• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Relé til glødeplugger - Fiat Ducato 2,8 JTD 2004?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2026
Jeg har opplevd flere ganger i det siste at dashbordlampa til glødepluggene blinker en god stund etter at motoren har startet, og bestilte feilsøking på dette. Den indikerer feil på releet til glødepluggene, og jeg har blitt anbefalt å bytte både relé og glødeplugger. Til orientering er km-stand ca 95000, så bilen har ikke gått langt, men den er jo 22 år gammel, og jeg aner ikke om eller ev. når glødepluggene har blitt byttet.

Problemet er at Fiat virker til å ha sluttet å produsere dette releet, og verkstedet sliter med å finne en erstatning. Derfor denne posten, er det noen her inne som kan hjelpe meg? Delenr skal være 467 517 65 ifølge verkstedet.

Hej, det var ett halvår sedan jag fortfarande blev lurad av Autodoc och även andra eftermarknadsfirmor eftersom de svävar under Autodoc's vingar.
2,8L JTD motorn har bara flamstart och inga glödstift alls i cylindrarna, som Göte J redan påpekat ovan.
Flamstarten är en insprutningsventil med glödström som ser ut så här, och sitter uppe på insugningsröret.
Skärmbild 2025-10-29 122450.webp
Sedan sitter reläet som styr den funktionen och ser ut så här. Finns visst några varianter på det.
Skärmbild 2025-10-29 010809.webp
Dessutom så kan det finnas ett relä till, och även tempavkänning som talar om att tempen är låg och att "eldkastaren" behövs för start.
Jag startade faktiskt en sådan husbil/motor i går, och när det är varmare än kanske +5° som det var då så blinkar glödarindikatorn bara till innan start. Hur den normalt uppför sig om det är riktigt kallt ute vet jag tyvärr inte.
Har det varit kallt väder när indikatorn blinkar efter start.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Hej, det var ett halvår sedan jag fortfarande blev lurad av Autodoc och även andra eftermarknadsfirmor eftersom de svävar under Autodoc's vingar.
2,8L JTD motorn har bara flamstart och inga glödstift alls i cylindrarna, som Göte J redan påpekat ovan.
Flamstarten är en insprutningsventil med glödström som ser ut så här, och sitter uppe på insugningsröret.
Visa bilaga 243895
Sedan sitter reläet som styr den funktionen och ser ut så här. Finns visst några varianter på det.
Visa bilaga 243896
Dessutom så kan det finnas ett relä till, och även tempavkänning som talar om att tempen är låg och att "eldkastaren" behövs för start.
Jag startade faktiskt en sådan husbil/motor i går, och när det är varmare än kanske +5° som det var då så blinkar glödarindikatorn bara till innan start. Hur den normalt uppför sig om det är riktigt kallt ute vet jag tyvärr inte.

M.v.h. JANKRO.
Hmm, man skulle jo tro at et bilverksted burde kjenne til slikt som dette, og ikke at jeg som kunde skal måtte informere om hva de skal gjøre og hvilke deler som trengs...

Da jeg hentet bilen etter service for litt siden var det skikkelig kaldt, og jeg måtte både gløde og ha startmotoren igang veldig lenge før motoren så smått begynte å tenne for egen hjelp. Da tenkte jeg ikke på om glødelampa blinket etter start, det oppdaget jeg ved en senere tur ganske nylig, og da var det ikke kaldt. Da jeg så startet opp bilen for å kjøret til verkstedet for feilsøking oppførte lampa seg normalt, dvs kanskje 10-15 sekunder med gløding før lampa sloknet og motoren startet umiddelbart.

Hmm, man skulle jo tro at et bilverksted burde kjenne til slikt som dette, og ikke at jeg som kunde skal måtte informere om hva de skal gjøre og hvilke deler som trengs...

Da jeg hentet bilen etter service for litt siden var det skikkelig kaldt, og jeg måtte både gløde og ha startmotoren igang veldig lenge før motoren så smått begynte å tenne for egen hjelp. Da tenkte jeg ikke på om glødelampa blinket etter start, det oppdaget jeg ved en senere tur ganske nylig, og da var det ikke kaldt. Da jeg så startet opp bilen for å kjøret til verkstedet for feilsøking oppførte lampa seg normalt, dvs kanskje 10-15 sekunder med gløding før lampa sloknet og motoren startet umiddelbart.

