• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kylskåp Rengöring och ventilation kompressorkyl

bassebirgersson

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2026
Tjena!

Har läst massa trådar om kompessorkyl men inte fått 100% det svar jag behövt och ställer därför fråga till detta fantastiskt hjälpsamma forum.

Jag har en Dometic kompressorkyl som är orginal från 2017 och monterad i en plåtis. Vet inte hur det är rengjort genom åren men jag har haft bilen i 4 år nu och tycker att kylskåpet arbetar oftare och längre perioder nu än när vi köpte husbilen. Dessutom i varmare grader håller den inte temperaturen. I Italien går den dygnet runt och håller 12-14 grader. Min husbil är dessutom svart.

1. Hur ofta ska man rengöra bakom kylskåpet och är det svårt att göra själv?
2. Se bilden, det är inte mycket ventilation, räcker verkligen det? Ingen mer ventilation än ventilen ovan.
3. Kan man utan att göra för stora ingrepp förbättra ventilationen? T.ex. sätta ventil ner till garderoben under eller ha garderoben öppen när man lämnar bilen.
4. Någon som tagit bort ventilen ovanför kylskåpet av den modellen? Vill inte gärna knäcka sönder det...

Tacksam för rekommendationer.

Bilagor

• Kylskåp.webp
    Kylskåp.webp
    646,1 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Jag har en Dometic Processorkyl som är orginal från 2017 och monterad i en plåtis.

Vad är en processorkyl? Menar du kompressorkyl?

(edit, jag vet vad en processorkyl är, troligen inte det som menas i frågan.)

Vad är en processorkyl? Menar du kompressorkyl?

(edit, jag vet vad en processorkyl är, troligen inte det som menas i frågan.)
Haha... vad hände där. Jag har ju sökt på kompressor och kollat på youtube på kompressor och helt plötsligt skriver jag processor hela tiden. Klart det är kompressorkyl jag avser. Tack för att du såg och hörde av dig.

1. Hur ofta ska man rengöra bakom kylskåpet och är det svårt att göra själv
Det beror på.... Nu när du har ett problem, rengör. Har du husdjur och annat som dammar extra?
Att ta ut kylskåpet för rengörning går naturligtvis, men är överkurs till att börja med.
Prova med dammsugaren, eventuellt förläng dammsugarmunstycket med en slang, tejpa fast/täta den mot munstycket.
Du kan då komma åt på ett bra sätt, med tur även bakom kylskåpet.

2. Se bilden, det är inte mycket ventilation, räcker verkligen det? Ingen mer ventilation än ventilen ovan.
Ja, om det räckte när bilen var ny, skall det räcka nu med.

3. Kan man utan att göra för stora ingrepp förbättra ventilationen? T.ex. sätta ventil ner till garderoben under eller ha garderoben öppen när man lämnar bilen.
Behövs ej om kylen som du skriver funkat utan anmärkning tidigare. Ventilationsöppningar blir ju inte mindre.

4. Någon som tagit bort ventilen ovanför kylskåpet av den modellen? Vill inte gärna knäcka sönder det...
Inte jag. Tips, kolla manualen för kylen.

Det beror på.... Nu när du har ett problem, rengör. Har du husdjur och annat som dammar extra?
Att ta ut kylskåpet för rengörning går naturligtvis, men är överkurs till att börja med.
Prova med dammsugaren, eventuellt förläng dammsugarmunstycket med en slang, tejpa fast/täta den mot munstycket.
Du kan då komma åt på ett bra sätt, med tur även bakom kylskåpet.

Ja, om det räckte när bilen var ny, skall det räcka nu med.

Behövs ej om kylen som du skriver funkat utan anmärkning tidigare. Ventilationsöppningar blir ju inte mindre.

Inte jag. Tips, kolla manualen för kylen.
Tack för svar!

Så damsugaren via 5 cm ventil ovanför kylen är tipset? Inte ta ut kylen... Låter som svårt att komma åt och se men jag får testa.

