• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2023.
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renogy med ej smart generator..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Hej....

Jag vet att vi är några stycken här i klubben som har Renogy 50A MPPT dual...

Nu är det bara nu som skall "svara" som INTE har en smart generator..

Jag har kommit i kontakt med Renogy angående min enhet.
Så nu undrar jag....

hur många A laddar du från din HB generator, utan att ha inkopplad ign.?

Och hur många A med ign inkopplad..?

Tusen tack på förhand...

Här är en film från Youtube om problem med laddningen.... Generatorn börjar 18:00 min in i filmen

 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Helt ærlig vet jeg ikke om jeg har smart generator, som kom fra ca. 2015 og utover slik at EURO V og VI motorene skulle klare avgasskravene. Mener å ha hørt at ikke Fiat Ducato fikk det før rundt 2020+

Utefra andre målinger jeg har gjort på min bil, tror jeg ikke jeg har smart generator. Man kan gjøre denne enkle testen for å få det rimelig sikkert avklart, hva man har i sin bobil.
Har selv Renogy 50A og bruker ikke "ing" bare spenningsstyrt og har ikke hatt problemer med det og Renogy anbefaler ikke å bruke "ing" om man ikke har smartgenerator.

Ellers er jeg meget skeptisk til videoen som viser at man får bedre ladding om man benytter "ing" på vanlig generator. Har selv ikke mye greie på elektronikk, men vet at det skjer mye rart i disse elektroniske kretsene og fukt, smuss, feil polaritet, spenninstopper og annet kan lage krøll.

Har måttet 0 stille Rengyen min ved noen tilfeller under montering og ble ikke det gjort helt rett, ble resultatet feil. Så slik testen foregår i videoen, tror jeg ikke noe på. Her lader den, mens "ing" settes av og på. Den går i null før den begynner å lade igjen, mer enn tidligere. Er det p.g.a. "ing" tilkoplingen, eller måten det ble gjort på som er utslagsgivende. For øvrig ble også solcelleregulatoren frakoplet mens det var lading. Ved 0 stilling er den det siste som skal monteres og selv om den er montert og ikke lader, vil Renogy gi 50A max med generator og ikke 25A. Så her forundrer det meg ikke om elektronikken p.g.a. feilinformasjon gjør det mulig at den lader bedre med "ing" tilkoplet?

For meg hadde testen hvert mer troverdig om den ble startet fra 0 lading og "ing" innkoplet og fra fra 0 uten "ing" innkoplet og sett forskjellen på de 2 variantene. Så min erfaring er at spenning styringen virker slik at jeg får max lading og det er det fabrikanten anbefaler.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
7.219
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2023
Hej Peter,

Jag vill minnas att jag gav dej detta tips att använda ing. (ingnition) förra vintern, men med ett förbehåll,
se upp så man inte får "The Magic Smoke" under huven :eek:

ing.-funktionen ska egentligen bara användas med s.k. Smartgenerator. Alltså denna DC/DC har ett avancerat skydd för en standardgenerator
samt smart styrning mot sol-laddning.

Just i ditt fall med en pytteliten generator bör man vara extra försiktig och ha koll, när man kopplar förbi detta skydd av generatorn,
men du har ju koll, det svåra är att bedöma kvarvarande livslängd på generatorn när man "stressar" den.

Som svar på din fråga så har jag ännu inte testat mitt eget tips på min husbil, så du får bara ett halvt svar.
Jag har en standardgenerator på 180A, ett 90Ah AGM som startbatt. sen till en Renogy DCC50S vidare till ett LFP 400Ah.
Mitt All time high är 46A till LFP då var det gen.+sol, men mer normalt värde är 20-30A, har tyvärr aldrig testat att stänga av sol-el under färd och se vad gen. ger då, men min troliga orsak är nog att spänningen inte orkar upp tillräckligt på Alt. in i Renogy'n,
har >4m 10mm2 på både +/- till startbatteriet = för stort spänningsfall.
Har nog aldrig sett över 14,4V på startbatteriet,
som jämförelse så i min vardagbil (MB Vito 2015) med smartgenerator och 2x90Ah + 1x20Ah start/stopp, så har jag aldrig under 13,8V och oftast 14,7V, vid -10C eller kallare så har jag upp till 14,9V i den bilen, jag kör ofta den inbyggda Webasto'n så mina betterier får jobba hårt de kalla årstiderna.

