• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recension av husbilen (Carthago I4.9) efter två år

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Allmän reflektion: bilen har fungerat bra och de "skönhetsfläckar" och fel som har dykt upp har alla gått att ordna till, eller leva med, utan större problem.

Bra eller helt ok saker:
Inga problem att klara en vecka utan depåstopp. Undantag för toatanken, den klarar 3-4 dagar. Jag har två, så det fungerar ändå. Kanske skall tillägga att det är jag och katten som är ute och åker (änkling sedan några år).
Matlagning och matförvaring fungerar bra.
Dusch och toautrymme fungerar bra.
Övrig förvaring och garderober är helt ok.
Värmesystemet (Alde) fungerar bra (året runt).
Kylskåpet är ok men det tog ett tag att förstå hur man skall stuva maten för att få rätt temperatur till rätt mat.
Bränsleförbrukningen är bra. Vid, eller strax under, 1.05 l/mil beroende på väg (motorväg resp. krokig småväg).

Mindre bra saker, skönhetsfel:
Finns ingen hylla som kan ta stående A4, dvs. stora böcker.
Ingen tryckutjämnare efter vattenpumpen. Satte dit en själv och allt blev mycket bättre (jämnare flöde vid låga flöden, färre start-stopp av pumpen).
Mera trångt än förväntat att passera bordet fram till förarstolen. (Fel förväntning? :) )
Dåligt med avställningsytor i kök (är ju ett allmänt problem i husbilar)
Fiats drivlina (motor + robotlåda) är ingen höjdare precis och har en del egenheter, men man lär sig.
Flaskhållare i ett av skåpen verkar vara gjorda för smala tyska vinflaskor. Funkar inte för vanliga flaskor och jag har inte hittat ett vettigt sätt att få bort hållarna.
Elinstallationen är "osnygg". 12V och 230V blandat i samma kabelkanaler. Oåtkomliga kabelvägar. Oisolerade kabelskor på olämpliga ställen m.m.
Inverter placerad oåtkomligt. Måste använda inspektionskamera för att se omkopplarna på den.
Åkkomforten på gropiga vägar är ingen höjdare men något annat var ju inte att förvänta med en bil på fyra ton och däck pumpade till dubbla trycket jämfört med en personbil. Grusvägar är på grund av detta, för det mesta, bannlysta i navigatorn.

Direkt dåliga saker:
Vattentanken har en andra inspektionslucka, som sitter under vattenytan för det mesta och var nästan omöjlig att få tät. Med annan packning och visst våld gick det till slut.
Ett gångjärn på ena garageluckan lossnade. Pop-nitarna hade inte expanderat tillräckligt på baksidan. För bråttom i produktionen verkar vara orsak. Tog bort nitarna och satte dit skruv i stället. Rent garantifel men det gick enklare och fortare att fixa det själv.
Gråvattenavloppet i hårda plaströr satt väldigt utsatt. Körde sönder det två gånger (körde ner i en grop resp. backade på kantsten) innan jag bytte till slang i stället för rör. Slangen böjer sig i stället för att knäckas, som var det som hände med rören.

Vill jag byta? Nej! Den fungerar bra för mig och gissningsvis har andra bilar/fabrikat andra "problem".

MVH
Hans
 
F

F.d. 32985

Guest
Vi har enbart haft vår Carthago i ett par månaders drift innan den sattes in för vintern och har i grund och botten ungefär samma tankar som dig.
Vilken årsmodell har du?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vi har enbart haft vår Carthago i ett par månaders drift innan den sattes in för vintern och har i grund och botten ungefär samma tankar som dig.
Vilken årsmodell har du?

Den levererades ny i maj 2018 och jag har använt den för att luffa runt i Sverige. Mellan 1500 - 2000 mil så här långt. Inte så mycket mitt i vintern men tidig vår och sen höst har det varit.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en 5.0 nästan samma bil,dina åsikter stämmer med vad jag tycker också,det enda problemet har varit FIATrelaterat bytt allt på avgasreningen(garanti).
Nedre locket till vattentanken får inte dras åt hårt då läcker det,tog ett tag innan jag lärde mig det.
Hur monterade du tryckutjämnare,placering/sort?,även avloppet hur löste du det,sågade bara av röret?
NU har jag beställt tid för montering stödben,snart fullutrustad!!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
...................................
Värmesystemet (Alde) fungerar bra (året runt).
..........................
Ingen tryckutjämnare efter vattenpumpen. Satte dit en själv och allt blev mycket bättre (jämnare flöde vid låga flöden, färre start-stopp av pumpen).
.........................

