• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kylskåp Rengöring och ventilation kompressorkyl

bassebirgersson

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2026
Tjena!

Har läst massa trådar om kompessorkyl men inte fått 100% det svar jag behövt och ställer därför fråga till detta fantastiskt hjälpsamma forum.

Jag har en Dometic kompressorkyl som är orginal från 2017 och monterad i en plåtis. Vet inte hur det är rengjort genom åren men jag har haft bilen i 4 år nu och tycker att kylskåpet arbetar oftare och längre perioder nu än när vi köpte husbilen. Dessutom i varmare grader håller den inte temperaturen. I Italien går den dygnet runt och håller 12-14 grader. Min husbil är dessutom svart.

1. Hur ofta ska man rengöra bakom kylskåpet och är det svårt att göra själv?
2. Se bilden, det är inte mycket ventilation, räcker verkligen det? Ingen mer ventilation än ventilen ovan.
3. Kan man utan att göra för stora ingrepp förbättra ventilationen? T.ex. sätta ventil ner till garderoben under eller ha garderoben öppen när man lämnar bilen.
4. Någon som tagit bort ventilen ovanför kylskåpet av den modellen? Vill inte gärna knäcka sönder det...

Tacksam för rekommendationer.

Bilagor

• Kylskåp.webp
    Kylskåp.webp
    646,1 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Nu har jag öppnat upp och tittat in bakom kylen och det ser faktiskt rent ut, och den låter väl bra? Fläkten verkar gå också.

När vi är i Italien brukar jag sätta några USB-fläktar riktade mot kylen för att kyla ner luften kring den. Är det bästa tipset och så får man köpa att den inte kommer hålla temperaturen, eller har ni andra tips? Ska man sätta så USB-fläktar som drar ur luften från ventilerna istället? Kan de vara idé att öppna garderoben under kylen?

Uppskattar så hjälpen här och tacksam för att ni står ut med mina okunniga tankar.

Bilagor

Kondensorfläkten går men den bidrar mest till lokal ”kylning” av kondensorn och inte så mycket till att transportera bort den varma luften från kylens baksida, så att den ersätts av lite svalare luft nedifrån. Det är den bristen som jag tänker försöka åtgärda i mitt fall.

Om du har den lilla kondensatorfläkten på Dometic, så finns det inga andra "stora kylflänsar" på baksidan som samlar damm. Jag har de traditionella kylskåpsluckorna på utsidan av bilen och det behövs. På något sätt behöver du öka luftcirkulationen. Tryckluft i luftomloppet?

Om du har den lilla kondensatorfläkten på Dometic, så finns det inga andra "stora kylflänsar" på baksidan som samlar damm. Jag har de traditionella kylskåpsluckorna på utsidan av bilen och det behövs. På något sätt behöver du öka luftcirkulationen. Tryckluft i luftomloppet?
Hur tänker du med tryckluft?

När vi är i Italien brukar jag sätta några USB-fläktar riktade mot kylen för att kyla ner luften kring den. Är det bästa tipset och så får man köpa att den inte kommer hålla temperaturen, eller har ni andra tips? Ska man sätta så USB-fläktar som drar ur luften från ventilerna istället? Kan de vara idé att öppna garderoben under kylen?
Om kylskåpet är 12-14 grader invändigt och luften i bodelen varmare än så skall du definitivt inte rikta några fläktar mot kylskåpsdörren för det avhjälper inte problemet med dålig kyla, tvärtom kan det förvärras genom att värmetransporten utifrån och in genom kylskåpsdörren ökar.

Det är betydligt bättre att försöka förbättra luftflödet bakom kylskåpet. Man behöver dock tänka till lite på hur man skall göra för att den åtgärd man gör verkligen förbättrar flödet på rätt ställe. Att sätta fläkt(ar) vid gallren kan hjälpa till förutsatt att det inte blir "lokal rundgång" genom att den luft som sugs ut vid det/de galler som har fläkt ersätts av luft som sugs in genom gallret bredvid, och situationen bakom kylen inte förbättras. Luftens väg in under kylen och upp bakom den är också viktig och skall inte ha onödiga hinder.

