• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler för personbil klass 2

F

F.d. 1725

Guest
Hej på er alla!
Jag är rätt ny här men detta verkar vara ett bra ställa att fråga på. Jag har tänkt köpa en buss till de band jag spelar med och då läst att dessa kan registreras som Personbil klass 2, och då framföras med vanligt B körkort. (om det nu är taget före 1 juli 96 osv) Hurvida det är förnuftigt eller inte kan ju diskuteras som ni alla märkt. Men jag har några frågor till som jag bara fått tvetydiga svar på så någon av er alla här kanske kan bringa klarhet.

1: Om jag reggar en buss (12 meter t,ex) till PB kl2, då får jag köra lika fort som en vanlig personbil om jag förstått rätt. Alltså 120 km/h där det är tillåtet. Men... vad säger då bestämmelserna angående däcken? Måste jag då ha nya däck som är godkända för 120 km/h, även om jag inte åker så fort? (Så är det ju för PB kl 1)

2: Vad gäller för PB kl 2 vad det gäller vinterdäckslagen? Dubbdäck eller?
(Har läst någonstans att det skall bara vara ett visst mönsterdjup, vet inte om det stämmer dock)

3: Stämemr det att: Om jag har B kort taget före 1 juli 96 får jag köra en PB klass 2 på typ 16 ton eller så, men en kompis som har alla behörigheter på sitt körkort men det är taget efter 1 juli 96 får inte köra detta fordon?

4: Och som sagt, det verkar vara en sak här i Sverige, men utomlands kan det tydligen bli problem.

Jag är ytterst tacksam för alla svar jag kan få. Jag vill inte köpa på mig problem.

Mvh: Christer
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Regler för personbil klass 2

Hej Christer, ja om du blir medlem så finns det mycket i detta ämne i klubben.
Mycket av det du tror är osannoligt rätt, andra kommer säkert att lotsa dig rätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Regler för personbil klass 2

Hej!
Ja, det här är ett perfekt ställe att fråga om allt möjligt. Det finns många kunniga här.
Det finns en del olika uppfattningar ibland men i slutändan reder det nästan alltid ut sig :D

Jag slänger in ett par vedträn för att få igång brasan
  1. Jag läste någonstans att om bussen/bilen kan och får köra i 120km/h så skall även däcken vara godkända för det. Hur man vid besiktning och en eventuell poliskontroll skall kontrollera på t.ex en äldre buss är ju en intressant fråga. Knappast att man letar upp en bit motorväg och testar hur fort bilen går...Troligen mest en fråga om ditt samvete och hur noggran besiktningsmannen är.
    Ej helt säker här dock och bara mitt troende.

    -
  2. Saxat från transportstyrelsens hemsida: ” Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.
    Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck, men observera krav på mönsterdjup ovan. Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.”

    -
  3. Ja, du får köra och även din kompis om han har C behörighet. Logiskt för annars skulle de med rätt att köra denna bilklass vara en utdöende grupp...
Det finns säkert någon som kan komplettera/rätta/justera om jag är helt ute och campar..
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Regler för personbil klass 2

Här kan man ju fråga sig om jag som har D-behörighet får köra denna till husbil ombyggda buss?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

Nej, det är C som gäller. Om du erhöll din B-behörighet innan den 1/7 -96 (och det inte varit återkallat) så gäller dock det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regler för personbil klass 2

Här kan man ju fråga sig om jag som har D-behörighet får köra denna till husbil ombyggda buss?
Om bussen har minst 10 seter så er det ok å ha den reggad som buss og kjøre på D kort. Mindre antall seter og det er lastbil eller PB-II som gjelder.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Regler för personbil klass 2

Jo jag har ett B-kort utfärdat 1972, jag tyckte bara det lät märkligt att man inte med ett D-kort kan få köra en PB som väger 6ton :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

Andvänds fordonet sedan som orkesterbuss får du ej bortglömma reglerna om kör och vilotider.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

Eftersom det inte är krav med färdskrivare i ett PBII-registrerat fordon så finns det heller inga regler kring kör och vilotider att ta hänsyn till (de kan ju inte kontrollera hur länge du kört).
Onödigt att nämna, men givetvis bör man ju se till att man är utvilad när man kör, men det gäller ju oavsett vilket fordon man kör och oavsett om det är ett krav eller inte.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

Alldeles riktigt att den ej omfattar kravet om färdskrivare. Vilotidsbok gäller lätta fordon under 3500 kg.

Ringde en kontakt på transportstyrelsen och dryftade frågeställningen.
Han kunde inte på rak arm ge ett svar då fordonet ramlar mitt emellan de olika lagarna. Han skulle återkomma.

Den första reaktionen var iaf. att är fordonet försett med lastutrymme och är en fullstor orkesterbuss bör den ej gå att registrera som PB klass 2 utan skall vara en lastbil.

Här verkar vi ha hittat något intressant som får de mest belästa att klia sig i huvudet =)

Man lär sig något nytt varje dag :yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regler för personbil klass 2

Den första reaktionen var iaf. att är fordonet försett med lastutrymme och är en fullstor orkesterbuss bör den ej gå att registrera som PB klass 2 utan skall vara en lastbil.
Fin problemstilling, hva med de husbilar som har en personbil garasje ?
Hvor skal grensen gå for om det er en lastbil eller en husbil/PB II - cityliner og Ice-man sine biler er PB-II selv etter denne tolkningen :cool:.

Problemet er motsatt i Norge, førstegangs registreringsavgift er mye høyere for en husbil enn for en lastbil - det er satt grense for hvor mye bomulighet det kan være i en lastbil før den er husbil.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

Ja du. Problematiken kring PB 2 är ett riktigt special-verk som inte är helt genomarbetat från lagstiftarens sida.

Det är ju bara att läsa här på forumet kring alla frågeställningar =)

Men vi får vara tacksamma så länge vi får åka runt med fordon med totalvikt över 3500 kg på en enkel B-behörighet.

Det enda kravet när jag hörde mig för hos bilprovningen för att typa om en husbil från (tung) lastbil till Pb 2 var att däcken skulle vara godkända för minst 140 km/h dvs. märkat N eller mer. Vanliga "husbilsdäck" ex Michelin Camping XC är ett Q-däck godkända för 160 km/h.

Ha en trevlig helg nu alla husbils-entusiaster trots det gråa vädret :spinny:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Regler för personbil klass 2

En annan regel i pb klass 2 omfattas inte av lagen på vinterdäck där fins ingen sådan lag för tyngre fordon, naturligtvis bör man ha det.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Regler för personbil klass 2

För att kunna regbes en buss till tung lastbil krävs ett lastutrymme i bussen som täcker från golv till tak, (behöver inte va så stort)
Jag ville ha min som tung lb men har inget sådant lastutrymme, endast 16 kbm under bussen ca 1 meter högt, inte tillräckligt alltså, bilprovningen klassade den direkt som PB2.

Iofs kanske bra då det innebär att man slipper byta blad i färdskrivaren varje dag
Tror att skatten skulle vara ungefär samma om den är PB2 el LB.

Däck ska vara märkta med ett L vilket motsvarar 120kmt som är högsta hast för en pb i Sverige

Alltså, en buss med lastutrymme från golv till tak går att reg till tung lb
Buss utan ovanstående lastutrymme blir aut PB2 oavsett hur stora "stuvutrymme" som det då kallas.

PB2= max 8 pers+föraren
Vinterdäckslagen gäller alla fordon upp till 3.500 kg. Dock gäller andra krav på mönsterdjup vid vinterväglag för fordon över 3.500 kg

nightrider.se - start
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen