• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Reducering av oljud i kupén.

Tobby55

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
17014
Medlemskap
2024
Ville bara dela med mig av ett sätt att reducera oljud i kupén. Jag har en Dreamer Living Van baserat på FIAT Ducato chassi. Vid leverans fanns inget rostskydd så jag lämnade in bilen till BJ rostskydd i Falköping (Dinitrolcenter). Förutom rostskyddet visade man en ny typ av undereds massa som reducerar vägljud in i kupén vid körning. Vid långa körningar kan det vara tröttande med oljud så jag beställde även detta. När jag fick tillbaka bilen blev jag förvånad. Inte bara vägljudet hade reducerats utan även även motorljudet! Det var inget stort problem innan men reduceringen var så stor och märkbar att jag gärna ville dela med mig av detta till andra husbilsägare. Torbjörn
 

Bilagor

  • Broschyr Akustik.pdf
    3 MB · Visningar: 264

Tobby55

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
17014
Medlemskap
2024
Och vad kostade kalaset?
Den bil jag rostskyddade är ju en van (plåtis) som har ett plåt golv. Vanliga husbilar blir annorlunda eftersom det oftast är byggda med husdelen på ett chassi. Rostskydd och även behandlingen för ljudreducering blir ju annorlunda eftersom golvet i en "vanlig" husbil oftast har trägolv och måste kunna andas. För att ge ett korrekt svar på priser har jag ställt frågan vidare och återkommer med mera detaljer under nästa vecka!
1651223497952.png
 

Tobby55

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
17014
Medlemskap
2024
Och vad kostade kalaset?
Återkommer om priser som är väldigt individuellt beroende på biltyp och modell. Bästa är därför att höra sig för hos närmaste Dinitrol verkstad och få aktuellt pris. Min bil levererades utan inner skärmar och rostskydd. Kombinationen rostskydd och akustikbehandling kostar 16 800 kr. Med innerskärmar tillkommer 6 000 kr alltså 22 800 kr. Endast rostskydd kostar 13 000 kr och endast akustikbehandling kostar 12 000 kr. Som sagt varierar priset med biltyp och modell så hör er för om intresse finns. Jag blev väldigt nöjd och bilen får ju ett helt annat andrahandsvärde om man gör detta.
 
Toppen