Att få bort ventilgallret finns inte med i manualen för kylen, dessvärre.

Det finns en ventilationsöppning i nederkanten på kylen någonstans.
Vad har du under kylskåpet? Låda, fack, bara golvet?

Vi har samma kyl i vår 2018 plåtis, också med garderob under men inget skåp ovanför. Möjligen är gallret ovanför annorlunda, lite svårt att se på fotot. Vi har också samma problem. Jag har ett latent projekt för att förbättra ventilationen, dvs skaffade delar för ganska länge sedan men har inte monterat dem än.

I vårt fall gör kylens "fötter" att det är en smal luftspalt undertill där luft kan komma in. Det kan eventuellt komma in lite genom de väldigt smala spalterna på sidorna också, men jag misstänker att ventilationen ändå är för klen. Planen är att bättra på den genom att sätta en utsugsfläkt vid kylskåpets bakre överkant, ovanför kondensorn, och ansluta den till en kanal som mynnar på gallrets insida. Eventuellt byter jag till ett högre galler också, har ju inget skåp där som begränsar. Ett andra steg kan vara att ta hål i skivan kylen står på samt i skiljeväggen mellan garderob och bagageutrymmet för att den vägen kunna få lite svalare luft att strömma upp på baksidan. Det kanske behövs någon fläkt + kanal för det också.

Vårt galler består av fyra mindre delar av plast som var och en hakar fast i en plåtfrofil innanför gallret. Framifrån ser man små rektangulära öppningar och i dem kan man komma åt hakarna med en liten mejsel och böja dem lite i rätt riktning så att gallerbiten går att pilla loss.

Vad är det för bil? Jag har sett några inlägg på tyska forum där olika åtgärder visas, jag tror de handlade om Knaus och Pössl.

Vi har samma kyl i vår 2018 plåtis, också med garderob under men inget skåp ovanför. Möjligen är gallret ovanför annorlunda, lite svårt att se på fotot. Vi har också samma problem. Jag har ett latent projekt för att förbättra ventilationen, dvs skaffade delar för ganska länge sedan men har inte monterat dem än.

I vårt fall gör kylens "fötter" att det är en smal luftspalt undertill där luft kan komma in. Det kan eventuellt komma in lite genom de väldigt smala spalterna på sidorna också, men jag misstänker att ventilationen ändå är för klen. Planen är att bättra på den genom att sätta en utsugsfläkt vid kylskåpets bakre överkant, ovanför kondensorn, och ansluta den till en kanal som mynnar på gallrets insida. Eventuellt byter jag till ett högre galler också, har ju inget skåp där som begränsar. Ett andra steg kan vara att ta hål i skivan kylen står på samt i skiljeväggen mellan garderob och bagageutrymmet för att den vägen kunna få lite svalare luft att strömma upp på baksidan. Det kanske behövs någon fläkt + kanal för det också.

Vårt galler består av fyra mindre delar av plast som var och en hakar fast i en plåtfrofil innanför gallret. Framifrån ser man små rektangulära öppningar och i dem kan man komma åt hakarna med en liten mejsel och böja dem lite i rätt riktning så att gallerbiten går att pilla loss.

Vad är det för bil? Jag har sett några inlägg på tyska forum där olika åtgärder visas, jag tror de handlade om Knaus och Pössl.
Det är en fiat Ducato och den kommer från Tyskland, där den gick första åren. Har du lyckats rengöra något bakom utan att ta ut den?

Förstår inte problemet.

Enligt åtskilliga andra trådar behövs ingen ventilation för ett kompressorkylskåp.

Pålle

Okej. Jag barar noterar att kapaciteten har försämrat senaste åren, och när det är varmare i och kring bilen så är det varmt i överskåpet ovanför, så jag tänkte att det borde vara till fördel att få in så mycket luft som möjligt kring kylskåpet så den luftat ut värmen.

Enligt manual så kan kyleffekt minska pga omgivningstperatur är för hög (ska klara upp till 32 grader) och otillräcklig ventilation.

