• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Relä till taksängen, hemmahittepå har gått sönder.

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Har ju en gammelbil, med följden att det har hittats på en massa mer eller mindre bra lösningar för att få saker och ting att fungera.

Ett problem jag dras med en tid är att jag inte kan hissa ned taksängen.
Slutsatsen efter lite mätande och krånglande med eländet så har jag kommit fram till att reläet på bilden som inte vill skicka iväg el till ”backen” på motorn.
Det klickar och drar, men inte mer. (Fulkopplar jag så fungerar hissmotorn åt båda hållen).

Rent spontant känns det som det här är nått hemmapul? Vad ska jag köpa för relä att byta ut det mot?

Är ju en himla massa kablar kors och tvärs, så enklaste är väl att hitta nått liknande. Om jag måste riva ner inredningen för att se vad jag kan plocka bort för kablar för att bygga om med standardreläer så kan jag nästan lika gärna byta ut allt och börja från början. Slipper gärna det. :)
 

Bilagor

  • 5E98FCC5-60F9-4C52-AC69-DEB8C21618A6.jpeg
    5E98FCC5-60F9-4C52-AC69-DEB8C21618A6.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 41

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Varför inte sätta in ett 12v fjärrstyrd relä, kostar några tior på ebay...
Om jag måste riva ner inredningen för att se vad jag kan plocka bort för kablar för att bygga om med standardreläer så kan jag nästan lika gärna byta ut allt och börja från början. Slipper gärna det.

Tidsmässigt så kan det vara värt en femhundring att bara plug-and-play byta nått istället för att göra det till ett större arbete. Det är ett ormbo i bodels-elen efter snart 30 års hemmapulande.
 
Toppen