• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reglera typ datorfläktar

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Funderar på att koppla in tre datorfläktar för kylning bakom kylskåpet och skulle vilja ha möjligheten att
styra fläktarnas hastighet med någon dimmertyp. Hittade en "avancerad" dylik dimmer på nätet, men vill
först kolla med elektriskt bevandrade husbilskollegor om det är möjligt, att på detta sätt steglöst variera
hastigheten på fläktarna och därigenom även luftflödet. Överkurs kanske, men ändå....

https://www.amazon.com/DC12V-Dimmer-Controller-Brightness-Adjustable/dp/B07B7GDLWM
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Funderar på att koppla in tre datorfläktar för kylning bakom kylskåpet och skulle vilja ha möjligheten att
styra fläktarnas hastighet med någon dimmertyp. Hittade en "avancerad" dylik dimmer på nätet, men vill
först kolla med elektriskt bevandrade husbilskollegor om det är möjligt, att på detta sätt steglöst variera
hastigheten på fläktarna och därigenom även luftflödet. Överkurs kanske, men ändå....

https://www.amazon.com/DC12V-Dimmer-Controller-Brightness-Adjustable/dp/B07B7GDLWM
Varför så avancerat denna funkar lika bra väl? Driver lätt 3st

PC-fläktstyrning Gelid FC-MC01-B | Conrad.se
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Seriekopplat vs parallellkopplat? Min ide bygger på parallellkopplade, men det kanske går lika
bra att seriekoppla tre stycken, liksom i en Led-slinga? Har det någon egentlig betydelse vilket?
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag körde med en sån här fläkt kopplat till ett 12 termostat som slår av och på vid givna temperaturer. väldigt låg volym. Termostaten drar 10ma i passivt läge och i aktivt tillsammans med fläkten 190ma. Låg strömförbrukning, knappt hörbar, ställ in en gång och sedan behöver du aldrig fundera över på eller av. dessutom får du en digital termometer där bakom på köpet.

Jag kopplade allt till en strömbrytare med indikatordiod på instrumentpanelen ifall man vill spara ström men det skulle nog inte behövas egentligen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag körde med en sån här fläkt kopplat till ett 12 termostat som slår av och på vid givna temperaturer. väldigt låg volym. Termostaten drar 10ma i passivt läge och i aktivt tillsammans med fläkten 190ma. Låg strömförbrukning, knappt hörbar, ställ in en gång och sedan behöver du aldrig fundera över på eller av. dessutom får du en digital termometer där bakom på köpet.

Jag kopplade allt till en strömbrytare med indikatordiod på instrumentpanelen ifall man vill spara ström men det skulle nog inte behövas egentligen.
Imponerande. Borde vara standard på gasoldrivna kylskåp.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Valde till slut en "trippel" av parallellkopplade fläktar
fan 3.jpg

... som styrs av en temp.kontroll
xh3001.jpg

... förbundna med en ngt modifierad adapterkabel från Kjell
adapterkabel.jpg
Hela konkarongen strömförsörjs gm tillslag/kylskåp


IMG_2529 plexi.jpg

Med lite jobb och pill med en 4 mm plexiglasskiva,
så blev jag rätt nöjd med resultatet....,
nu ska alltsammans ut och testas i det verkliga livet!

IMG_2528_edited-1.jpg

Det blir faktiskt en synbar temperatursänkning på
någon grad rätt snart.
Ska bli spännande och se vad det gör
för skillnad i kylskåpet. Ha´de` :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Japp, monterat i den övre öppningen. Egentligen, tycker jag, att man borde haft dom innanför
den nedre luckan, så att man fått en mer riktad luftström upp mot kylskåpet. Men jag fick inte
till någon bra lösning på det sättet. Däremot gör plexiglasskivan, att det blir ett bra drag ändå
nerifrån och uppåt. Den är inte helt tätslutande, men täcker ändå vent.öppningen. Har också
blockerat luftströmmen bakom plåten, som jag har innanför väggen och tvingar all luft upp bakom
kylskåpet. Lägger jag ett A4-ark mot det nedre gallret, så sitter det kvar... :)
Har inte mätt strömförbrukningen med instrument, men varje fläkt drar 2,04 W enl spec. och
på min kontrollpanel anges ett värde på -0,7 vid drift ...
Någon varvtalsreglering blev inte av, då fläktarna bara gör 1200 rpm på full effekt.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nej, tyvärr för egen del så blir det nog bara en subjektiv bedömning, men det var kul att
fixa lite med grejorna och allt som kan verka positivt på kylförmågan välkomnas. ;)
 
Toppen