Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Riksrevisionsverket har idag (2920-02-13) släppt rapporten "Statliga åtgärder för fler miljöbilar" (RiR 2020:1) där man skarpt kritiserar regeringens miljöbilssatsningar under de senaste åren.
Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp, skriver man inledningsvis och konstaterar något senare:
Regeringen bör även se över möjligheterna att minska de samhällsekonomiska kostnaderna av att subventionerade miljöbilar exporteras, analysera effektiviteten i nedsatt förmånsvärde för miljöbilar samt att redogöra för hur styrmedlen ska utvecklas framöver i syfte att öka förutsägbarheten för bilköp och bilinnehav.
Den som vill läsa mer, tar google till hjälp: riksrevisionen miljöbilar - Sök på Google
Pålle
Trots att det saknats fullgoda konsekvensanalyser av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter har regeringen satsat åtskilliga miljarder kronor på att öka andelen miljöbilar. Riksrevisionens granskning visar att detta har varit förhållandevis dyra och ineffektiva sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp, skriver man inledningsvis och konstaterar något senare:
Regeringen bör även se över möjligheterna att minska de samhällsekonomiska kostnaderna av att subventionerade miljöbilar exporteras, analysera effektiviteten i nedsatt förmånsvärde för miljöbilar samt att redogöra för hur styrmedlen ska utvecklas framöver i syfte att öka förutsägbarheten för bilköp och bilinnehav.
Den som vill läsa mer, tar google till hjälp: riksrevisionen miljöbilar - Sök på Google
Pålle