• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbesiktning

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Jag har byggt om en transportbil Renault Master till husbil och har för avsikt att få den godkänd som personbil klass 2. Men vid ett förhandssamtal med besiktningsman så var han tveksam till att jag plockat bort det tvåsittsiga passagerarsätet, ändrat lite på dess underrede, så att det gick att montera en vridplatta med en Volvo stol på det. Det är ju en klar fördel att kunna svänga om stolen när man står parkerad.
Men som sagt var, tveksamt om det godkänns.
Jag har varit i kontakt med transportstyrelsen, men dom hänvisar bara till paragraf 2013:68 och ger inget klart svar om vad som gäller.
Nu undrar jag om det finns någon mer som råkat ut för något liknande och hur ni agerat ?
Finns kanske någon som annars har, eller vet om, något passagerarsäte som jag kan köpa eller låna vid besiktningstillfället. Det behövs bara vid första besiktningen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du får låna det gratis. Jag är hemma för det mesta. Hör av dig när du vill låna det. Jag tror jag har både enkel och dubbelsäte, ska kolla när jag kommer hem. Är på väg mot Stockholm nu, kommer hem torsdag kväll.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har byggt om en transportbil Renault Master till husbil och har för avsikt att få den godkänd som personbil klass 2. Men vid ett förhandssamtal med besiktningsman så var han tveksam till att jag plockat bort det tvåsittsiga passagerarsätet, ändrat lite på dess underrede, så att det gick att montera en vridplatta med en Volvo stol på det. Det är ju en klar fördel att kunna svänga om stolen när man står parkerad.
Men som sagt var, tveksamt om det godkänns.
Jag har varit i kontakt med transportstyrelsen, men dom hänvisar bara till paragraf 2013:68 och ger inget klart svar om vad som gäller.
Nu undrar jag om det finns någon mer som råkat ut för något liknande och hur ni agerat ?
Finns kanske någon som annars har, eller vet om, något passagerarsäte som jag kan köpa eller låna vid besiktningstillfället. Det behövs bara vid första besiktningen.
Vad säger paragraf 2013:68 ?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Om de med paragraf 2013:68 menar TSFS (Transportstyrelsens Författningssamling) 2013:68, så handlar den om "Transportstyrelsens föreskrifter om bostadsutrymmen ombord på fartyg som omfattas av sjöarbetskonventionen (MLC 2006)". Så den kan det ju inte vara, utan måste vara från något annat regelverk. I TSFS finns förövrigt föreskriften 2015:63 som handlar om registrering av fordon mm som skulle kunna ha relevans i frågan, men det är mycket text och många hänvisningar och inget som jag behärskar.
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Om de med paragraf 2013:68 menar TSFS (Transportstyrelsens Författningssamling) 2013:68, så handlar den om "Transportstyrelsens föreskrifter om bostadsutrymmen ombord på fartyg som omfattas av sjöarbetskonventionen (MLC 2006)". Så den kan det ju inte vara, utan måste vara från något annat regelverk. I TSFS finns förövrigt föreskriften 2015:63 som handlar om registrering av fordon mm som skulle kunna ha relevans i frågan, men det är mycket text och många hänvisningar och inget som jag behärskar.
Hej.
2013:68 innefattar en mängd paragrafer. Allt ifrån sjöfart, biltrafik, flygfarkoster mm.
Det finns en paragraf " Dispens från föreskrivna tekniska krav på ett fordon " Där går det att elektroniskt ansöka om dispens, vilket jag gjort. Handläggningstid minst 7 veckor tyvärr.
Hälsningar
Mats
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Hej.
2013:68 innefattar en mängd paragrafer. Allt ifrån sjöfart, biltrafik, flygfarkoster mm.
Det finns en paragraf " Dispens från föreskrivna tekniska krav på ett fordon " Där går det att elektroniskt ansöka om dispens, vilket jag gjort. Handläggningstid minst 7 veckor tyvärr.
Hälsningar
Mats
