• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapportera in Husbilsplatser?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har slutat anmäla nya platser, i alla fall sådana som ännu inte har inkommit på nuvarade appar (camper contact, park4night, Womo stellplatz, m.m...). Känns lite vemodigt att komma till en av ”våra” gamla platser och det är fullt med husbilar, soptunnorna överfulla, markiser utdragna med hela familjer sittande i egna stolar istället för rastplatsens. Vi får någ ta en funderare på hur vi gör framöver.

3F101494-F5ED-45AD-A454-9B235F8BCF30.jpeg
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har slutat anmäla nya platser, i alla fall sådana som ännu inte har inkommit på nuvarade appar (camper contact, park4night, Womo stellplatz, m.m...). Känns lite vemodigt att komma till en av ”våra” gamla platser och det är fullt med husbilar, soptunnorna överfulla, markiser utdragna med hela familjer sittande i egna stolar istället för rastplatsens. Vi får någ ta en funderare på hur vi gör framöver.

Visa bilaga 155653

Är inte rastplatsernas stolar till för dom som inte åker campingfordon.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Är inte rastplatsernas stolar till för dom som inte åker campingfordon.
Menar du att det är helt OK om flera husbilar skulle stanna på en rastplats, fälla ut sina markiser, plockade fram eget möblemang och håller rast (kanske även övernattar, det kunde inte jag veta). Två andra HB hade fördraget runt om. Jag tycker i alla fall att det inte är speciellt trevligt.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag rapporterar alltid husbilsplatser som jag besöker om de inte finns med i HBK:s förteckning. En förutsättning är att platsen är skyltad som avsedd för husbilar. Om förhållandena på platsen avviker från beskrivningen i HBK:s förteckning så lämnar jag kompletterande information. Jag rapporterar även att jag besökt en HBK:plats. Jag gör detta för att om HBK:s förteckning skall vara användbar måste den hållas levande. Om en plats inte är besökt på flera år så kommer den inte med i min färdplan. Tyvärr är vi HBK:are alldeles för dåliga på att rapportera. Det finns inget mer irriterande än att komma till en husbilsplats som varit stängd i flera år. Jag skaffar därför ofta kompletterande information från t.ex. Campercontact där det ofta finns dagsfärsk information om förhållandena på platsen.

Jag rapporterar inte platser som inte är skyltade som avsedda för husbilar även om det mycket väl går att övernatta där. Detta är ofta platser i natursköna lägen med oklara parkeringsbestämmelser. Enstaka husbilar kan i regel tolereras av ortsbefolkningen på dessa platser. Om jag skulle rapportera dessa "smultronställen" så skulle de invaderas av husbilar och skyltar med förbud mot övernattning komma upp ganska snabbt.

Leif Torså
 
D

Deleted member 11118

Guest
Registret över husbilsplatser bygger på att medlemmarna rapporterar in nya eller om de upptäcker att någon är stängd. HBK strävar efter att kunna erbjuda sina medlemmar ett bra underlag för husbilsplatser. Sedan att vissa håller sina "guldkorn" för sig själva måste vi respektera, bra synd att det blir så.
 
F

F.d. 55374

Guest
Menar du att det är helt OK om flera husbilar skulle stanna på en rastplats, fälla ut sina markiser, plockade fram eget möblemang och håller rast (kanske även övernattar, det kunde inte jag veta). Två andra HB hade fördraget runt om. Jag tycker i alla fall att det inte är speciellt trevligt.

Tycker vi skall visa hänsyn till andra genom att inte ockupera bord o stolar som är till för andra trafikanter, vi alla har väl med egna stolar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Here we go again......

Skall det vara så svårt att förstå vad en parkering innebär?
För den som inte vet, man ställer sitt fordon på avsedd plats, inget mer, inga möbler, markiser grillar eller annat.

Det finns inget som hindrar att man inmundigar sin måltid INNE i husbilen om man ömmar så för de andra trafikanternas eventuella brist på sittplats och bord.

Så ser jag på de oskick beskrivet i första inlägget.
 
F

F.d. 55374

Guest
Here we go again......

Skall det vara så svårt att förstå vad en parkering innebär?
För den som inte vet, man ställer sitt fordon på avsedd plats, inget mer, inga möbler, markiser grillar eller annat.

Det finns inget som hindrar att man inmundigar sin måltid INNE i husbilen om man ömmar så för de andra trafikanternas eventuella brist på sittplats och bord.

Så ser jag på de oskick beskrivet i första inlägget.

Alla rastplatser har väl inte markerade platser, har sett dom som parkerar sin husbil vid fasta bord o stolar trots att det fanns andra platser.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Tråd starten hette Allmänt upprop. Rapportera in...…… och startades av Boer, delades igår av Gunnar kl 21:02. Alltså det finns 2 st trådar.

Vad har P platser att göra med Husbilsplatser. Uppropet var Husbilsplatser, varför blanda in P platser i detta.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vad har P platser att göra med Husbilsplatser. Uppropet var Husbilsplatser, varför blanda in P platser i detta.

Det är inte första gången du skriver att tråden spårat ur efter nått av mina inlägg. Har inte skrivit nått om P platser, har bara svarat på andra inlägg. Om du vill så får du gärna radera mina inlägg.

Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det är inte första gången du skriver att tråden spårat ur efter nått av mina inlägg. Har inte skrivit nått om P platser, har bara svarat på andra inlägg. Om du vill så får du gärna radera mina inlägg.

Tommy R

Tommy jag har inte skrivit om dej. Jag skrev att tråden börjar spåra ur och det var inte specifikt riktat till dej.
 
D

Deleted member 11118

Guest
När vi rapporterar in Husbilsplatser så är kategori obligatorisk och en av
kategorierna vi har att välja på är Parkering!!
Så visst hör det väl ihop, eller...?
// Janne

Om man skall rapportera in Husbilsplatser så väljer man väl inte parkering. Hade där stått övernattningsplatser då hade man kunnat ta med parkering. Jag anser inte att Husbilsplatser är samma som parkering. Men i värmen behöver vi inte orda om detta. :)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Om man skall rapportera in Husbilsplatser så väljer man väl inte parkering. Hade där stått övernattningsplatser då hade man kunnat ta med parkering. Jag anser inte att Husbilsplatser är samma som parkering. Men i värmen behöver vi inte orda om detta. :)

Då tycker jag att ni skall ta bort Parkering i de val vi måste göra när vi
lägger upp nya Husbilsplatser platser!
// Janne
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Allt är mitt fel eftersom jag har lämnat ett ”negativt” utlåtande i en tråd som uppmanade till registrering av nya husbilsplatser. Jag blandade t.o.m. in en bild från en rastplats (parkering) häromdagen, vilket jag inte skulle ha gjort.

Visst ska vi hålla liv i HBK’s husbilsplatser, fylla i nya och uppdatera gamla, men jag förbehåller mig ändå rätten att ha några egna ”smultronställen” där jag kan pusta ut och slippa merparten av Europas husbilsmärken. Om någon klubbmedlem är intresserad av en av våra smultronställen, då skickar jag gärna koordinater med önskemål om att koordinaterna stannar inom HBK väggar.

Tror det blir bra om jag stänger den här tråden (som jag tydligen blev ägare till), med förhoppning om att ingen kommer att ta illa upp :wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen