• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kylskåp Rengöring och ventilation kompressorkyl

bassebirgersson

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2026
Tjena!

Har läst massa trådar om kompessorkyl men inte fått 100% det svar jag behövt och ställer därför fråga till detta fantastiskt hjälpsamma forum.

Jag har en Dometic kompressorkyl som är orginal från 2017 och monterad i en plåtis. Vet inte hur det är rengjort genom åren men jag har haft bilen i 4 år nu och tycker att kylskåpet arbetar oftare och längre perioder nu än när vi köpte husbilen. Dessutom i varmare grader håller den inte temperaturen. I Italien går den dygnet runt och håller 12-14 grader. Min husbil är dessutom svart.

1. Hur ofta ska man rengöra bakom kylskåpet och är det svårt att göra själv?
2. Se bilden, det är inte mycket ventilation, räcker verkligen det? Ingen mer ventilation än ventilen ovan.
3. Kan man utan att göra för stora ingrepp förbättra ventilationen? T.ex. sätta ventil ner till garderoben under eller ha garderoben öppen när man lämnar bilen.
4. Någon som tagit bort ventilen ovanför kylskåpet av den modellen? Vill inte gärna knäcka sönder det...

Tacksam för rekommendationer.

Bilagor

• Kylskåp.webp
    Kylskåp.webp
    646,1 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Aha, jag ser skillnaden nu. Den angivna höjdmåttet för MDC 90, 830 mm, inkluderar det påmonterade gallret men måttet 821 för NRX 90 inkluderar inget galler. Det var lurigt..

Jag har sett att någon med MDC 90 tagit hål i bottenskivan i skåpet ovanför + satt ett galler i skåpdörren för ventilationens skull. Så skulle man kunna göra för ett NRX också, men då offrar man ju (åtminstone en del av) förvaringsutrymmet där.
Ja, det känns som en rimlig lösning. Jag har fått tips av kyltekniker att välja något mindre kyl med bättre mått som är billigare. Han säger att vad det gäller Dometic så betalar man ett överpris för märket. Det är inte bättre kvalitet än billigare kylskåp om de har likvärdig energiförbrukning.

Tillbaka
Toppen