• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Recall reservhjulswinsch Fiat, Citroën, Peugeot

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Två dagar innan vi skulle iväg söderut sänkte jag ner reservdäcket för att kolla. När jag skulle
veva upp det igen så small det till i winschen och den slutade fungera. Citroënverkstaden i Falkenberg jagade hem en ny,
men den såg helt annorlunda ut. Dom kollade och det visade sig att ”min” modell var ersatt. Det var för mycket jobb med
att montera ersättaren, så reservhjulet har vi nu inne i bilen.
Jag började kolla på Internet och då hittade jag att VOSA i England har recalls på:

Peugeot Boxer tillverkade från 18/2 2006 till 10/10 2008
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/expand.asp?uniqueID=DDBBA1B1D20CE5BA802578D30024D3BC&freeText=Blank&tx=
Citroën Relay (Jumper hos oss) från 18/7 2006 till 1/4 2009
//www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/expand.asp?uniqueID=0D87BB6D416FD314802578D300269E77&freeText=Blank&tx=
Fiat Ducato från 1/4 2006 till 31/3 2010
http://www.dft.gov.uk/vosa/apps/recalls/searches/expand.asp?uniqueID=5286FB614962C05C802578D90046BE8A&freeText=Blank&tx=

Jag har en Pössl husbil byggd på Citroën Jumper chassi och som är tillverkad mellan de aktuella datumen. Jag har kontaktat
Citroën i Sverige, men dom befattar sig inte med min bil eftersom den är levererad i Tyskland.

Frågor:
När VOSA i England har recalls, har det någon koppling till recalls för bilar som körs i Sverige eller i övriga Europa?

Har någon av er som har Fiat Ducato / Citroën Jumper / Peugeot Boxer hört något från era återförsäljare / verkstäder?

Ärendet är även ventilerat på engelska Motorhome Facts
http://www.motorhomefacts.com/ftopic-116695-days0-orderasc-0.html&sid=1699ec24995bb5c53d07554ed46cb874

Den originalwinsch med hjulhållare jag har ser ut så här när den är bortmonterad och ligger upp och ned.
Winsch.jpg

Ha en fortsatt trevlig helg!
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Recall reservhjulswinsch Fiat, Citroën, Peugeot

Hej, jag fick via e-post detta meddelande 15.10.11 o tog kontakt med verkstaden o fick utbytt mekanismen till en annan inom en vecka.


pIMG.jpg

Visa bilaga IMG.pdf



Fick sen flera påminnelser tills de hade registrerat att min bil var ok.

Hade ingen garanti på bilen mera.

Mvh
Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Recall reservhjulswinsch Fiat, Citroën, Peugeot

Eftersom jag registrerat vår hb påFIAT Camper så fick vi ett mail den 1 mars om chassiekontroll. Det stämde dåligt med att åtgärda detta under våren, jag ringde och fick reda på att återkallelsen gälde reservhjulshissen. Har därför inte åtgärdat detta förränn v39.
Orginalmontaget av hissen sitter trångt till, så den som monterats från fabrik har jag tidigare modifierat. Var därför nyfiken på hur den ny skulle fungera, nu satt det om möjligt ännu sämre till. Den 6-kants hylsa som var orginal var för lång och dessutom svår att använda. Efter lite lite jobb fick jag ner reservhjulet, men att få upp net igen var helt omöjligt. Den medskickade 6-kantnyckeln "rappade över" när det var 1 dm kvar till "uppläge".
Det var bara att sänka ner hjulet och ställa det åt sidan, med nyckeln lite på skå lyckades jag hissa upp fästet utan hjul. Ringer verkstaden imorgon och hör vad de kan erbjuda. Får besiktiga bilen på onsdag utan r-hjul.
Någon som har liknande erfarenhet?
Leffe
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Recall reservhjulswinsch Fiat, Citroën, Peugeot

Jag har en Pössl 2010 och där har min citroenverkstad bytt upphängningen utan kostnad, den är inporterad, när man skall veva ner reservhjulet har dom ändrat från att ha vevat med öppna bakdörrar så vevar jag nu bakom höger bakdäck.
Bosse
 
Toppen