• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringens miljöbilssatsning sågas

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Riksrevisionsverket har idag (2920-02-13) släppt rapporten "Statliga åtgärder för fler miljöbilar" (RiR 2020:1) där man skarpt kritiserar regeringens miljöbilssatsningar under de senaste åren.

Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp, skriver man inledningsvis och konstaterar något senare:

Regeringen bör även se över möjligheterna att minska de samhällsekonomiska kostnaderna av att subventionerade miljöbilar exporteras, analysera effektiviteten i nedsatt förmånsvärde för miljöbilar samt att redogöra för hur styrmedlen ska utvecklas framöver i syfte att öka förutsägbarheten för bilköp och bilinnehav.

Den som vill läsa mer, tar google till hjälp: riksrevisionen miljöbilar - Sök på Google

Pålle


 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tittade precis på en miljöbil Volvo XC 90 T8,går ca 3mil på el ,sedan drar den runt 1liter/mil, men kostar bara 360kr i skatt får dessutom miljöbonus.

Krokar du sedan på en stor och rymlig husvagn bakom den, så kostar den ungefär lika mycket/lite i skatt. Således drygt 700 kr/år i skatt för semesterekipaget, i stället för närmare 30.000.

Dessutom slipper du släpa med dig cyklar på resan,eftersom du har en utflyktsbil med dig.

Pålle
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det finns ju nackdelar med detta.
  • Med husvagn efter lär den inte gå några 3 mil på el, kanske 1,5 mil.
  • Bränsleförbrukningen stiger med ca 50%.
  • Maxhastigheten blir 80km/tim.
  • Kommer inte in på ställplatser.
  • Bökigt i städer, både framförande & parkering.
Jovisst, men enligt årsskatten så måste ju detta vara ett jättebra miljövänligt alternativ, eller hur?
Jämfört med en Euro6 husbil.
*ironisk*
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den norske modellen fungerer og kan ikke eksporteres: null moms på rene el og hydrogen biler. Redusert moms på ladhybrid. At Norge har en engangsavgift ut i fra beregnet CO2 utslipp på alle biler - noe som el og hydrogen biler ikke har, fullfører den norske modellen. Årlig bilskatt (årsavgift) er lav (rundt 2000 kr) i Norge og el/hydrogen bilene er fritatt foreløpig.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jovisst, men enligt årsskatten så måste ju detta vara ett jättebra miljövänligt alternativ, eller hur?
Jämfört med en Euro6 husbil.
*ironisk*
Jag tänkte nog mest på dem som semestrar ute i Europa. Här hemma kan man ju ställa av husbilen när den inte används & om det kanske som det talas om, införs kilometerskatt så behöver man ju inte betala för den sträcka man kör utanför Sverige. Sedan tycker jag att körningen är en del av glädjen som förtars om man måste släpa på en "tattartermos" X antal 100 mil.:twitcy:
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag tänkte nog mest på dem som semestrar ute i Europa. Här hemma kan man ju ställa av husbilen när den inte används & om det kanske som det talas om, införs kilometerskatt så behöver man ju inte betala för den sträcka man kör utanför Sverige. Sedan tycker jag att körningen är en del av glädjen som förtars om man måste släpa på en "tattartermos" X antal 100 mil.:twitcy:
Javisst, det är därför vi har en smidig plåtis, sällan mer än en natt på varje ställe, resan är en del av målet. :msn_thumbup:
 
Toppen