• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbesiktning av egenbyggd campingbil?

Juliaskåne

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Malmö
Hej allihopa! Jag är ny här på forumet och hoppas på att få lite klok input från er. Jag och min sambo har köpt en liten skåpbil (äldre Renault trafic) som vi vill bygga om till en enklare campingbil. Vi har byggt en säng, och skulle vilja komplettera med ett litet takfönster, solceller, kompressorkyl samt ha med oss ett (icke stationärt) gasolkök. Jag undrar hur man ska tänka kring eventuell registreringsbesiktning när man byggt färdigt? Jag har förstått så mycket som att det sannolikt inte räknas som en husbil utifrån det vi ska bygga till. Transportstyrelsen rekommenderade att man gör registreringsbesiktning så fort man monterat något utöver det som finns på "ursprungsbilen", men kan man slippa den logistiken och kostnaden gör vi förstås gärna det. Å andra sidan vill vi förstås inte köra runt olagligt, eller vara oroliga för att försäkringen inte skulle gälla för att registreringsbeviset inte är "uppdaterat" till "lätt lastbil med säng i lastutrymmet" eller vad det nu kan vara för benämning... Tar tacksamt emot tips och erfarenheter på detta temat! Bästa hälsningar, Julia
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om du monterar inredning så att det går enkelt att plocka bort den eller ser så ut så kan du åberopa att det är last. Själv inredde jag en VW-buss på 80-talet och den gick som lätt lastbil. Inga problem vid besiktning med ”lasten” kvar.

1656695847441.png
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Tänk i vartfall, vare sig ni omregistrerar eller ej, på att montera en icke stängbar ventil i golvhöjd ( tex. i sidodörren) samt en takventil! Detta för att undvika kondens, få god luftkvalité mm. Finns utmärkta prylar på Biltemas båt avdelning tex, där hittar ni ju oxå div led lampor till innerbelysningen. Takfönster mm hittar ni tex. på camping4U. Vill ni isolera ( bli varmt annars!!) så funkar det utmärkt att limma på liggunderlag med vanligt kontaktklister ( svårare med frigolit som smälter av vanligt lim samt inte ä lika formbart.)
Ha så kul med eran campingbil!!
Själv har jag byggt femstycken, den första 1979!
Mvh Thomy
 
Toppen