Med Aldepannan-vattenburen värme, behövs ingen tryckutjämnare då varmvattenberedaren har samma funktion. Viktig är då att man några gånger under säsongen tömmer beredaren helt från vatten så att en ny luftkudde kan bildas i toppen av beredaren.
Om man låter vattnet rinna med liten stråle och man hör att pumpen "hackar" så är dags att återställa luftkudden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med Aldepannan-vattenburen värme, behövs ingen tryckutjämnare då varmvattenberedaren har samma funktion. Viktig är då att man några gånger under säsongen tömmer beredaren helt från vatten så att en ny luftkudde kan bildas i toppen av beredaren.
Om man låter vattnet rinna med liten stråle och man hör att pumpen "hackar" så är dags att återställa luftkudden.
I detta fall fungerar det mindre bra,väldigt många starter av pumpen trots Alde,även återförsäljaren rekommenderar tryckutjämmnare,tappar man enbart varmvatten så fungerar det bätttre,har skruvat at på tryckvattenpumpen då blev det något bättre.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fungera väldigt bra för mig under de sju åren som jag använde Aldepannan.
Tyvärr vet inte alla återförsäljare hur Aldepannan fungerar och/eller säljer gärna ett extra tillhör.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har en 5.0 nästan samma bil,dina åsikter stämmer med vad jag tycker också,det enda problemet har varit FIATrelaterat bytt allt på avgasreningen(garanti).
Nedre locket till vattentanken får inte dras åt hårt då läcker det,tog ett tag innan jag lärde mig det.
Hur monterade du tryckutjämnare,placering/sort?,även avloppet hur löste du det,sågade bara av röret?
NU har jag beställt tid för montering stödben,snart fullutrustad!!
Tryckutjämnare: Jag köpte en sån här ACKUMULATORTANK 2L och monterade den efter tryckpumpen. Hade båt förut och båtaffär på gångavstånd och har en vana att använda samma grejor i bilen som jag använde i båten :)

Gråvattenavlopp: Efter själva ventilen, som ju sitter "inomhus" så är det en kort slangstump där en L-vinkel på röret är fastsatt med en slangklämma som man kan komma åt underifrån. Röret gick sedan bakåt till ytterligare ett L-stycke och en 1 1/2" gänganslutning. Jag tog bort allt från första L-stycket till gänganslutningen och satte dit en 38 mm L-stycke (slang-slang TRUDESIGN SLANGVINKEL 19MM) en bit 38mm spiralarmerad slang, som jag räknar med behöver bytas då och då. Slutligen en gänganslutning med L-vinkel TRUDESIGN STOS 38MM/90 1 1/2"V som jag hängde upp i samma rörklämma som originalet satt i. Originalrören är 40 mm (i Tyskland har man tydligen inte tumstorlek på rör) så 38mm slang m.m. fungerade inte.

Nedre locket: Jag köpte en 110 mm O-ring (för avloppsrör) på Bauhaus. Styvare än originalets mjuka packning.

LItet bilder. Pumpen sitter bakom den vita perforerade plåten.
DSC_0498_liten.jpgDSC_0500_liten.jpg
MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Allmän reflektion: bilen har fungerat bra och de "skönhetsfläckar" och fel som har dykt upp har alla gått att ordna till, eller leva med, utan större problem.

Bra eller helt ok saker:
Inga problem att klara en vecka utan depåstopp. Undantag för toatanken, den klarar 3-4 dagar. Jag har två, så det fungerar ändå. Kanske skall tillägga att det är jag och katten som är ute och åker (änkling sedan några år).
Matlagning och matförvaring fungerar bra.
Dusch och toautrymme fungerar bra.
Övrig förvaring och garderober är helt ok.
Värmesystemet (Alde) fungerar bra (året runt).
Kylskåpet är ok men det tog ett tag att förstå hur man skall stuva maten för att få rätt temperatur till rätt mat.
Bränsleförbrukningen är bra. Vid, eller strax under, 1.05 l/mil beroende på väg (motorväg resp. krokig småväg).

