• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recept på grävling

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Recept på grävling

Det går bra att skratta he,he, men i dessa dagar vet vi ju tydligen inte vad det är för kött vi köper..min far berättade att under sista världskriget så var det vanligt att man stoppade korv med allehanda köttprodukter bl.a räv.
Men jag skulle inte heller vilja äta grävling i någon som helst tillagning urkkk.

//Pilot
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Recept på grävling

Måste säga att jag ryggade tillbaka en aning när jag tänkte på att äta grävling, men det är väl kött på de också!
Kollade Patriks länk och ett ställe till och det verkar som vara nåt som kallas Trikiner i köttet som måste kollas innan man äter det, jag hittade även i nåt annat forum att en sorts trikiner försvinner om köttet ligger i frysen ett tag och en annan sorts trikiner försvinner tydligen när man lagar till det vid 70-80 grader och minst 68 grader i mitten.
det stod också att köttet påminner om hare, men det tror jag inte att jag ätit heller.

Väl smakat.. jocke
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Recept på grävling

Provade för 12 år sedan grillad grävling från väl valda delar smakade mycket viltsmak liknande älgkött men mer stabilt. Den del vi tog var bakre lår. Men som agt var ett test som vi aldrig har gjort om men grilla går ju med allt och mycket vitlökssalt och grillkrydda och stora klunkar öl helst mörkt. Resten agnade vi som bete vid kräftfiske och det var däremot mycket effektivt kan jag rekommendera.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Recept på grävling

Jag råkar äga den snart klassiska "Jägarfruns Kokbok" och författaren skriver ..."min gamla pappa kom hem i köket med en grävling, som hans snälla mamma stekte och kokade och stekte igen - utan att få den ätbar. Så i min barndom åts ingen grävling!"

Men bortsett från de kulinariska synpunkterna kan man inte nog understryka att köttet ovillkorligen måste besiktigas av tränad veterinär före tillagning. Risk för trikinos, vilken är ett mycket allvarligt (potentiellt livshotande) tillstånd. Ett större antall fall i Litauen för några år sedan och några ströfall i Sverige alla smittade genon rökt vildsvinskorv.

aake
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Recept på grävling

Ingen fara med trikinerna om man upphettar tillräckligt. Sällan det blir så hög temperatur när man röker köttet.
 
Toppen