Här är några trådar till ett plåtisforum med mycket läsning om den typ av kyl vi har, med olika beskrivna åtgärder. De är på tyska men Google brukar kunna översätta till begriplig engelska åtminstone. Kanske måste du skapa ett konto för att kunna se alla inlägg, det är isåfall kostnadsfritt. Man kan säkert hitta inlägg i andra forum också om man söker på MDC 90.

I mitt fall hoppas jag kunna arrangera utsuget med en kanal ovanpå kyskåpet, symboliserat av kartongen; och sätta en fläkt i mynningen placerad ovanför kondensorn. Bygghöjden blir 60 mm, skulle kunna minskas nedåt 55 mm om man inte använder fästclips som bilden visar utan sätter den dikt mot kylskåpet istället. Eventellt behövs ett högre galler ovanför kylskåpet för att få plats, men det har jag utrymme för. Hur luftflödet nerifrån och upp bakom skåpet skall underlättas återstår att undersöka när jag monterat ur det.

1774526041354.webp 1774526106407.webp

Om kylskåpet är 12-14 grader invändigt och luften i bodelen varmare än så skall du definitivt inte rikta några fläktar mot kylskåpsdörren för det avhjälper inte problemet med dålig kyla, tvärtom kan det förvärras genom att värmetransporten utifrån och in genom kylskåpsdörren ökar.

Det är betydligt bättre att försöka förbättra luftflödet bakom kylskåpet. Man behöver dock tänka till lite på hur man skall göra för att den åtgärd man gör verkligen förbättrar flödet på rätt ställe. Att sätta fläkt(ar) vid gallren kan hjälpa till förutsatt att det inte blir "lokal rundgång" genom att den luft som sugs ut vid det/de galler som har fläkt ersätts av luft som sugs in genom gallret bredvid, och situationen bakom kylen inte förbättras. Luftens väg in under kylen och upp bakom den är också viktig och skall inte ha onödiga hinder.

Här är några trådar till ett plåtisforum med mycket läsning om den typ av kyl vi har, med olika beskrivna åtgärder. De är på tyska men Google brukar kunna översätta till begriplig engelska åtminstone. Kanske måste du skapa ett konto för att kunna se alla inlägg, det är isåfall kostnadsfritt. Man kan säkert hitta inlägg i andra forum också om man söker på MDC 90.

I mitt fall hoppas jag kunna arrangera utsuget med en kanal ovanpå kyskåpet, symboliserat av kartongen; och sätta en fläkt i mynningen placerad ovanför kondensorn. Bygghöjden blir 60 mm, skulle kunna minskas nedåt 55 mm om man inte använder fästclips som bilden visar utan sätter den dikt mot kylskåpet istället. Eventellt behövs ett högre galler ovanför kylskåpet för att få plats, men det har jag utrymme för. Hur luftflödet nerifrån och upp bakom skåpet skall underlättas återstår att undersöka när jag monterat ur det.

Visa bilaga 244029 Visa bilaga 244030
Smart tänkt

Tack för svaren!

9 år gammal kompressorkylkåp som drar dubbelt, eller tre gånger så mycket Ah/dygn som ett nytt. Som uppenbarligen inte håller kylan. Blir tveksam om jag ska lägga mer energi på det. Dometic NRX 90V kostar 15.000 men om man ska reda mycket, så undrar jag om det inte är värt att byta.

Kan man få något för en Domestic MDC 090K från 2017 på begagnatmarknaden? Normalt i Sverige funkar det ju ok. Vart säljer man det bäst, här?

Nej man skall inte slösa onödiga krafter på gamla grejor, förstås. Men om huvudproblemet är att bilen byggd så att ventilationen på skåpets baksida är för dålig, vilket är vanligt på plåtisar, så blir den nog inte bättre av att skåpet byts ut.