Dessutom står det att kondenson får inte vara smutsig, och en delfråga är om det är svårt stt rengöra den.

Även fläkten kan vara defekt, men det det vet jag inte hur jag säkerställer utan att ta ut kylskåpet.

Förstår inte problemet.

Enligt åtskilliga andra trådar behövs ingen ventilation för ett kompressorkylskåp.

Pålle
Varför är det då ventilationsgaller på kylskåp och frysskåp som står i ett kök ? De är utan tvekan kompressorkylar/frysar.
Enl. Cylinda (en känd tillverkare av sådana) kan elförbrukningen öka med upp till 40% om ventilationen inte är tillräcklig.

Mvh / Roland

Det är en fiat Ducato och den kommer från Tyskland, där den gick första åren. Har du lyckats rengöra något bakom utan att ta ut den?
Ja grundfordonet är Fiat men är det också Fiat som gjort inredningen i bodelen? Ovanligt isåfall, det brukar annars vara påbyggare som Hobby, Knaus, Pössl, Carthago osv som gör det.

Nej jag har inte rengjort bakom kylen men tittat där med hjälp av spegel och lampa och det såg inte alls dammigt ut. Det skulle nog vara svårt att göra rent utan att lyfta ut skåpet. I princip är det enkelt att lyfta ut det men i praktiken kan det kan vara ont om svängrum, eller att "onödigt" korta kablar försvårar när det skall fram.

Ja grundfordonet är Fiat men är det också Fiat som gjort inredningen i bodelen? Ovanligt isåfall, det brukar annars vara påbyggare som Hobby, Knaus, Pössl, Carthago osv som gör det.

Nej jag har inte rengjort bakom kylen men tittat där med hjälp av spegel och lampa och det såg inte alls dammigt ut. Det skulle nog vara svårt att göra rent utan att lyfta ut skåpet. I princip är det enkelt att lyfta ut det men i praktiken kan det kan vara ont om svängrum, eller att "onödigt" korta kablar försvårar när det skall fram.
Jaha, du menar så. Det är en Weinsberg. Otroligt välplanerad och bra inredning.

Jag har haft ur en smalare/högre modell av kompressorkyl ur en nyare plåtis för dragning av annat kablage.
Jösses vad trångt det var bakom den kylen, man kunde verkligen föreställa sig att värmen som skapas bakom kylen skulle bli svårt att ventilera bort.
Minns inte märket/modell på plåtisen, men de är alla mer eller mindre trånga.

Åtskilliga inlägg på detta forum.

Varför är det då ventilationsgaller på kylskåp och frysskåp som står i ett kök ? De är utan tvekan kompressorkylar/frysar.
Enl. Cylinda (en känd tillverkare av sådana) kan elförbrukningen öka med upp till 40% om ventilationen inte är tillräcklig.

Mvh / Roland

Denna jämförelse har jag gjort flera gånger tidigare, men oftast fått veta att jag haft fel.

Pålle

Jaha, du menar så. Det är en Weinsberg. Otroligt välplanerad och bra inredning.
Som sagt finns det en del inlägg om förbättringar som Knaus-ägare gjort av kylskåpsinstallationen, och Weinsberg har väl stora likheter med Knaus? Iofs kanske de inlägg jag sett inte handlat om samma inredningslösning som i din bil men jag vill minnas att det kan ha varit det. Jag kan försöka få fram någon länk senare, ej idag.

Åtskilliga inlägg på detta forum.

Denna jämförelse har jag gjort flera gånger tidigare, men oftast fått veta att jag haft fel.

Pålle
Dessutom kan man fundera på varför köksskåpstillverkare saluför ett "överskåp till kyl och frys" som har uttag för ventilation i bakkant om det inte skulle behövas.

Mvh / Roland

Klart att den måste ha ventilation, den måste bli av med värmen den hämtar inuti skåpet
Men inte lika mycket som ett gasolskåp, kompressorskåp har bättre verkningsgrad.
Därav blir det inte lika mycket värme som ska avges.

Tillbaka
Toppen