Ja jag funderade liiite på just att en verkstad inte vet något om en kallstart som satt i just Fiat Ducato's dieselmotorer i nästan tjugo år, och är lurade som man rätt lätt kan bli om man inte vet något alls, och tittar hos ex. Autodoc och deras tyvärr många gånger missvisande reservdelslistor som glömmer bort att olika motorer sitter i bilarna vid samma årsmodeller. Jag tror jag kom fram till att det sitter en 2L diesel som hade glödstift i en del bilar, samtidigt med 2.8JTD motorn, men den motorn hamnade troligen sällan eller aldrig i en husbilsFiat.

Risken blir ju kanske att det blir reservdelsbyte tills det funkar, som i en annan tråd nu om en Trumavärmare.
När stiftet glöder och startförsöket börjar så skall det ju också spruta diesel ut genom munstycket om allt skall funka.

M.v.h. JANKRO.

Da har jeg nettopp hatt bilen på verksted for å få en avklaring. Verkstedet var også veldig interesserte i å finne det ut, siden flere av deres egne systemer listet opp at motoren kunne ha begge deler. Men nå er det klart at det er flammeplugg og rele 12V 50A (E-46520429). :)

Da har jeg nettopp hatt bilen på verksted for å få en avklaring. Verkstedet var også veldig interesserte i å finne det ut, siden flere av deres egne systemer listet opp at motoren kunne ha begge deler. Men nå er det klart at det er flammeplugg og rele 12V 50A (E-46520429). :)
Jag tror att dom blandar ihop 2,8 JTD och 2,3 JTD, det är ju två helt olika motorer. 2,8 JTD har aldrig fyra glödstift.

Jag tror att dom blandar ihop 2,8 JTD och 2,3 JTD, det är ju två helt olika motorer. 2,8 JTD har aldrig fyra glödstift.
Det er mulig, jeg aner ikke hvordan de har gått frem. De hadde en kode for motoren som de søkte med, så den burde jo være korrekt, og da fikk de opp ulike treff i ulike systemer. Uansett greit å få det avklart, og det kostet meg bare 295 kr.

Hej, läser och suger in fakta om förvärmning . Ducato -96 ,modifierad ,av amatör ,med blinkrelä och annat extra vid glödstiftet . Import från Österrike omkr.
15 år sedan . Jag har ägt den ca 7 år utan förvärmning. Reläet som beskrivs här i tråden , var är det placerat ?
När jag köpte den gick den såå dåligt . Säljaren sa , nu ska du få känna på att åka buss. Han hade kostat på nära 50000 på verkstad, bl.a turbobyte
men bussen blev inte bättre. Körde flera år med gasen i botten . Fick tips av privmec. Lossa ljuddämpren . HEJ å HÅ , vilken sensation.Bytte filtret
på avgasröret och nu går det undan .
Hoppet tändes nu om att kallstarta utan svartmoln på campingen. Väntar på platsbeskrivning var styrenheten för glödreläet är belägen i Ducato -96 .

Hej, läser och suger in fakta om förvärmning . Ducato -96 ,modifierad ,av amatör ,med blinkrelä och annat extra vid glödstiftet . Import från Österrike omkr.
15 år sedan . Jag har ägt den ca 7 år utan förvärmning. Reläet som beskrivs här i tråden , var är det placerat ?
När jag köpte den gick den såå dåligt . Säljaren sa , nu ska du få känna på att åka buss. Han hade kostat på nära 50000 på verkstad, bl.a turbobyte
men bussen blev inte bättre. Körde flera år med gasen i botten . Fick tips av privmec. Lossa ljuddämpren . HEJ å HÅ , vilken sensation.Bytte filtret
på avgasröret och nu går det undan .
Hoppet tändes nu om att kallstarta utan svartmoln på campingen. Väntar på platsbeskrivning var styrenheten för glödreläet är belägen i Ducato -96 .
I original om det är en 2,5 TDi sitter den bakom startbatteriet, om det är en 2,5Tdi Kat vet jag inte om det är lika placering. Ser ut som en plåtlåda 80x120mm ungefär, med en stor kabelanslutning undertlll. När du skriver om filter på avgasröret får det mej att misstänka att det är en Kat. Eller ett efterutrustat Kat/partikelfilter.

