• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rasta hunden efter färjan

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Varje gång vi åkt färja till Tyskland med husbilen och anländer på morgonen till Travemünde, Kiel eller Rostock behöver vi rasta hunden efter natten ombord. Det är inte alltid så lätt. Ofta är det tät trafik på smala vägar eller autobahn utan avfarter eller p-platser.

De platser vi hittat är inte idealiska så vi tänkte be de mer erfarna ”hus-/hundbilsägarna” att bidra med förslag till platser där vi husbilsägare kan stanna och rasta hunden på morgonen (eller vid andra tider på dygnet också naturligtvis). Men inte så långt från färjelägena. Förslagen behöver inte bara gälla Tyskland utan alla de platser där färjor till och från Sverige/Danmark anländer i t.ex Lettland, Litauen och Polen. Gärna med koordinater om möjligt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
På Silja Line och vikingline på promenad däck, vid livbåtarna har dom en 4 kantig öpphöjning, konstgräs med en uppstående planka på för att rasta hundar.

Borde nog finnas på tysklandsfärojor med.

Kan vara bra att rasta av hunden där innan det är dags för att gå till bildäck..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har två hundar... Men har aldrig upplevt det som ett problem när vi åker över natten med färjor.
Autoban brukar jag stanna på en av de första parkeringar, här gäller det att ha hunden kopplad... Och använda bajspåse.
Andra färjor ute i Europa där brukar jag rasta hunden i hamnen både före resan och direkt efter att vi kommit fram.. Och så får man inte glömma påsen.
För mig har det aldrig varit något problem att åka färja med mina hundar.
Kan berätta att en gång åkte vi färjan ifrån ön Khityra till Neapolis i Grekland.
Turen var mit på dagen och tog ca 2,5 tim.
Plötsligt blir ena hunden väldigt orolig, vi befinner oss i en lång korridor med en grön matta på golvet... Hunden lägger en stor hög på mattan :eek: jag fick gå till restaurangen och be om papper....
När bevismaterialet var uppsamlat så gott det gick kom en besättningsmän... Han undrade om jag hade plockat upp efter hunden.. Och det hade jag.... Det visade sig att just där hunden gjorde sitt behov så fanns det en övervakningskamera :eek: så någon hade sett vad som hände.....
Spåren var borta... Men herre gud vad det sen luktade i hela korridoren :eek:
Den korridor skulle sen alla passera vid avstigning.... Och ca 20 min innan så kom de första.... Sen fylldes det på tills korridoren var full... Ingen sa något.. Men lukten hängde kvar tills dörren öppnandet så vi kunde gå av färjan .... Så ibland... .. Shit happens :twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Neu Mukran, en parkering ett par km söder om färjeläget i Sassnitz.
Kanonställe med både cykel/gångbana som leder förbi parkeringen och flera kilometer sandstrand om man inte har något emot lite sandiga blöta hundar.

GPS: 54.475347, 13.570879   

Tillägg, vi var några som påbörjade ett liknande projekt för nåt liknande för några år sedan.
 
Senast redigerad av en moderator:

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Tack Sjöberg och Gunilla och Kent precis vad jag bad om. Jag har rest med hundar och färjor i många år och vet mycket väl att det finns små rastområden ombord (som tydligt framgår av Muskattens foto) men det var inte det jag bad om! Vi kan ha olika åsikter om behovet av rastning av hundar men detta forum är väl till för medlemmarnas frågor, inte tillrättavisanden och svar på helt andra frågor än de som ställts.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack Sjöberg och Gunilla och Kent precis vad jag bad om. Jag har rest med hundar och färjor i många år och vet mycket väl att det finns små rastområden ombord (som tydligt framgår av Muskattens foto) men det var inte det jag bad om! Vi kan ha olika åsikter om behovet av rastning av hundar men detta forum är väl till för medlemmarnas frågor, inte tillrättavisanden och svar på helt andra frågor än de som ställts.
Sorry. Det var inte ett tillrättavisning. Jag har numera ingen hund men reser ofta till Finland då jag efter 3 års resande såg båtens rastplats. Tänkte att det är nog fler än jag ( som kanske har hund) och inte vet att dom finns. Var bara ett välment tips.

Förstår även frågan om rastplats så hunden får springa av sig efter resan...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Gamla färjeläget i Krummendorf Rostock en km från där färjan numera kommer in, är ett bra ställe för övernattning och rastande av hund.
N 54 07 47 E 012 05 57,8 är koordinaterna, finns nog med HBK:s platser.
 

EvaKen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
20489
Medlemskap
2024
Hej. På Göteborg Kiel färjorna finns det en rastplats för hundar på däck 8. på samma däck där djur hytterna är belägna. rastplatsen är utrustad med en fyrkant med grus och en stolpe för att lyfta på benet. Det fungerar bra. Men sedan är det nödvändigt att göra ett rast stopp så snart som möjligt efter iland körningen. Någon första bästa rastplats med gräs. Glöm inte påsarna.
Trevlig resa.
EvaKen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. På Göteborg Kiel färjorna finns det en rastplats för hundar på däck 8. på samma däck där djur hytterna är belägna. rastplatsen är utrustad med en fyrkant med grus och en stolpe för att lyfta på benet. Det fungerar bra. Men sedan är det nödvändigt att göra ett rast stopp så snart som möjligt efter iland körningen. Någon första bästa rastplats med gräs. Glöm inte påsarna.
Trevlig resa.
EvaKen
Vi har försökt att få vår hund acceptera dessa konstgjorda rastgårdar, men hon totalvägrar ,tittar på oss som vi inte var friska!
 

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Hej Tompan, helt OK, tack för ditt inlägg. Tack också Göte J för ditt tips om Krummendorf, jättefint. Tänker mig att det finns många husbilsägare som kanske inte har hund men som ändå känner till skogsområden, parker och andra lättillgängliga platser nära färjelägena där man kan rasta en hund? Som EvaKen, Olof G och Sevallbo säger så är det inte alla hundar som gillar de begränsade "faciliteter" som finns ombord. Men kan som bekant "leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka".
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
M/S Drotten Nynäshamn -Rostock däck 7 stax bakom 4 livbåt upphöjning styrbord i lä sida grön matta som vår lillstina valde direkt
 

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Och för er som vill komplettera rastningen ombord på färjan Trelleborg - Travemünde kan jag tipsa om hundrastparken i Bad Schwartau
N 53.55.433 / E010.41.877. Hundrastparken ligger vid den stora parkeringen till Edekas shoppingcenter (P-skiva). Bad Schwartau är en förstad till Lübeck 17 km från Travemünde.
 
Toppen