• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Renault Master

F

F.d. 64253

Guest
Hej
Är på väg att byta växellåda på en Husbil, byggd på Renault Master 2006. 2,5 dci.
Det som följer med den renoverade lådan är, olja och ett papper där dom rekommenderar att fylla lådan med 3,6 liter, precis den mängd dom skickat med.
Söker man på nätet så skall det vara 2,8 liter, alltså är 2,8 liter alldeles för lite vilket innebär att man kan få lagerproblem, precis det som denna bil har råkat utför.
Jag tror att det är ingående stocken i lådan som får lagerproblem, då missljudet är varvtals relaterat, hörs väldigt tydligt under 2000 varv och helt oberoende av vilken växel man kör på. Oljudet kommer efter några mils körning.
Bilen har gått 2500 mil.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag bytte låda 2017 när jag hade ett oljud i min. Fick byta en gång till…
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag bytte låda 2017 när jag hade ett oljud i min. Fick byta en gång till…
Fyllde du i mer olja när du bytte lådan?
 
F

F.d. 64253

Guest
Ja det var nog något annat fel som de inte såg när de renoverade lådan. Vad går vi aldrig reda på.
Jag har ju en nyare låda 6 växlad, men förbannad dåligt att inte tillverkarna kan se problemet, en Husbil går ju på gränsen hela tiden då det gäller belastningen, kan man lösa problemet med en halv/hel liter extra olja o få det att hålla så är det ju helt klart ett konstruktions fel. Felet som jag fattar är att man kör på för låga varv, ingående Axel, växel stock får för dåligt smörjning
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu är ju min ett hemmabygge som hade gått 34000 mil när jag byggde den så det var nog inte orsaken till missljudet. Jag håller med att det är dåligt att man inte upplyser om att det håller bättre med med olja. Fiat har ju också haft det problemet på tidiga femväxlade lådor. Renault verkstaden hävdade att oljan skulle rinna ut om jag hällde på 3,7 liter!
 
Toppen