• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera tak från fuktskador - Hymer Swing -97

sandraolivia

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Vilhelmina
Hej!
Jag har köpt en Hymer swing 97 där det läckt in genom takluckan och spridits fukt på ett relativt stort område.
Har börjat riva och ser att jag behöver byta ut reglar runt luckan (som är ganska nyligen ditsatt) och ut från den mot vägg.

Vad ska jag använda för isoleringsmaterial? Just nu är det frigolit som det verkar.
Är det 3 mm plyfa som gäller för innertaket sedan? Hur fäster jag detta på bästa sätt?
Annat jag bör tänka på?

Det visar inte utslag för fukt på något annat ställe i anslutning till detta så jag hoppas jag slipper otrevliga överraskningar när jag börjar riva mer.

Tacksam för hjälp. Mvh Sandra
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
XPS, det vill säga extruerad cellplast från närmaste bygghandel. D.v.s "frigolit" som är hela block, inte hoppressade kulor.
Hellimma med lämpligt sikaflex-lim, vilket exakt kan andra svara på bättre än mig.

Jag har samma arbete på gång, men har låtit xps'en vara naken (målat vitt bara) för att jag inte bestämt vad jag vill ha för innertak sedan. Lutar åt fuskpärlspont i skivmaterial.
 

sandraolivia

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Vilhelmina
Ah okej bra idé om man vill sätta andra skivor.
Behövde du byta ut reglar? Hade du också fuktskada?

Jag ska bara byta ut mittsektionen så jag gissar att det blir plyfa och nån väv som liknar övriga taket.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det regnade in på mig när jag sov. :D
Fick byta några pinnar.

Hela grejen med att laga fuktskador är i sig tämligen enkel. Det tar bara en massa tid och svordomar egentligen. Tror du kommer klara det hela galant.
 
Toppen