• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkörning av Fiat Ducatos nya motorer

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hittade denna artikel med provkörning av nya Fiat Ducato för dom som är i tagen av att köpa nytt, eller bara är allmänt nyfiken.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Bra att den uppdateras komfortmässigt men hur går med fjädringen, den behöver också uppdateras med längre fjädringsväg.
Och det viktigaste, krocksäkerheten, har den blivit bättre? Modellen är ju 18 år gammal vilket är en evighet i dessa sammanhang.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bra att den uppdateras komfortmässigt men hur går med fjädringen, den behöver också uppdateras med längre fjädringsväg.
Och det viktigaste, krocksäkerheten, har den blivit bättre? Modellen är ju 18 år gammal vilket är en evighet i dessa sammanhang.
Knappast någon förbättrad krocksäkerhet vad gäller bilens struktur,det blir för dyrt för FIAT
Hur är det med kamremsintervall,säkert samma som tidigare,verkstäderna ska tjäna pengar.
Men det är uppenbart att Mercedes har fått FIAT att tagga upp om man ska kunna sälja..
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det skrivs i artikeln att en ny fabrik håller på att byggas, troligen är det en ny modell som kommer att tillverkas där.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Det var mycket uppdateringar, men det är väl sannolikt att Fiat kommer att förlora marknadsandelar i framtiden till andra tillverkare nu när intresset för mobil fritid ökar. Kunderna blir mer kräsna tror jag. Ska bli spännande att se. :)
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Man undrar om hur mycket uppdateringar det hade blivit på nya Ducaton om inte tex. Mercedes hade börjat ta marknadsandelar från Fiat?
Det är bara bra att Fiat känner sig pressad att förnya sin produkt, och jag skulle nog gissa att mera och större uppdateringar kommer inom några år.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej. Vi får snart vår nya Knaus Van, byggd på MAN chassie, 4 hjulsdrift, den bilen kan man välja mellan framhjulsdrift bakhjulsdrift också.
så även Mercedes har redan en utmanare.
MVH, Rolf.
Grattis till nya bilen :)
Jag såg den modellen hos handlaren och jädrans vilket fint ekipage ni kommer att få, jag gillade den skarpt!
och precis som du säger så är den mer "up to date" än Fiaten
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Min kompis på MB Technik berättade att de nya 4-cylindriga EU6 motorerna till (framhjulsdrivna) Fiat, MB, Peugeot, Renault och Citroen tillverkas alla på en och samma fabrik och är i grunden samma motorer men med olika trimningsgrad. Det är tydligen väldigt kostsamt för fordonstillverkare att certifiera motorer för alla de miljökrav som finns. Idag är det väl 2.2L och 177hk som gäller för de flesta tyngre husbilar som det ser ut.
Samma sak gäller för den moderna 9-växlade "robotlådan". Sedan kan en ju fundera varför det behövs 9 växlar till en tung husbil som i huvudsak körs i 80-90km/t. Men den diskussionen ger jag mig inte in på...:cool:
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Min kompis på MB Technik berättade att de nya 4-cylindriga EU6 motorerna till (framhjulsdrivna) Fiat, MB, Peugeot, Renault och Citroen tillverkas alla på en och samma fabrik och är i grunden samma motorer men med olika trimningsgrad. Det är tydligen väldigt kostsamt för fordonstillverkare att certifiera motorer för alla de miljökrav som finns. Idag är det väl 2.2L och 177hk som gäller för de flesta tyngre husbilar som det ser ut.
Samma sak gäller för den moderna 9-växlade "robotlådan". Sedan kan en ju fundera varför det behövs 9 växlar till en tung husbil som i huvudsak körs i 80-90km/t. Men den diskussionen ger jag mig inte in på...:cool:
Skulle tro att det har valts 9 växlar för komfortens och miljöns skull, så att det blir mindre ryckig framfart när den lilla 2.2L motorn skall släpa på den stora tunga husbilen, lådan lär har korta steg mellan resp växel och växlar när motorn ligger inom den optimala vridmomentskurvan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut til at det er samme innmat som i Iveco sin automat, har hatt den i et par år i en Daily lastebil på 4500 kg. En klar fremgang fra 6-steg robot. Det er og i prinsipp samme innmat som i lådan BMW benytter på sine store modeller. La gå at det skal litt til før en benytter veksel 9, for vår ligger den på flatmark på omlag 100 kmh.
 
Toppen