• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Man undrar ju lite om allt av höjningarna verkligen kommer fram över huvud taget. Finns ju en del kreativa lösningar som att US-pickuper görs om till etanolbil och husbilar typas enligt heavy-reglementet. Görs det på samma sätt med hantverkarnas Ducato för att få ner skatten?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ocker är när du är i beroendeställning, arbetar du i Sverige och ska göra rätt för dig hamnar du i beroendeställning till staten och de reglerar skatterna, enl min mening att höja en skatt upp till 100% är ocker.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har under året sett att gamla trotjänare 30plus stigit mycket i värde det som var skrot pga. fukt och liknande och som hamnade på skroten är idag attraktiva objekt för renoverare. Ingen skatt Låg försäkring och besiktning vartannat år är en bra morot. Så skattehöjarna har fått en liten oväntad reaktion eftersom de omedvetet hjälper till att bevara vår veteranfordonspark.

Men vilket slit av alla inblandade hobbyfordonsklubbar att lobba för att få till det, vi kan tacka KD som hjälpte till att driva igenom våra unika regler gällande veteraner (>30år), samt import.
Nu läser jag i senaste numret av ACCS som damp ner i veckan, att det sitter en miljömupp med för mycket makt och klassar importerade veteraner som "farligt avfall" och fordonen ska destrueras,
man baxnar :swoon:
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Spelar det någon roll när det i regeringen finns några få individer som vill förbjuda försäljning av bensin och diesel bilar inom 5 år och senast 2030 vill förbjuda bensin och diesel försäljning. Då är det inte skattehöjningar som blir problemet för husbilssektorn utan bristen på bränsle. Vem vill investera i ett fordon som inte går att använda, en husbil bör ha längre livslängd än 8 år. Vad vi nog har som datum att se fram mot är september 2022 om vill få möjlighet att använda våra fordon i framtiden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är "lagom" folk i ett "lagom är bäst" miljö och därför är vi måttliga med att visa våra tycken och är (nästan) totalt befriade från häftiga känsloutbrott, för det är väl inte så trevligt, eller hur? Vi smågnäller lite i sociala medier för att sedan snällt betala kalaset...
Tittar vi på våra EU grannar i Frankrike (folk med en annan mentalitet) så ser vi att "lagom är inte bäst" minsann, upp på barrikader och kämpa för majoritetens vilja. Tja, men det är väl "så det är" i Frankrike...

HBK borde reagera på ett eller annat sätt, kanske tillsammans med andra forum, klubbar och motor organisationer. Precis som Tommy säger, vi bör märkas med våra åsikter som ett forum/"klubb", för då har vi större chans än om vi gör det som enstaka individer med "ynka" skrivelser till våra politiker.

Vad/hur tänker HBK styrelse agera, finns det några planer eller projekt so är på "G", eller är vi bara ett forum för pratglada medlemmar?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi är "lagom" folk i ett "lagom är bäst" miljö och därför är vi måttliga med att visa våra tycken och är (nästan) totalt befriade från häftiga känsloutbrott, för det är väl inte så trevligt, eller hur? Vi smågnäller lite i sociala medier för att sedan snällt betala kalaset...
Tittar vi på våra EU grannar i Frankrike (folk med en annan mentalitet) så ser vi att "lagom är inte bäst" minsann, upp på barrikader och kämpa för majoritetens vilja. Tja, men det är väl "så det är" i Frankrike...

HBK borde reagera på ett eller annat sätt, kanske tillsammans med andra forum, klubbar och motor organisationer. Precis som Tommy säger, vi bör märkas med våra åsikter som ett forum/"klubb", för då har vi större chans än om vi gör det som enstaka individer med "ynka" skrivelser till våra politiker.

Vad/hur tänker HBK styrelse agera, finns det några planer eller projekt so är på "G", eller är vi bara ett forum för pratglada medlemmar?
Jag är helt inne på er linje, att MP knappt 4%, på 4% av alla röstberättigade i Sverige, det måste ju då vara de som är medlemmar i MP.
De ska inte få fram sina krav då de knappt har 4%
Jag erkänner att jag är mycket dålig på sociala medier,har inte ens Facebook.
Men om HB mfl och div motor organisationer arrangerar en tur till Stockholm Rosenbad med ett väldigt långt pärlband av husbilar mm så är jag utan tvekan på där.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Var på besiktning med husbilen i veckan. Pratade med besiktningskillen & konstaterade att tidpunkten för detta i stort sett sammanföll med utgången för Malus på bilen.
Han konstaterade att firman tvärs över gatan som jobbar med flak, skåp & inredningar till ”hantverksbilar” mer eller mindre lagt ner verksamheten. Dom har inga kunder för det är inga hantverkare som byter sina bilar, för dom har inte råd!
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Missa inte att betala fordonsskatten!
Den kommer i fortsättningen digitalt, för de som har digital brevlåda.
Är det någon skillnad på alla digitala brevlådor som finns?
Någon bättre än någon annan?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Spelar det någon roll när det i regeringen finns några få individer som vill förbjuda försäljning av bensin och diesel bilar inom 5 år och senast 2030 vill förbjuda bensin och diesel försäljning. Då är det inte skattehöjningar som blir problemet för husbilssektorn utan bristen på bränsle. Vem vill investera i ett fordon som inte går att använda, en husbil bör ha längre livslängd än 8 år. Vad vi nog har som datum att se fram mot är september 2022 om vill få möjlighet att använda våra fordon i framtiden.
Och färjetrafiken (där en resa släpper ut lika mycket som hela Sveriges personbilsflotta gör på ett år) kommer öka då alla åker till baltländerna för å tanka billig diesel. (Vet folk som gör så redan idag).....
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Märklig diskussion om vad som handlar om klimatkatastrofen egentligen. Man kan tro att en del inlägg här är antingen av folk som inte tror att det är ett problem. Vad gäller de regler eller skatter som skapas så är det i hela EU ett sökande efter lösningar som funkar. Jag föredrar höjningar av skatt framför totalt förbud mot vissa bilar. Om framtiden inte innehåller husbilar så gör den inte, vilken jag inte hoppas, men det som borde fokuseras på är att i så fall kräva alternativen även i husbilar. Att skatta för saker som skitar ner ser jag inga problem med.
 