Har du mätt energiförbrukningen för den nuvarande kylen eftersom du jämför förbrukningen med en ny? Siffran för NRC 90V är inte långt ifrån den jag mätt upp för vårt MDC 90.

Nej man skall inte slösa onödiga krafter på gamla grejor, förstås. Men om huvudproblemet är att bilen byggd så att ventilationen på skåpets baksida är för dålig, vilket är vanligt på plåtisar, så blir den nog inte bättre av att skåpet byts ut.

Har du mätt energiförbrukningen för den nuvarande kylen eftersom du jämför förbrukningen med en ny? Siffran för NRC 90V är inte långt ifrån den jag mätt upp för vårt MDC 90.
Hur mäter du? Att titta på appen för Litiumbatteriet?

Genom att kolla batterimonitorn (aka "shunt") hur stor förbrukningen har varit under dygn när kylskåpet varit i stort sett den enda förbrukaren, dvs ljusa sommardygn utan påslagen värme och väldigt lite belyning använd.

Visa bilaga 244037
Jag tror det står 4 A förbrukning på MDC90, men kylskåpet går inte kontinuerligt, så det brukar bli 25w (ca2A) i praktiken.
Som svar på tryckluft menar jag att blåsa rent från allt damm. Det är egentligen kollektorn runt den lilla 9cm fläkten som behöver bli ren förstås, men det kan ju finnas stopp på nåt trångt ställe kring kylskåpet.

En uppdatering gäller mitt kylskåp. Vi använde en kamera för att titta bakom kylskåpet i helgen och det var rent och fint men en läcka vid kompressorn. Det är det stora problemet och det är inte värt att laga på ett nio år gammal kylskåp. 1 cm ventilation under och 5 cm bakom och över räcker som ventilation för ett modernt kylskåp. Jag behöver köpa nytt kylskåp och det är inte lätt att hitta rätt mått till vårt utrymme. Jag kommer på ett eller annat sätt behöva bygga om utrymmet för inget kylskåp passar perfekt, vilket är märkligt för en fabriksinredd husbil (Weinsberg). Man kunde ju tro att standardmått för kylskåp används.

Tack för alla tips och råd och jag har lärt mig jättemycket!

Jag tror det står 4 A förbrukning på MDC90, men kylskåpet går inte kontinuerligt, så det brukar bli 25w (ca2A) i praktiken.
Som svar på tryckluft menar jag att blåsa rent från allt damm. Det är egentligen kollektorn runt den lilla 9cm fläkten som behöver bli ren förstås, men det kan ju finnas stopp på nåt trångt ställe kring kylskåpet.
Det stämmer rätt bra. Här är en körcykel för vårt skåp. Spänning på vänstra axeln, ström på högra:

Bilagor

• IMG_4058.webp
    IMG_4058.webp
    33,3 KB · Visningar: 7
En uppdatering gäller mitt kylskåp. Vi använde en kamera för att titta bakom kylskåpet i helgen och det var rent och fint men en läcka vid kompressorn.

Tack för alla tips och råd och jag har lärt mig jättemycket!

Hej bara en liten fundering som jag tänkte på tidigare i dag innan du skrev detta inlägg....
Det finns ju kylfirmor som lagar "vanliga" kylskåp och detta är ju ett vanligt kylskåp även om det är 12V som driver kompressorn.
Det verkar ju vara lite problem med storlek m.m. på ett nytt, och kunde det inte vara värt att att ta kontakt med/kolla upp kylfirmor/ laga kylskåp/kylservice m.m. i hemtrakterna så kanske de kan laga skåpet, ev. även montera en ny kompressor.
Det är ju faktiskt fortfarande lönande att laga en del vanliga kylskåp om de går sönder, så varför inte kolla upp med en kylfirma om det går med ditt.
Kostar ju inte något att kolla upp om det går och finns möjlighet. Med ex. en ny kompressor och översyn så blir det ju nästan nytt och passar ju även direkt i bilen igen, samt kostnaden borde ju lämna skaplig marginal om det går.

