på den nya husbilen och medan snön yr, kan man sakta läsa om din Steinbeck, visst känner vi igen oss eller som han skriver " en gång vagabond alltid vagbond. Tyvärr är nog sjukdomen obotlig."
Han tolkar allas vår längtan att nån gång dra upp pålarna ur vardagen och ge oss iväg ditt kylaren eller stäven pekar.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Resa med Charley

Detta är verkligen en bok som är läsvärd. Steinbeck har en säker penna och hans rundtur och upplevekser runt om i USA ger läsaren en känsla av delaktighet. Det är också en pejling av läget i USA under det tidiga 1960-talet. Det tycks vara ont om böcker som beskriver resor med husbilar. Kanske det finns många, ej översatta, utgivna i USA.

Mvh Wikstrom
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Resa med Charley

Mjaa... böcker om resor med husbil specifikt är nog mindre till antalet. Men jag jobbade med Christer Gerlach på Bonniers 95-96 och han var ju känd för sina långresor i bil som han sedan skrev om. Han avverkade 30 länder en gång och hamnade i Guinness rekordbok för detta.
När jag sökte på bokborsen.se /reseböcker/bil så kom det upp 29 titlar till salu varav många var CGs. Tex.

" Stuvat piggsvin till lunch och en kyss av en hyena. Från Kap till Kap.
Gerlach, Christer
Forum. 1997. Inbunden bok i fint skick. Fotografier. Ett litet riss högst upp skyddsomslaget vid ryggen i övrigt fint. En reseskildring med bil från Nordkap till Afrikas sydligaste udde, Kap Agulhas. 261 sidor.På en ensam och äventyrlig bilfärd över tre kontinenter upplever journalisten Christer Gerlach människor, landskap och vägar i många länder från Nordkap i Norge till Afrikas sydligaste udde. Han får ta sig genom nordisk kyla och snö, skyfall och ökenhetta i Afrika. Förutom om vedermödorna under själva bilkörningen på vägar och stigar berättar Gerlach rappt och humoristiskt om människor av alla slag han möter vid övernattningar, matställen, mackar, tullkontor och polisstationer under färden. Illustrationer i färg och svartvitt. Kartor. I boken Ensam jorden runt med bil (1990) skildrade motorjournalisten Christer Gerlach sin resa genom 30 länder som förde in honom i Guinness Rekordbok"

Så om vi har överseende med själva fordonet så finns det en hel del att läsa.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Resa med Charley

Det verkar vara vanligare bland jordenruntseglare att skriva ner sina upplevelser än bland husbilsmänniskor. Här finns tydligen en lucka att fylla för dem som har en flyhänt penna. Att flyta runt med sin husbil och knacka ner sina uplevelser på datorn varje kväll och sedan ordna med ett förlag som ger ut knackningarna i bokform. Det åter som en ev. födkrok. Borde kanske anmäla mig till en skrivarkurs.

MVH Wikstrom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Resa med Charley

Jag gillade inte riktigt ditt uttryck "Läsplattan släng dig i väggen"! En riktig bok är en riktig bok men både läsplattan och paddan har vissa fördelar när det gäller att få folk att läsa böcker! Jag är själv ett exempel på detta! Efter att i ungdomen ha läst "en halv meter" Strindberg och "en halv meter" Albert Engström så kände jag mig mättad med litteratur och läste inte många böcker de efterkommande decennierna förutom av Alphonse Daudet förståss. Därför vill jag dra en lans för läsplattan eftersom jag tror att den kan få oss slöfockar att börja läsa igen! Jag läser nu två böcker på min nyinköpta 7-tums padda, bägge lånade på biblioteket. Det är förnämligt att "alltid" ha tillgång till litteraturen, var du än befinner dig under förutsättning att paddan är med. 7-tumsformatet är perfekt! Den går att ha med sig överallt i stort sett!

Läsplattan och alla paddorna tror jag kommer ha stor betydelse för öka bokläsandet i Sverige och världen nu och i framtiden ännu mer!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Resa med Charley

Travel with Charley finnes på Kindle format, har den og har lest den et par ganger.
Største problem med e-bøker er at det er flere forskjellige DRM løsninger bundet til spesielle format slik at en kan ikke lese alle bøker med samme leser.
En iPad eller Android tab kan klare nesten alle format ved hjelp av flere apps.
 
Toppen