Mindre bra saker, skönhetsfel:
Finns ingen hylla som kan ta stående A4, dvs. stora böcker.
Ingen tryckutjämnare efter vattenpumpen. Satte dit en själv och allt blev mycket bättre (jämnare flöde vid låga flöden, färre start-stopp av pumpen).
Mera trångt än förväntat att passera bordet fram till förarstolen. (Fel förväntning? :) )
Dåligt med avställningsytor i kök (är ju ett allmänt problem i husbilar)
Fiats drivlina (motor + robotlåda) är ingen höjdare precis och har en del egenheter, men man lär sig.
Flaskhållare i ett av skåpen verkar vara gjorda för smala tyska vinflaskor. Funkar inte för vanliga flaskor och jag har inte hittat ett vettigt sätt att få bort hållarna.
Elinstallationen är "osnygg". 12V och 230V blandat i samma kabelkanaler. Oåtkomliga kabelvägar. Oisolerade kabelskor på olämpliga ställen m.m.
Inverter placerad oåtkomligt. Måste använda inspektionskamera för att se omkopplarna på den.
Åkkomforten på gropiga vägar är ingen höjdare men något annat var ju inte att förvänta med en bil på fyra ton och däck pumpade till dubbla trycket jämfört med en personbil. Grusvägar är på grund av detta, för det mesta, bannlysta i navigatorn.

Direkt dåliga saker:
Vattentanken har en andra inspektionslucka, som sitter under vattenytan för det mesta och var nästan omöjlig att få tät. Med annan packning och visst våld gick det till slut.
Ett gångjärn på ena garageluckan lossnade. Pop-nitarna hade inte expanderat tillräckligt på baksidan. För bråttom i produktionen verkar vara orsak. Tog bort nitarna och satte dit skruv i stället. Rent garantifel men det gick enklare och fortare att fixa det själv.
Gråvattenavloppet i hårda plaströr satt väldigt utsatt. Körde sönder det två gånger (körde ner i en grop resp. backade på kantsten) innan jag bytte till slang i stället för rör. Slangen böjer sig i stället för att knäckas, som var det som hände med rören.

Vill jag byta? Nej! Den fungerar bra för mig och gissningsvis har andra bilar/fabrikat andra "problem".

MVH
Hans
Jag har flyttat in bordet några centimeter,du får lossa skivan(sitter med 8 skruv) samt borra ny hål längre ut,då kan bordet skjutas in ytterligare en bit.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bra eller helt ok saker:
Inga problem att klara en vecka utan depåstopp. Undantag för toatanken, den klarar 3-4 dagar. Jag har två, så det fungerar ändå. Kanske skall tillägga att det är jag och katten som är ute och åker (änkling sedan några år).


MVH
Hans
Måste fråga dig hur det funkar med kissen, släpper du ut den ibland eller hur gör du?

Vi har också katt nu sedan ett drygt år och vet inte hur vi ska göra om vi åker iväg ett par veckor.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Måste fråga dig hur det funkar med kissen, släpper du ut den ibland eller hur gör du?

Vi har också katt nu sedan ett drygt år och vet inte hur vi ska göra om vi åker iväg ett par veckor.
Jag har en "rastgård" av kompostnät som jag monterar upp utanför dörren när jag har stannat för kvällen. Hon är 15 år och har inte visat några som helst tendenser att vilja/kunna hoppa över nätet. Hon verkar tycka att, oavsett var vi har stannat, så är området innanför rastgården hennes och skall försvaras när ev. ordinarie revirinnehavare kommer förbi (har hänt ett par gånger).

Vid kortare stopp har jag ett kompostnät, tillfixat, som jag sätter i dörren så hon kan sitta där och fundera. Till sist, hon går i sele utan protester. Så vill jag kan vi gå på en promenad.

Ibland tror jag hon tycker det är litet långtråkigt om dörren är stängd. Hennes låda står i en av garderoberna under ena långbädden. Dörren till garderoben är bortskruvad. Under resa får hon gå fritt i bilen, i strid med gällande lagar, men hon ligger ofta på en soffa bakom förarstolen eller passagerarstolen så vid häftiga inbromsningar kommer hon inte så långt. Det händer både att hon äter och "går på lådan" under färd. Hon verkar inte vantrivas i alla fall. Jag betraktar henne som tålmodig som står ut med många av mina idéer.