När de lagar 230V kylskåp så brukar de bli bättre. En bekant hade ett ståtligt kylskåp som gick sönder efter några år, han fick det lagat hos en kylfirma som sa, nu sätter vi dit en kompressor med kvalité så går det inte sönder igen...... och det var nog snart tjugo år sedan.

Bara en tanke. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Hej bara en liten fundering som jag tänkte på tidigare i dag innan du skrev detta inlägg....
Det finns ju kylfirmor som lagar "vanliga" kylskåp och detta är ju ett vanligt kylskåp även om det är 12V som driver kompressorn.
Det verkar ju vara lite problem med storlek m.m. på ett nytt, och kunde det inte vara värt att att ta kontakt med/kolla upp kylfirmor/ laga kylskåp/kylservice m.m. i hemtrakterna så kanske de kan laga skåpet, ev. även montera en ny kompressor.
Det är ju faktiskt fortfarande lönande att laga en del vanliga kylskåp om de går sönder, så varför inte kolla upp med en kylfirma om det går med ditt.
Kostar ju inte något att kolla upp om det går och finns möjlighet. Med ex. en ny kompressor och översyn så blir det ju nästan nytt och passar ju även direkt i bilen igen, samt kostnaden borde ju lämna skaplig marginal om det går.

När de lagar 230V kylskåp så brukar de bli bättre. En bekant hade ett ståtligt kylskåp som gick sönder efter några år, han fick det lagat hos en kylfirma som sa, nu sätter vi dit en kompressor med kvalité så går det inte sönder igen...... och det var nog snart tjugo år sedan.

Bara en tanke. m.v.h. JANKRO.
Uppskattar tanken, och eventuellt kan jag tvingas till det. Men jag har redan varit i kontakt med kyltekniker som avrådde mig för det är rätt dyrt och många steg att laga och den kan likaväl paja igen om ett år pga åldern.

Jag behöver köpa nytt kylskåp och det är inte lätt att hitta rätt mått till vårt utrymme. Jag kommer på ett eller annat sätt behöva bygga om utrymmet för inget kylskåp passar perfekt, vilket är märkligt för en fabriksinredd husbil.
Enligt broschyrsiffrorna skiljer det inte mycket mellan ditt nuvarande och NRX 90V som du skrev om tidigare i tråden. 1 millimeter på bredden, 5 mm på djupet (åt fel håll) och 9 mm på höjden (åt rätt håll).

Frågan är hur mycket av skillnaderna som är toleransavvikelse i mätningen och hur mycket som är verklig skillnad.

Enligt broschyrsiffrorna skiljer det inte mycket mellan ditt nuvarande och NRX 90V som du skrev om tidigare i tråden. 1 millimeter på bredden, 5 mm på djupet (åt fel håll) och 9 mm på höjden (åt rätt håll).

Frågan är hur mycket av skillnaderna som är toleransavvikelse i mätningen och hur mycket som är verklig skillnad.
Öppningen idag i skåpet är 825 mm i höjd inkl luftspalt på 50mm, NRX 90 är 821 mm och då tillkommer plats för vemtilation ovanför.

Öppningen idag i skåpet är 825 mm i höjd inkl luftspalt på 50mm, NRX 90 är 821 mm och då tillkommer plats för vemtilation ovanför.
Aha, jag ser skillnaden nu. Den angivna höjdmåttet för MDC 90, 830 mm, inkluderar det påmonterade gallret men måttet 821 för NRX 90 inkluderar inget galler. Det var lurigt..

Jag har sett att någon med MDC 90 tagit hål i bottenskivan i skåpet ovanför + satt ett galler i skåpdörren för ventilationens skull. Så skulle man kunna göra för ett NRX också, men då offrar man ju (åtminstone en del av) förvaringsutrymmet där.

Tillbaka
Toppen