Pricken57

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Simrishamn
Intressant att P Bolund beskriver det som "0-utsläpps-bilar" (batteridrivan bilar). Uppenbart oviktigt att vi smutsar ned vår planet någon annanstans. Varje producerad kWh batterkapacitet bygger ju på med klimatgasen CO2 med 100-200 kg/kWh. Alltså diskonteras 10.000-20.000 kg för varje levererad batteridriven bil. Hade vi kört på HVO så hade vi kunnat köra 25.000-50.000 mil med identiskt utsläpp... Utan att behöva producera en ny bil dessutom. Politisk sörja och rent miljötrams är vad som pågår med hjälp av MP... De är helt förtrollade av Al Goore och Elon Musk trots att sanningen är en helt annan...
... om vi ska räkna in batteritillverkningen för elbilar ska vi också räkna in CO kostnaden för att producera diesel och bensin i fossilbilar.
Det tycker jag absolut att vi ska. Men när man jämför så tar man bara med CO-utlsäpp från förbrukningen när det gäller diesel och bensinbilar.
Utvinning, transport och raffinering av råolja står för upp till 40 procent av de totala växthusgasutsläppen från transportbränslen som bensin och diesel. Alltså en ansenlig mängd. Det är avsevärt mer än branschen sagt. Allt enigt Chalmers forskning.
Jag förstår inte när man utrycker det som att diesel och bensin är framtiden och det som vi ska köra.
Klart det ska kosta några kronor för att ställa om från gamla till nya energikällor.
 

Lenaulf

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29581
Medlemskap
2024
Senaste nytt: Klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) håller just nu en digital pressträff om transportsatsningar i höstens budgetproposition.


Var är våra alternativ, så att vi kan hämta ut miljöpremien för husbilar som går på el?

Tommy
tja
Vänta bara, här skall man för tredje gången subventionera elbilarna. Tror knappast att Bolund & co analyserat konsekvenserna när det blir 30% mindre bilar som går på fossila bränslen, Hur tror ni att dessa uteblivna skatteintäkter skall finansieras.
Det finns inte energi att ladda fler fordon i Skåne så förslaget från styrande är att laddning skall ske på nätterna.
Tror att det kommer inom kort blir en Km skatt för alla fordon. Grattis till batteritorskarna som får betala retroaktivt.
Tyvärr vi ser återigen att det drivs igenom förslag som inte är genomtänkta samt att inga konsekvensanalyser gjorts .
Så...
Jag har bestämt att pimpa min gamla Frankia från 2015 istället för att byta upp mig-

Ulf
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
tja
Vänta bara, här skall man för tredje gången subventionera elbilarna. Tror knappast att Bolund & co analyserat konsekvenserna när det blir 30% mindre bilar som går på fossila bränslen, Hur tror ni att dessa uteblivna skatteintäkter skall finansieras.
Det finns inte energi att ladda fler fordon i Skåne så förslaget från styrande är att laddning skall ske på nätterna.
Tror att det kommer inom kort blir en Km skatt för alla fordon. Grattis till batteritorskarna som får betala retroaktivt.
Tyvärr vi ser återigen att det drivs igenom förslag som inte är genomtänkta samt att inga konsekvensanalyser gjorts .
Så...
Jag har bestämt att pimpa min gamla Frankia från 2015 istället för att byta upp mig-

Ulf
Skatteintäkter? Har du inte märkt hur skatten på diesel och bensin ökat, det kallar jag finansiering.
Och laddar gör man väl på natten? På dagarna ska man ju vara ute och köra.

Tycker du gör rätt i att behålla din Frankia ett antal år till och byter upp dig när det kommit en vettig elhusbil. Tror du kommer tycka det att blir väldigt skönt att slippa den gamla trötta dieseln som bara dånar och sörplar dyr soppa.
 
Toppen