Nu har jag läst TSFS 2013:68 igen och hittar inget om det du skriver. Är det verkligen denna föreskrift du menar, eller du kan väl hänvisa till vilket lagrum som avses?
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Nu har jag läst TSFS 2013:68 igen och hittar inget om det du skriver. Är det verkligen denna föreskrift du menar, eller du kan väl hänvisa till vilket lagrum som avses?
Jag erhöll TSFS 2013:68 av en handläggare som rådde mig att söka under alla femtioelva underrubriker där. När jag kommit till hälften så tröttnade jag.
Jag skrev istället i transportstyrelsens sökruta : "undantag för fordon" och fick då upp lite olika alternativ över e-blanketter. Där hittade jag en som är benämnd :. Dispens från föreskrivna tekniska krav ( vägtrafik/fordon ) Den har jag fyllt i och avvaktar svar, i bästa fall i början av nästa år ?
Hälsn.
Mats
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag erhöll TSFS 2013:68 av en handläggare som rådde mig att söka under alla femtioelva underrubriker där. När jag kommit till hälften så tröttnade jag.
Jag skrev istället i transportstyrelsens sökruta : "undantag för fordon" och fick då upp lite olika alternativ över e-blanketter. Där hittade jag en som är benämnd :. Dispens från föreskrivna tekniska krav ( vägtrafik/fordon ) Den har jag fyllt i och avvaktar svar, i bästa fall i början av nästa år ?
Hälsn.
Mats
Jag upplever "goddag yxskaft" här och får ingen respons på min fråga, men ger väl upp då jag själv inte är beroende av det uteblivna svaret.
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Nu kan "yxskaftet" svara, trots att Jokin nog inte är intresserad.
Som jag tidigare beskrev så kunde den handläggare på transportst. jag fick kontakt med, inte ge något rakt svar på vad som gäller vid utbyte/ombyggnad av främre passagerarsätet, i samband med ombyggnad till husbil.
Men nu har jag lyckats få fram vad som gäller:
TSFS 2016:22 bilaga 1, punkt 15A samt 2016:22 bilaga 1, punkt 19.
För mig innebär ovanstående att en ombyggnad av passagerarsäte till ett som går att rotera via vändplatta, inte kommer att godkännas vid besiktning. Så där har jag gått på en mina och måste införskaffa ett oirginalsäte att montera in tillfälligt vid registr. besiktningen och kommande årliga besiktningar.
Kanske är något som även andra kan behöva tänka på vid ombyggnadsprojekt till husbil.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Då får jag å forumets vägnar tacka Mhartvig för att rätt information meddelats. Paragrafen som styr dessa frågor är alltså Transportstyrelsens föreskrifter 2016:22, där bilagan 1 detaljstyr. Punkterna som det hänvisas till, som har bärighet för TS;s ombyggnation, är krav för sätenas hållfasthet och säkerhetsbältenas förankring och det förfaller åtminstone för min del något som man inte skall "tumma på".

Till sist vill jag påpeka att "goddag yxskaft" inte är ett tillmäle, som TS verkar ha uppfattat det som, utan en kommentar som brukar används när man ställer en fråga och får ett svar på något helt annat. Dessutom är jag visst intresserad, trots att jag inte, åtminstone inte just nu, har varit beroende av det rätta svaret i vilket lagrum som styr den aktuella frågeställningen. Men åter igen, ett tack till Mhartvig, för nu har i alla fall jag lärt mig något nytt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man ska inte fråga något alls på provningen endast, med med gott ordförråd, argumentera emot och ställa motfrågor om de vill slå ner på något.
Har pratat igenom, jag vet inte hur många, fordon som inte borde blivit godkända...
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Den första husbilen vi köpte var en ombyggd LT31 registrerad som lätt lastbil maxvikt 3.5ton med bobilsinredning
Framsätet var ett tresitsig säte med minuslutning dvs man hängde på ratten med sin tyngd när man körde
Jag tog bort framsätet och köpte två stolar från en Saab 900 och modifierade underredet lite grand (så att man kunde komma åt motorn ,som satt mellan framstolarna) sen låtsade jag som ingenting vid nästa besiktning
Bilen gick igenom utan fel
 
Toppen