I ditt fall (kör sällan) så skulle nog jag överväga ett byte till en riktigt bra generator + kraftigt kablage ifall du önskar kraftigare laddning vid körning.
En DC/DC-laddare har som prioritet att skona utrustningen, generator, kablage, batterier, sekundärt att maximera laddningen.
Beroende på vad din generator orka hålla för spänning under belasting, så borde du få max. A med "raka rör" alltså anpassad kabel/relä direkt mellan start-/bo-batteri, men så klart med hög risk för The Magic Smoke :oops:

Edit: När jag sett Tor's videolänk blir jag osäker på ifall jag har en smartgenerator i min vardagsbil :rolleyes:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Jag vet faktiskt inte ifall det går på just min modell.

Men jag blev nyfiken efter Tor's inlägg i din andra tråd om laddning.

Troligtvis har du inte möjlighet till Blutooth....
Hat Tor det.... Då kan jag glömma vad han skriver om son Renogy, för då har vi inte lika laddare...
Den modellen som du och jag har var nog den första modellen... Med sina "barnsjukdomar"....som Tor säkerligen slipper.

Jag tror också den i filmen som jag la in att det är samma modell som din och min.. Ingen bluetooth
Jag har ju exakt samma problem som den på filmen.... Plus ett till, vrider jag på tändningen så ger ing en signal till laddaren som börjar starta, men stänger jaf då av tändningen.... Och då händer absolut ingen ting nästa gång som jag vill starta motorn.... Då måste jag göra en norsk reset...
Använder jag inte ign... Då kommer den att ladda med 6-12A...inte mer.
Så något är fel på laddaren..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
7.219
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2023
En tanke, du har väl kopplat ing. på tändningen, då tror Renogy'n att laddning finns, ifall den då, utan startad motor inte känner av en spänningsökning på Alt. så verkar det bli konflikt.
Men så låg ström som du skriver har jag inte upplevt på min.
Har du mätt spänningen på Alt. direkt på Renogy'n när detta inträffar?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2023
Det finns en fördröjning på 15 sek innan den börjar ladda. Det är inte samma spännings
gränser för tillslag och av för vanlig resp. smartgenerator. Smartgeneratorn har lägre gränser. Om ign är styrande kommer de 15sek att aktiveras så fort som man vrider på tändningen. Spänningsgränsen för till är 12V. Vanlig generator är 13.2V, då behöver generatorn börja ladda innan de 15sek aktiverar laddaren.

Om jag får gissa kan det vara det som Peter är inne på. Att laddaren slår ifrån pga underspänning. Korta elavbrott precis som händer om man vrider på och av tändningen inom de 15sek kan eventuellt skapa problem om ign är styrande.
Korta elavbrott (blink) är den typ av elavbrott som brukar ställa till problem med avancerade elinstallationer. Ofta är det enda som hjälper då är att göra en Norsk Reset.

Det gå testa att vrida på tändningen och stänga av igen och vänta i 20sek och se vad som händer.
 

Bilagor

  • 3116F383-0AC1-4C71-BB28-DECC92C3F24B.png
    3116F383-0AC1-4C71-BB28-DECC92C3F24B.png
    1,5 MB · Visningar: 3
  • 65B1806F-FE2C-4A73-9332-ED5BFF59DE8B.png
    65B1806F-FE2C-4A73-9332-ED5BFF59DE8B.png
    1,7 MB · Visningar: 3

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Troligtvis har du inte möjlighet till Blutooth....
Hat Tor det.... Då kan jag glömma vad han skriver om son Renogy, för då har vi inte lika laddare...
Den modellen som du och jag har var nog den första modellen... Med sina "barnsjukdomar"....som Tor säkerligen slipper.

Jag tror också den i filmen som jag la in att det är samma modell som din och min.. Ingen bluetooth
Jag har ju exakt samma problem som den på filmen.... Plus ett till, vrider jag på tändningen så ger ing en signal till laddaren som börjar starta, men stänger jaf då av tändningen.... Och då händer absolut ingen ting nästa gång som jag vill starta motorn.... Då måste jag göra en norsk reset...
Använder jag inte ign... Då kommer den att ladda med 6-12A...inte mer.
Så något är fel på laddaren..
Jeg har oppfattet at vi alle 3 har samme lader. Jeg har denne. og benytter denne for Appen Har hatt den nesten fra dag en og kan da som jeg har skrevet i annen tråd, legge inn eget landprogram, som "User" som jeg også har begrunnet hvorfor og ikke minst ha full kontroll på ladingen gjennom DCDC laderen.
Screenshot_20221106_161830_DC Home.jpgScreenshot_20221106_161954_DC Home.jpgScreenshot_20221106_162209_DC Home.jpgScreenshot_20221106_162314_DC Home.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Jeg har oppfattet at vi alle 3 har samme lader. Jeg har denne. og benytter denne for Appen Har hatt den nesten fra dag en og kan da som jeg har skrevet i annen tråd, legge inn eget landprogram, som "User" som jeg også har begrunnet hvorfor og ikke minst ha full kontroll på ladingen gjennom DCDC laderen.
Visa bilaga 226528Visa bilaga 226529Visa bilaga 226530Visa bilaga 226531

Tyvärr Tor.... Min är i varje fall inte samma som din.... Även om de ser lika ut...
Min heter DCC50S... Och din heter ju RBC50D1S-G1....

IMG_20230124_225145.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Vilken dag....
Invertern gick inte igång, Wovi har skadat ena frambenen, fångade ingen calamari, ena lådan till frysen gick sönder.... Och så ser jag detta på kvittot... Att jag har köpt samma som Tor.... Men fått en tidigare modell.. :msn_cry:

Screenshot_20230124_230038.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2023
Det stod DCC50S på regningen min også, kjøpt seint i 2020 og har RS 485 tilkopling som blåtann modulen koples til. Det har nok du også?
Då kanske du fick den jag skulle ha, och jag fick den du skulle ha... För på mitt kvitto står det klart och tydligt att jag köpt en RBC50D1S-G1 :swoon::twitcy:

Okey.... Jag förstår inte hur du hittat en bluetooth som passar till din.... Om det nu är så som du säger.....
Sänder över en bild på vad du kan koppla in på min.... Så är jag tacksam om du vill hjälpa mig och säga vart jag kopplar in bluetooth på min enhet...

IMG_20230124_233700.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
Då kanske du fick den jag skulle ha, och jag fick den du skulle ha... För på mitt kvitto står det klart och tydligt att jag köpt en RBC50D1S-G1 :swoon::twitcy:

Okey.... Jag förstår inte hur du hittat en bluetooth som passar till din.... Om det nu är så som du säger.....
Sänder över en bild på vad du kan koppla in på min.... Så är jag tacksam om du vill hjälpa mig och säga vart jag kopplar in bluetooth på min enhet...

Visa bilaga 226534
Posisjon 5 har jeg montert BT 2 og bare festet den på veggen ved siden av DCC50S :) det er helt bak i garasjen og får kontakt ca. 10m fra bilen utvendig og hele innvendigrenogy.jpg
2.jpg4.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2023
En undran.... Vad tillför Renogy Blutooth som vi inte kan se på Wictron's smart shunt...?.... Förutom tempen i laddaren
Bra att veta ifall jag vill köpa en.. ;)
Har ikke selv Victron Smartshunt og det er vel hovedgrunnen til at jeg har BT2, for å ha litt kontroll :cool: Prismessig var ikke valget så vanskelig heller om man ønsker litt oversikt/kontroll. Man kan vel ikke se så mye mer en med Victron Smartshunt, men målingene er på en annen plass i strømkretsen og som du nevner ser man temp på batteri og DCDC.

Man har mulighet til å justere parameterne i noen av ladeprogramene, justere maks strømmen fra laderen i trinnene 10-20-30-40 og 50A. Selv ble jeg jo beroliget når lade strømmen min varierte og det ble raskt lokalisert til temprelatert og ved bedre kjøling har laddingen vært innenfor. Og ikke minst at man kan sette opp parameterene i et eget ladeprogram, som var det viktigste for meg.
 
Toppen