• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd - husbil för barn och flera hundar?

F

F.d. 22360

Guest
Hej!
Vi känner att en husbil är ett bra val för oss men skulle gärna få lite tips och råd från er som varit med...

Vi är två vuxna med 4 ( ibland 5) barn även om vi sannolikt oftast bara har med oss två av barnen åt gången ( 3 vid tillfälle ). Lika ofta lär vi åka ensamma utan barn eftersom de bor hos oss varannan vecka.

Dock har vi även två stora ridgebacks och tre små chihuahuaor med oss när vi reser.

Det känns enklast med en alkovbil med två våningssängar på tvären bak så att hundarna kan vila i nederslafen som man bör kunna stänga till med något galler under färd? Men med möjlighet till fler sovplatser om barnen följer med.

Mannens föräldrar har en liten vingård i Slovenien så det lär bli några turer dit samt inom Sverige mm. Friheten att kunna resa utan att boka hundpensionat lockar och mycket enklare att hälsa på hundrädda och allergiker blir det ju med!

Synpunkter emottages tacksamt :)

/ C
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Jag tänker spontant på vikten :). Ni bör definitivt ha en husbil med högre totalvikt än 3,5 t.
Kan barnen dela alkoven? I så fall kan ni ha dubbelsäng/enkelsängar baktill med ett stort garage under sängarna som hundarna kan vara i (med burar osv.)

Jag/vi tycker nackdelen med våningsängar är att lastutrymmet under nederslafen är minimal och att behöva fälla upp sängen varje gång man ska åka iväg kan bli bökigt i längden.

//Ika
 
Toppen