MVH
Hans
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har en "rastgård" av kompostnät som jag monterar upp utanför dörren när jag har stannat för kvällen. Hon är 15 år och har inte visat några som helst tendenser att vilja/kunna hoppa över nätet. Hon verkar tycka att, oavsett var vi har stannat, så är området innanför rastgården hennes och skall försvaras när ev. ordinarie revirinnehavare kommer förbi (har hänt ett par gånger).

Vid kortare stopp har jag ett kompostnät, tillfixat, som jag sätter i dörren så hon kan sitta där och fundera. Till sist, hon går i sele utan protester. Så vill jag kan vi gå på en promenad.

Ibland tror jag hon tycker det är litet långtråkigt om dörren är stängd. Hennes låda står i en av garderoberna under ena långbädden. Dörren till garderoben är bortskruvad. Under resa får hon gå fritt i bilen, i strid med gällande lagar, men hon ligger ofta på en soffa bakom förarstolen eller passagerarstolen så vid häftiga inbromsningar kommer hon inte så långt. Det händer både att hon äter och "går på lådan" under färd. Hon verkar inte vantrivas i alla fall. Jag betraktar henne som tålmodig som står ut med många av mina idéer.

MVH
Hans
Aha, är denna rastgård stor och alltså inget tak?

Ska kanske prova med koppel nu innan hon bli för gammal, jag seglar också egentligen dock har det varit lite avbrott med det men när det kommer igång så vore det kul om hon kan följa med, den förra kissen la sig på sidan så fort hon fick kopplet på sig:)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Aha, är denna rastgård stor och alltså inget tak?

Ska kanske prova med koppel nu innan hon bli för gammal, jag seglar också egentligen dock har det varit lite avbrott med det men när det kommer igång så vore det kul om hon kan följa med, den förra kissen la sig på sidan så fort hon fick kopplet på sig:)
Rastgården är väl en sådär 3 kvm. Kommer inte ihåg hur många sektioner jag använder men den syns på bilden härnedanför (från Öland i oktober). Fick naturligtvis fixa till så det inte går att smita in under bilen.

Både nuvarande katten och förra var med på båten. Gamla katten var en försiktig herre och tyckte inte alls om att golvet rörde sig, Han brukade gömma sig i ett säkert utrymme när båten var på väg. När vi låg still hade han inget emot en promenad på däck. Nuvarande katten är mycket mera bekymmerslös. Selen jag använder är en slags "väst". Mjuk kattsele – Kattstallet

MVH
Hans
DSC_0431_liten.jpg
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Litt avsporing fra tråden:), men slik har vi gjort det:
Har modifisert et bur opprinnelig beregnet for kaniner, som vår hankatt elsker å være i når vi er på tur! Det består av seks veggseksjoner av trådnetting som jeg hektet sammen, slik at det kan brettes til en flatpakke når det ikke er i bruk. I én av seksjonene er det en dør. Foran der plasserer vi kattens transportbur, da kan han gå dit for sove/gjemme seg.
Det kan slås opp/ned på 15-20 sekunder. Som tak brukes den duken/nettingen som var med i leveransen.
Bruker plugger/steiner ved behov for å feste buret i underlaget.

0E8A2586-84AE-46B6-92F4-F70C3FFF7402.jpeg401AB558-50B5-4AB5-AC0F-1C868E85A639.jpeg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej å tack till er båda för alla tips, skulle kännas bra om man slapp lämna bort henne om man reser iväg så vi ska börja med selen ovan och går det någorlunda bra så blir det nog en bur liknande era.

Men killen på sista bilden verkar inte så nöjd över sin bur:D;)
 
F

F.d. 58689

Guest
Hej!
Här en tråd från klubben om extra avlastningsyta i kök, om du inte sett den.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Hej å tack till er båda för alla tips, skulle kännas bra om man slapp lämna bort henne om man reser iväg så vi ska börja med selen ovan och går det någorlunda bra så blir det nog en bur liknande era.

Men killen på sista bilden verkar inte så nöjd över sin bur:D;)
Joda, han er veldig glad sitt bur. Han er en katt som "prater" mye til oss, bildet ble knipset i et slikt øyeblikk.:cat::)
 
Toppen