Tack, snabb respons, jovisst ett sorts partikelfilter som skroten betalade bra för. Köpte ersättare från Biltema .Har inte sett den "svartalådan" ännu.
Den grova tråden från/till glödstiftet går förbi batteriet och in till instrumentbrädan .Har fått för mig att glödfunktionen är integrerad i instrument-brädans vindlingar . Har sökt många olika el-scheman men inget som passar för den här bilen .
Stiften tycks vara känsliga, satte i nytt ,anslöt 12v , gick fort sönder. Nu ska brädan demonteras igen ,försöka hitta tråden som slinker in med alla andra . Besvärligt då färgseendet är defekt.
Ford29

Tack, snabb respons, jovisst ett sorts partikelfilter som skroten betalade bra för. Köpte ersättare från Biltema .Har inte sett den "svartalådan" ännu.
Den grova tråden från/till glödstiftet går förbi batteriet och in till instrumentbrädan .Har fått för mig att glödfunktionen är integrerad i instrument-brädans vindlingar . Har sökt många olika el-scheman men inget som passar för den här bilen .
Stiften tycks vara känsliga, satte i nytt ,anslöt 12v , gick fort sönder. Nu ska brädan demonteras igen ,försöka hitta tråden som slinker in med alla andra . Besvärligt då färgseendet är defekt.
Ford29
Flamstarten styrs i original helt av styrenheten bakom batteriet, men du får signal i instrumentet när den skall aktiveras med startnyckeln i glödningsläge. Det sker från 4-5 grader och nedåt.

Ford29
Det verkar lite underligt om glöddelen av stiftet går sönder snabbt. Eftersom det är lite diffust hur själva startcykeln funkar för om allt är ok. så behöver man ju bara vänta ett tag i tändläget för glödning, men sedan skall det ju även komma diesel sprutande så det blir lite av en eldkastare inne i insugningsröret vid startförsöket. Det kan ju t.o.m. (utan att veta), kanske är så att det finns någon begränsning/avkänning på glödströmmen/spänningen i det stora reläet som faller bort vid försök med direkt 12V till glödningen.

M.v.h. JANKRO.

1775235490877.webp

Visa bilaga 243895
Visa bilaga 243896

M.v.h. JANKRO.
För att undvika missförstånd, styrenheten till flammstarten ser inte alls ut som på bilden, det är nog bara ett vanligt glödningsrelä till bilar som har
fyra vanliga glödstift i topplocket!

Senast ändrad:
Hejsan, nej det är nog ingen idé att visa bild på något annat än själva glödinsprutningsmunstycket i fortsättningen, som i alla fall är rätt.
------------------------------
Jag har letat lite nu igen och hur man än söker så får man bara upp liknande detta relä med total säkerhet på de flesta sidor, och att det just är det rätta men med lite olika inkopplingar på de mindre kontakterna.
Här visar texten och beskrivning att det passar Fiat diesel i princip från -82 till 2002 .......... Fyra glödstift till jord syns dessutom tydligt på ritade bilden nederst till en Fiatmotor som inte har fyra vanliga glödstift. o_O.

Reläet som visas ser ut så här vid de små stiften denna gång men stämmer ju inte ens med den ritade varianten bredvid kaninen, under från samma annons.
Skärmbild 2026-04-03 184110.webp
Skärmbild 2026-04-03 181434.webp
Skärmbild 2026-04-03 181447.webpSkärmbild 2026-04-03 191634.webp
Så kolla upp hur elektroniken ser ut före någon beställning. Glad Påsk.

M.v.h. JANKRO.

Hejsan, nej det är nog ingen idé att visa bild på något annat än själva glödinsprutningsmunstycket i fortsättningen, som i alla fall är rätt.
Jag har letat lite nu igen och hur man än söker så får man bara upp liknande detta relä med total säkerhet på de flesta sidor, och att det just är det rätta men med lite olika inkopplingar på de mindre kontakterna.
Här visar texten och beskrivning att det passar Fiat diesel i princip från -82 till 2002 .......... Fyra glödstift till jord syns dessutom tydligt på ritade bilden nederst till en Fiatmotor som inte har fyra vanliga glödstift. o_O.

Reläet som visas ser ut så här vid de små stiften denna gång men stämmer ju inte ens med den ritade varianten bredvid kaninen, under från samma annons.
Visa bilaga 244132
Visa bilaga 244128
Visa bilaga 244129Visa bilaga 244134

M.v.h. JANKRO.
Så här ser min styrenhet ut.

1775254166220.webp

Senast ändrad:

Visa bilaga 244132
Visa bilaga 244128
Visa bilaga 244129Visa bilaga 244134

M.v.h. JANKRO.
Som vanligt, Autodoc och Co. vet inte vad dom sysslar med när det gäller äldre bilar!

Ford29
Har du en elektronikbox på din bil, eller står det TDi Cat någonstans?

Tillbaka
Toppen