• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt att bryta ett köpeavtal?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Våra kära grannar har jagat en husbil de vill ha, tillslut för ca 6 veckor sedan hittade den HB de vill ha hos en etablerad husbils firma. De har köpt i Tyskland i 2 olika omgångar men vill slippa resan och när det nu blir en helt ny HB så kan det va gott att ha firman nära.

De startade upp för handlingar och vilken utrustning de vill ha, efter många underliga små svängar så kom de till en deal. Efter nån dag så får de reda på att med all den utrustning de valt så kan de inte leverera bilen fören i Maj pga av att de inte hinner montera antenn ac osv…

Då kommer de överens att de hämtar Husbilen 17 april utan extra utrustningen och kommer tillbaks en tid i maj och får allt på monterat.

De betalar en stor handpenning och resterande ska gå via finansbolag. De skriver på kontrakt och husbilförsäljaren säger att allt är klart bara komma och hämta bilen 17 april.

Familjen bokar camping över påsk helgen, de packar allt hemma som ska med för att komma iväg redan på skärtorsdagen.

Onsdagen 17 april åker de iväg de 11 milen till husbils firman, när de har 1 mil kvar ringer mobilen och de svarar, det är från finansbolaget som säger att de fått in uppgifter för 40 min sedan av husbilsfirman att de vill avbetala resterande del av husbilen vi finansbolaget. Men de kan inte godkänna detta då de behöver ha in balansrapporter osv.. för de är egna företagare.

Men vi är framme nu och ska hämta bilen säger frun, hjälper inte.

De ringer försäljaren som säger att han måste missat att trycka på nån knapp, men tycker att de kan komma och kolla på den nytvättade husbilen då de endå är framme nu.

De går in och samtidigt försöker nå deras revisor för att digitalt kunna få fram allt så fort som möjligt.

De frågar vad som gått snett för att han har haft över 2 veckor på sig att sköta allt, han skyller på att de håller på flyttar Husbilsfirman till nya lokaler, och att han har njursten och vägrar ta ett ansvar för att han verkligen har klantat till det. För säljaren säger att jag åter kommer så fort jag kan och det kanske löser sig till skärtorsdagen.

De vänder hem utan husbil, lite hopp om att det ska lösa sig endå och att inte hela påsken blir förstörd. De får iväg allt som finansbolaget vill ha digitalt så allt klart från dem!

Vid 5 tiden hör försäljaren av sig och säger att jag hade tänkt ta semester men jag får jobba till 14 på skärtorsdagen och han åter kommer på morgonen.

Skärtorsdagen kommer och familjen väntar intensivt på samtalet, klockan blir 11 och nu börjar de ringa försäljaren, telefonsvararen går på, jag har semester, de ringer och ringer honom samt söker någon annan på husbilsfirman som kan ger svar men kommer inte fram till nån. Inte ett svar från firman eller försäljaren på hela påskhelgen.

De nonchalansen som de upplevt redan från början och en försäljare som inte ens viste hur bilen fungerar under visningen första gången borde väckt varnings klockor, men bilen de vill ha övervägde allt som kändes fel så de körde vidare.

Nu vill de hoppa av allt och köpa en likadan husbil på en annan firma men 50 mil hemifrån.

Kan de bryta avtalet? Får de tillbaks handpenningen som är stor del av husbilens pris som ligger på 700.000 kr


Har säkert glömt mycket detaljer för även jag vart förbannad då de skulle åkt med oss och firat påsken med oss, nu vart vi ensamma med en tom plats på campingen bredvid oss som det inte fick tillbaks pengarna för heller.


(vill inte namn ge firman innan allt är klart)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här säger konsumentköplagen.

Säljarens dröjsmål
Vad som avses med dröjsmål
9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Kommentar
Om köparen inte får varan eller får den för sent och det inte beror på köparen så är säljaren i dröjsmål. Varan ska avlämnas inom skälig tid.

Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Kommentar
Köparens rättigheter vid säljarens dröjsmål med att avlämna varan regleras i 11-14 §§. Köparen kan hålla inne en del av betalningen, kräva att köpet fullgörs, häva köpet och kräva skadestånd.

Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Kommentar
Köparen har rätt att hålla inne betalningen vid dröjsmål eller del av betalningen som säkerhet för eventuellt skadeståndsanspråk.

Konsumentköplag (1990:932) (KKöpL) | Lagen.nu
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Svårt som lek man att säga om detta som hänt gäller/fyller Konsumentköplagen
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är STOR skillnad på om de har köpt bilen som privatpersoner eller om det är deras firma som skall stå som ägare. Varken konsumentköplagen eller konsumentrådgivaren kommer att behandla ärendet om det är deras firma som är ägare.

MVH
Hans
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Som privat personer, men om man har en enskild firma så vill de ha mer uppgifter.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Har din granne begärt en ovillkorlig eller villkorad bankgaranti från säljaren? Denna bekostas av säljaren eftersom grannen lånar ut pengar.
Jag säger det igen betala aldrig ut förskott utan bankgaranti.
Lennart
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har dina granna ett skriftligt avtal med firman... där det tydligt framgår leveransdatum, köparens/säljaren krav mm.....
Har de detta då kan de avbryta köpet och kräva skadestånd av säljaren....
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
"Har din granne begärt en ovillkorlig eller villkorad bankgaranti från säljaren?"
Vet faktiskt inte nått om detta ska fråga!

muskatten: de har ett avtal. Han är fortfarande på semester så de har inte kunnat få mer info, sen är ju problemet pengarna från finansbolaget som gjorde att de inte fick ta med husbilen, där kan väl säljaren skylla ifrån sig trots att det var han som skulle sköta den biten!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag ser det med tanke på de uppgifter som du har lämnat .. Så tycker jag de skall avbryta köpet .. Då säljaren inte har klarat av sin del i affären.... Och då har de säkert rätt till att få tillbaka sina pengar ... Sen återstår ju alltid frågan om säljaren vill lämna tillbaka pengarna.... Vägrar han så är det en lång lång väg att gå i rättssystemet..
Hur som helst så önskar jag lycka till . Och berätta gärna hur det gick...
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Lite mer info men inte helt klart hur det går, tydligen står det leverans dag 9 maj med all utrustning, de har inte skrivit nått om att de skulle få hämta den 17 april utan utrustning och sedan komma tillbaks för att efter montera, detta var muntligt, så skulle de hoppa av så finns det en schablon summa som de inte får tillbaks... mer info kommer så fort jag vet mer!
 
Toppen